به دخت

 




فرش نايين: تار و پود هنر ايراني

به نقل ازسايت  توليد ايراني، پشم مصرفي در اين فرش‌ها از نوغ ظريف است و درصد بالايي از آن نوع پشمي است كه به آن كرك گفته مي شود. اما آنچه مي توان در مورد پشم يا كرك مورد استفاده در اين فرشها گفت، آنست كه كلاً از پشم نو و خالص و از نظر ظرافت از حد استاندارد پشمهاي ايراني بالاتر است. فرش نايين از زمينه هاي نادر و مناسب كاربرد پشمهاي ظريف غيرايراني است.

فرش نايين داراي گره فارسي و دو پود است. ساختار فرش متكي بر بافت و شرايط فني حتي الامكان دقيق است. نقايص بافت از جمله كجي، سره، نزدن پود، دو دست شدن، چند رنگي، و غلط بافي در اين فرش بسيار كم و كيفيت توليد در حد بالاي استاندارد است.

تار و پود فرشهاي نايين از پنبه و پرز از ابريشم ولي تركيب پشم و ابريشم است كه معمولاً ابريشم سفيد را در حاشيه نقوش فرش مي بافند كه به طرح حالت برجسته مي بخشد.
گره: فرشهاي نايين با گره سنه بافته مي شوند و تعداد آنها از سيصد هزار تا يك ميليون گره در هر متر مربع تغيير مي كند.

قاليهايي كه براي مصرف خانواده ها به كار مي رود مجموعاً ساختاري محكم و پرزهايي بلند دارد تا براي زير پاي افراد و خانواده دوام بيشتري داشته باشند و چون قاليهاي نايين داراي
پرزهايي كوتاهند، و اكثراً رنگهاي روشن در آنها به كار رفته، براي مصرف خانواده ها كمتر مورد احتياج است و بيشتر براي تزئين به كار مي رود.

خامه مورد مصرف در فرش نايين از كارخانه ي پشم هرند – شرق يزد، صنايع كرك كاشان و صنايع كاشان فراهم مي آيد و از نمره 8 تا 20 متريك در اين فرش به كار مي رود كه نمره 20 آن در فرشهاي ظريف ناييني مصرف مي شود. نخهاي مورد مصرف در چله ي فرش، از نوع چله ي موردمصرف در فرشهاي اصفهان است و از اصفهان و كاشان تأمين مي شود، عليرغم شهرت فرشهاي ابريشم، فرش نايين بيشتر بر پنبه و پشم متكي است.

با توجه به طرح و نقش قالي هاي قديمي موجود در نايين و اظهارات صاحبنظران مي توان طرحهاي اصيل فرش اين منطقه را چنين برشمرد: لچك و ترنج، افشان، برگردان، ابري، ماهي درهم، خشتي، شكارگاه اژدري، پنجه گرگي، حاشيه حاج احمدي، قاب قلمدون، بند اسليم، و از ديگر طرحهاي جديدتر مورد استفاده در اين منطقه مي توان از: طرحهاي مهندسي و گنبدي، قاب درختي، بته جقه، گل فرنگ و نقشه غلط نام برد.

لكن با وجود تمامي نقوش مذكور، مهمترين و اصلي ترين طرح مورد استفاده در اين شهرستان همان لچك و

رنگبندي

با وجود شاخص بودن طرح فرشهاي نايين، اگر هويت واقعي اين فرش را از آن رنگ آميزي آن ندانيم، نقض غرض كرده اييم. اين نوع رنگ آميزي كه عموماً به مدد قابليت رنگ هاي طبيعي و گياهي و به دست رنكرزان ماهر ناييني بر اين فرش حاصل مي شود، كاملاً از رنگ آميزي فرش هاي ساير نقاط ايران، به خصوص فرش هاي رنگين عشايري و روستايي و نقوش پر و رنگ آميزي متراكم فرش هاي تبريز و حتي اصفهان قابل تشخيص است.

مشخصه هاي رنگ آميزي فرش هاي نايين، كه قسمت عمده ي شهرت خود را مديون آن است، زمينه ي رنگي از نوع روشن و مات است كه همراه با طرافت و دقت در بافت به نقوش متراكم و پر از پيچش سنتي، آرامشي شگفت انگيز مي دهد. اگر اين كيفيت را يكي از دلايل اصلي نفوذ فرش نايين در بازارهاي جهان بدانيم، شايد تعبير روان شناسانه ي اين امر آن باشد كه رنگ هاي زيبا و آرامش بخش و رؤيا گونه ي فرش نايين به نوعي در تعديل هيجان هاي فرساينده ي زندگي امروز مؤثر است.

با توجه به اين كه فرش نايين فاقد قدمت، يا حداقل مدارك مستندي است كه دلايل اين گونه رنگ آميزي را توجيه كند، مي توان اين كيفيت را مديون آرامش حسزت انگيزي دانست كه در فضاي اين شهر كوچك احساس مي شود.

رنگرزي

فرش نايين از درخشان ترين مظاهر كاربرد رنك هاي طبيعي و سنتي است و سهم بزرگي از شهرت خويش را مديون اين كيفيت است. با وجود اين، بايد اذعان كنيم كه اين فرش نيز، به دلايلي كه دستاويز بسياري از رنگرزان ناگزير يا بي اطلاع است، در كارگاه ها و پاتيل هاي رنگرزي خويش را بروي انواع رنگ هاي شناخته و ناشناخته ي صنعتي گشوده است.


92/4/5




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :