به دخت

 




چه باید کرد؟

سلام رفیق !

ایام و به ویژه روزت مبارک

روز جوان که باشد و من و تو هم که جوان باشیم و سایت بانو نت هم که مخاطبان اصلی اش از بین جوانان باشد دیگر نور علی نور است .

اصلا جوان خودش می تواند نور باشد . انتظار و توقع از جوان ها هم که می تواند به سقف بخورد . برای امتحان این موضوع کافی است یک ربع – بیست دقیقه ای بنشینید پای صحبت های خانم بزرگ و عمه خانم و پدر و مادر و .. !

گاهی انتظار دارند آنقدر خوب باشی که بتوانی مشکلات خانوادگی تا اجتماعی را حل کنی . یک وقت هایی حتی در سطح مسائل جهانی به تو امید دارند . از اغراق این موضوع که بگذریم چندان هم بعید به نظر نمی رسد .

همه می دانند یک جوان چقدر می تواند برای بزرگ تر شدن روحی و فکری خودش انعطاف داشته باشد .

اوصیکُم بِالشُّبّابِ خَیرا فَإِنَّهُم أَرَقُّ أَفئِدَةً إنَّ اللّه بَعَثَنى بَشیرا وَنَذیرا فَحالَفَنِى الشُّبّانُ وَخالَفَنِی الشُّیوخُ؛

به شما درباره جوانان به نیکى سفارش مى کنم چرا که آنان نازک دل ترند، خداوند مرا امید دهنده و بیم دهنده مبعوث کرد جوانان با من هم پیمان شدند و پیر مردان به مخالفت با من برخاستند.

سفینة البحار، ج2، ص176

رسول اکرم صلى الله علیه و آله :
مَن تَعَلَّمَ فى شَبابِهِ کانَ بِمَنزِلَةِ الوَشمِ فِى الحَجَرِ وَ مَن تَعَلَّمَ وَ هُوَ کَبیرٌ کانَ بِمَنزِلَةِ الکِتابِ عَلى وَجهِ الماءِ؛

هر کس در جوانى اش بیاموزد، آموخته اش مانند نقش بر سنگ است و هر کس در بزرگ سالى بیاموزد، مانند نوشتن بر روى آب است.

نوادر راوندى، ص 132، ح 169

این انعطاف و تازگی روح شاید مهم ترین امتیاز یک جوان است . جوان شبیه یک گل خشک نشده است که می تواند بهترین نفش ها و رنگ ها را- اگر بخواهد - به خود بگیرد . یکی از ملزومات این تغییر و انعطاف داشتن انرژی و توان و نشاط است که در یک جوان قطعا وجود دارد .  بزرگ مرد همیشه جوان ایران ، امام خمینی (ره)  فرموده اند :

- جوانان به ملکوت خدا نزدیک تر هستند و هنوز روحهایشان آلوده مادیات نشده است.

- جوانان آمادگی بیشتری برای تحول دارند.

- جوانان آماده فداکاری هستند.

- اصلاح جوانان اصلاح یک ملت است.

- جوانان باید تا بالاترین مراتب علم را طی کنند و لحظه ای از آموزش باز نایستند.

اما چطور ؟ این روح آماده و پرنشاط باید چگونه و به کدام سمت حرکت کند ؟ از کجا باید شروع شود ؟

ما در زندگی خود به روش ها و آدابی عمل می کنیم . مثلا  با خانواده خود زندگی می کنیم و معمولا سه وعده غذا می خوریم . برای درس خواندن به کتابخانه و برای خواندن نماز به مسجد می رویم . احتمالا ایام عید وقت بیشتری را  به دید و بازدید و صله رحم اختصاص می دهیم . شاید این سال های اخیر بیشتر وقتمان در فضای مجازی بگذرد و بعید نیست که هر از چند گاهی سری به فست فود ها بزنیم و دل عزادار خود را مرهمی بخشیم !

همه این روزمرگی ها و عادات و تعلقات در مجموعه ای به نام سبک زندگی قرار می گیرند و چه بسا هم درست نباشند . منطقی است که بپذیریم ، بخشی از سبک زندگی ما درست و بخشی از آن نادرست است  .

حالا من و شما که می دانیم می توانیم تغییر کنیم و شرایطش فراهم است باید از کجا شروع کنیم ؟

پاسخش از واضحات است . از هرجایی که در سبک زندگی دینی ما جایی ندارد . ما و شما که  هم فرصتش را داریم هم توان و هم روح ساده و پاک باید برویم به جستجوی هر آنچه که در روزهای ما اشتباهی جا خوش کرده است . تا فرصت از دست نرفته ، امروز با تاسی از جوان ِ ناب کربلا شروع کنیم . ببینیم چقدر فاصله داریم با جوانی که امام حسین (ع) دوست دارد و جوانی که مورد تایید غربی هاست ... راستی توسل یادت نرود !


92/3/28




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :