به دخت

 




جذاب سازي دين براي نوجوان

امروزه دنياي كفر و استكبار جهاني بودجه زيادي براي بد جلوه دادن دين در ذهن كودكان و نوجوانان هزينه مي كند و بطور مرموز با نوشتن كتاب ، مقاله و فيلم و نمايشنامه با نام دين ، دين را مي كوبد .

 

والدين بايد بدانند چگونه مي توانند جواني را كه بين دو راهي مانده و مي خواهد اسلام را بشناسد و با سرچشمه زلال اسلام رابطه برقرار كند جذب نمايند . پس : به اين آمار توجه داشته باشيد كه گفته اند : 75% يادگيري از طريق چشم و 13% از طريق گوش و 12% از طريق بقيه حواس انجام مي گيرد . با توجه به اين نكته والدين مي توانند مطالب آموزشي مانند احكام و عقايد و دستورات ديني را در برگه نوشته و آن را بر ديواري مقابل چشم فرزندان قرار دهند و با گفتگو كردن درباره موضوع ، آن را در ذهن فرزندان جا انداخته و ملكه كنند .

 

شيدايي

رفتارهاي شيدايي هم در پسرها ديده شده و هم در دخترها اما در دخترها بيشتر است به اين بيان كه عاشق دوستش مي شود مثلاً مريم عاشق سارا مي شود ، زنگ تفريح با هم هستند ، سر كلاس درس كنار هم مي نشينند ، در راه خانه با هم هستند ، به مدرسه كه مي آيند با هم مي آيند ، دست در دست هم مي دهند ، همديگر را بغل مي كنند ، هنگام ديدار و خداحافظي همديگر را مي بوسند ، تلفن هاي زياد به هم مي زنند ، كارت پستال به هم مي دهند و نامه هاي عاشقانه و ... به اين گونه رفتارها شيدايي گفته مي شود كه اصل آن به شدت عواطف در دوران نوجواني برمي گردد اما اين يك اصل نيست كه بايد تابع آن بود بلكه والدين مي توانند جلوي اين شيدايي را بگيرند .

اگر مادران با عشق ورزيدن ، ناز و نوازش كردن ، بوسيدن و ... با دختر خود ارتباط برقرار كنند دختر آنها شيدا نخواهد شد البته در پسرها نيز شيدايي ديده مي شود كه اينجا نقش پدر پررنگ    مي شود .

 

اسلام به عنوان كامل ترين و جامع ترين دين از مديريت بالايي در زمينه هاي مختلف برخوردار است . اسلام بر مديريت جسم و جان به صورت مكمل يكديگر تأكيد دارد . بدانيد كه تغذيه روح افلاكي و جسم خاكي بايد به صورت همزمان صورت گيرد . اسلام نمي پسندد كه انسان به تغذيه روح افلاكي توجه كند اما از تغذيه جسم خاكي كوتاهي كند . تغذيه جسم بسيار مهم تر از تغذيه روح است .

غذا مي تواند بستر ساز هدايت و شقاوت و تأثيرگذار در پذيرش حق و باطل باشد . در اسلام سفارشات بسيار دقيق و زيبايي براي غذا خوردن شده است . سفارشاتي براي قبل غذا و در حين غذا و بعد غذا كه توجه به همه آنها مي تواند تأثير بسزايي در سلامت جسم و جانمان داشته باشد و همچنين نكاتي براي تهيه غذا از راه حلال و حرام بودن آن دارد . اسلام تلاش و مجاهدت در راه كسب رزق و روزي حلال را هم سنگ با جهاد در ميدان نبرد مي داند و كسي كه در اين راه كشته شود ثوابي همچون ثواب مقام شهيد را داراست . توجه به اين امور و رعايت آنها از سوي والدين مي تواند الگوي مناسب و خوبي براي فرزندانمان باشد . روش تغذيه و تغذيه سالم كارآمدترين عمل يك فرد در طي روزمره به شمار مي آيد . همان گونه كه جوان و نوجوان بايد با امور ديني و اسلامي آشنا شود بايد با آداب تغذيه اي كه حجم مهمي از اوقات او را در بر مي گيرد آشنا شود . سه مرتبه تغذيه روح در شبانه روز با خواندن نماز عملي مي شود وهمچنين سه مرتبه تغذيه جسم در شبانه روز با خوردن غذاي سالم .

برخي نكات بهداشتي سفارشي شده در اسلام :

تا گرسنه نشده ايد ، غذا نخوريد و قبل از آن كه به طور كامل سير شويد ، از خوردن فاصله بگيريد . ميوه ها را قبل از خوردن با آب بشوييد .

اسلام مي فرمايد : لقمه را كوچك بگيريد و بسيار بجويد ، زماني را كه مشغول خوردن غذا هستيد ، از عمرتان حساب نمي شود ، يعني عجله نكنيد . معده ، خانه ي بسياري از امراض است ، از پرخوري دوري كنيد . زيرا شكم انسان دشمن انسان است و اگر مردم كمي كمتر بخورند ، استقامت بدنشان بيشتر خواهد شد .

- شستن ظرفهاي آلوده را به تأخير نياندازيد و همين كه آنها را شستيد ، آنها را واژگون قرار دهيد .

- از خوردن غذاي داغ كه دهان را مي سوزاند ، بپرهيزيد .

- روي غذاي چرب ، آب سرد ننوشيد .

- دستهاي خود را قبل از غذا بشوئيد و آنها را با چيزي خشك نكنيد تا مبادا در حوله اي كه با آن خشك مي كنيم ، آلودگي باشد .

- دندانهاي خود را مسواك كنيد .

- استفاده از خرما ، زيتون ، انجير ، انگور ، انار ، سبزيجات بخصوص كاهو و حبوبات ، عدس ، گوشت وعسل ، نان جو ، آرد سبوس دار وهمچنين خوردن بعضي از ميوه ها با پوست  سفارش شده است .

 

 

بلوغ مرحله مهمي از دوران رشد و تكامل است . معمولاً نوجوانان 50 درصد از وزن و 20 درصد از قد نهايي خود را در دوره بلوغ به دست مي آورند . در دوره نوجواني نياز پسران و دختران به مواد غذايي ، يعني انرژي ، پروتئين ، ويتامينها و املاح بالا مي رود . انرژي مورد نياز براي پسران بين 2000 تا 3900 كالري و براي دختران بين 1500 تا 3000 كالري در روز است . تغييرات فيزيكي و تغيير شكل بدن هنگام بلوغ ، از عواملي است كه نوجوانان را نگران مي سازد . نگراني نوجوانان نسبت به شكل ظاهري ، اغلب باعث ناراحتيهاي رواني و اختلالاتي در تغذيه آنها مي شود . مهمترين اين اختلالات بي اشتهايي عصبي و روي آوردن به رژيمهاي لاغري يا كاهش وزن است . توجه به تغذيه بايد از دوران جنيني آغاز و بعد از نوزادي ، كودكي ، پيش دبستاني و دوران دبستان و پيش بلوغ و دوران بلوغ ادامه يابد . بايد خاطرنشان كرد كه خطر بيماريهاي تغذيه اي در سنين بلوغ ، زمينه ابتلا به اغلب بيماريها را در سنين ميانسالي و سالمندي فراهم مي كند . پوكي استخوان ، بي حوصلگي و افسردگي و كم خوني ، ديابت ، افزايش چربي خون ، آرتروز ، فشار خون ، بيماريهاي قلبي عروقي و ... همه ريشه در تغذيه در دوران نوجواني و جواني دارد و اين موارد به طور عمده ريشه در عادات ناصحيح غذايي و كمي فعاليت دارد . تمايل به فست فودها به جاي غذاهاي سنتي و جايگزين كردن تنقلات بي فايده اي مثل چيپس و پفك و نوشابه و ... نوجوانان و جوانان را بيشتر در معرض ابتلا به اين بيماريها قرار مي دهد . جايگزين كردن مواد معدني با ارزش مانند : كشمش ، نخودچي ، بادام ، پسته ، فندق ، گردو ، كنجد ، عسل ، روغن زيتون ، ذرت ، انجير خشك ، خرما ، شير ، ماست و ... كمك شاياني به جهش رشد ، افزايش قدرت دفاعي بدن و تأمين انرژي لازم براي كار و فعاليت فكري آنها مي كند .

( فقر ويتامين ب باعث عصبانيت در افراد مي شود و فقر اين ويتامين همراه با كمبود كلسيم و فسفر از جمله عوامل ايجاد حالت هاي پرخاشگري است )

 

92/3/19

 

 




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :