به دخت

 




فنون مدیریت زمان

 تکنیک لیدز

این تکنیک یکی از روشهای‌ نسبتا ساده و قابل استفاده در مدیریت زمان است و این امکان را فراهم می‌آورد تا بتوانیم با صرف‌ زمانی محدود برای برنامه‌ریزی‌ کارهای روزانه، زمان بیشتری برای‌ انجام کارهای ضروری در اختیار داشته باشیم.

 

 

 

 

 

 

این تکنیک شامل‌ مراحل زیر است:

الف- فهرست کردن وظایف:  ابتدا لازم است فهرستی از کارهایی‌ که باید انجام گیرد تهیه شود.

ب- برآورد زمان مورد نیاز: مدت‌ زمانی که هر وظیفه بدان نیاز دارد،  باید برآورد و نزدیک‌ترین زمان‌ برای هریک از فعالیت‌ها در نظر گرفته شود.

ج- در نظر گرفتن زمان برای‌ وظایف خارج از فهرست : برای‌ وظایفی که در فهرست موجود نیستند زمان‌های خالی پیش‌بینی‌ شود. وقایع پیش‌بینی نشده، اتلاف‌ کنندگان زمان و. . . از جمله عواملی‌ هستند که ما را وا می‌دارند تا جدول زمان‌بندی تعیین شده را رعایت نکنیم.

 

د- اولویت‌بندی کارها: شعار "ابتدا کارهای مهم را انجام دهید" جوهرهء مدیریت صحیح زمان است.  یکی از بزرگترین راه‌های ذخیره‌ وقت، انجام دادن امور براساس‌ اولویت است. با انجام دادن امور بر اساس اولویت، هرگز کارهای مهم بر زمین نمی‌ماند و زمان در دسترس‌ به کارهای غیرضروری اختصاص‌ نمی‌یابد.

اولويت‌بندي كمك مي‌كند كه موارد زمان‌بر كه نه اوقات خوشي را ترتيب مي‌دهند و نه كمك مي‌كنند كه به اهداف خود دست يابيد را حذف كنيد. اين مرحله بيشترين تغيير در جهت افزايش زمان را به دنبال دارد. با تصميم گيري در خصوص فعاليت‌هايي كه بايد انجام دهيد و فعاليتهايي را كه بايد حذف كنيد اولويت‌‌بندي را آغاز كنيد. پس با در نظر گرفتن نقاط قوت و ضعف ، اهداف ، علایق و لذتهای خود برنامه ریزی کنید. تمام منابع موجود خود را پيدا كنيد و فعاليت‌هايي را كه بيش از توان خود مي‌دانيد تفويض كنيد

ه-برنامه‌ريزي: روش برنامه‌ريزي مناسب خود را انتخاب كنيد. از هر روش مانند انتخاب اهداف، برنامه‌ريزي رسمي يا غير رسمي كه استفاده كنيد چند نكته مهم را بايد به خاطر بسپاريد. ابتدا انتظارات خود را برآورد كنيد. به ياد داشته باشيد تعداد ساعات محدودي در يك روز وجود دارد. سعي نكنيد به نتايجي ماورأ قابليت‌هاي خود دست يابيد.

دوم، مدت زماني را صرف خود كنيد. براي اينكه به حد‌اكثر عملكرد دست يابيد به زمان خواب و استراحت كافي نياز داريد. اقدام به اين عمل سخت‌تر از تصميم گرفتن براي انجام آن است. هنگام برنامه‌ريزي شما مي‌پنداريد كه به هيچ استراحتي نياز نداريد يا مي‌توانيد فقط چهار ساعت در روز بخوابيد. كار مداوم بدون استراحت سطح استرس را افزايش داده و سطح عملكرد را كاهش مي‌دهد.

 

و-  بازبینی برنامه ی روزانه در آخر هر روز: فهرست و اولویت فعالیتهایتان را مقابلتان بگذارید و بررسی کنید که چه کارهایی را انجام داده اید و چه فعالیتهایی را موفق به انجامش نشده اید، بنابراین مي‌توانيد آنها را به فهرست كارهاي فردا اضافه كنيد.

 

1)  توانایی آغاز کردن کار با نگرش مثبت

برای شروع کار خوب، باید تلاش لذت‌بخشی داشته باشید و روی چیزهای مثبتی که در هر روز دارید، تکیه کنید. چرا که‌ نگرش اساسی ما، نسبت به محیط اطرافمان، همان نگرشی است که با آن کار را انتخاب می‌کنیم، آن را ادامه می‌دهیم و همین نگرش به‌ صورت جدی، در موفقیت یا شکست‌ ما ایفای نقش می‌کنند. برای حفظ نگرش مثبت، در هر روز باید سه‌ شرط را رعایت کرد:

الف-هر روز کارهایی انجام‌ دهید که شما را شاد می‌کنند.

ب-هر روز کارهایی انجام دهید که شما را به اهداف‌تان نزدیک‌تر کند.

ج-هر روز کارهایی انجام‌ دهید که توازنی بین زندگی‌ خصوصی و زندگی شغلی‌تان‌ برقرار سازد(ورزش، همراهی با خانواده، تفریح و. . ..

 




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :