به دخت

 




اختیار و مسؤولیت

اختیار را حق انجام دادن کار، و مسؤولیت را تعهد و الزام در انجام آن کار، گفته‌اند.در مدیریت خانواده هر فردی به میزانی که اختیار دارد، مسؤولیت نیز دارد.

 

 

 

طبق موازین قانونی در ایران، مردان از اختیار بیش‌تری در اداره‌ی خانواده برخوردارند؛ از این رو قدرت تصمیم‌گیری بیش‌تری را دارا می‌باشند و در قبال هدف‌های خانواده و تأمین نیازهای اعضای آن به ویژه نیاز مادی نیز، مسؤولیت سنگین‌تری را عهده‌دار می‌باشند. 

نکته‌ی قابل توجه این که در مدیریت خانواده لازم است به تناسب شایستگی افراد به ویژه رشد فرهنگی، اجتماعی و عقلانی اعضای خانواده، مردان قسمتی از وظایف مدیریت خانواده را تفویض نمایند. هم‌اکنون در بسیاری از خانواده‌ها زنان در خانواده به دلیل شایستگی‌هایی که دارند، امور خانه را به خوبی اداره می‌کنند. 

 

تصمیم‌گیری

در مدیریت خانواده نیز تصمیم‌گیری امری مهم، و مستلزم داشتن اطلاعات جامع و اجرای مراحل تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری است؛ زیرا رئیس خانواده ناگزیر است در موارد متعدد به تصمیم‌گیری بپردازد و از بین راه‌های مختلف راه مناسبی را انتخاب کند. در مدیریت خانواده برای تصمیم‌گیری در بسیاری از کارها لازم است علاوه بر کسب اطلاعات لازم و تحلیل آن‌ها، از مشورت با دیگران نیز استفاده شود. این امر موجب می‌شود که تصمیم‌گیری در سازمان خانواده خردمندانه و سنجیده باشد و اعضای خانواده در حد لازم در اجرای مطلوب تصمیم‌های گرفته شده همکاری و مشارکت داشته باشند.

 




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :