به دخت

 




دوباره صمیمی شوید

آیا دوران نامزدی‌تان را به یاد می‌آورید؟ تمام آنچه که به خاطر می‌آورید، هیجان و شور و نشاط با هم بودن است. در آن ایم، هرچقدر سعی می‌نمودید باز هم احساس می‌کردید که یکدیگر را خرسند نکرده‌اید.

با گذشت زمان، چنان به زندگی زناشویی عادت کردید که از تلاش جهت خوشحال نمودن یکدیگر دست کشیدید. آنقدر سرگرم انجام مسؤولیت‌ها و وظایف زندگی زناشویی شدید که دیگر جایی برای روابط عاشقانه باقی نگذاشتید. 

ممکن است دل‌تان برای آن احساسات لذت‌بخش تنگ شده باشد و احساس کنید که همسرتان نیز دلش برای آن‌ها تنگ شده است. 


 اگر میخواهید دوباره روابط رمانتیک و عاشقانه را به زندگی‌تان بازگردانید ازروشهای زیر استفاده کنید:


استفاده از واژه‌های عاشقانه 

به کار بردن عبارتِ «من عاشقت هستم» تا زمانی که صادقانه بر زبان جاری شود همواره کار مثبتی خواهد بود. هرکسی دوست دارد که بشنود او و همسرش تا چه میزان عاشق و دیوانه‌ی یکدیگر هستند.

در مورد امیدها، رؤیاها و رازهایتان با همسر خود سخن بگویید.

مسائلی هستند که تنها از طریق کلمات می‌توان آن‌ها را ابراز نمود. چیزهای بسیار کمی وجود دارد که موجب می‌شود همسرتان به شما احساس نزدیکی کند و این کار از طریق درمیان گذاشتن افکار و دیدگاه‌های خصوصی‌تان با وی، حاصل می‌شود.

به همسرتان بگویید چقدر مشتاق بوده‌اید که با او ازدواج کنید.

سپس راجع به آن مسائلی با یکدیگر حرف بزنید که بیشتر از همه، از آن‌ها لذت می‌برید. به عنوان مثال آن مسائل می‌تواند شوخ‌طبعی‌های بی‌نظیر همسرتان باشد، یا روش خوش‌آمد گفتن شوهرتان (زمانی که از سرکار بازمی‌گردید) به شما باشد. اغلب زوج‌ها زمان زیادی را صرف گله کردن از اشتباهات و نقاط ضعف یکدیگر می‌نمایند. اگر خواستار برپایی شعله‌های عشق در روابط خویش هستید، سعی نمایید که به او بفهمانید چه کاری می‌تواند انجام دهد تا سبب شادمانی شما گردد.


نوازش ملایم همسر 

طریقه‌ی نوازش نمودن افراد، بیانگر احساست و هیجانات مختلف آن‌ها می‌باشد. اغلب از زبان خانم‌ها می‌شنویم که از شوهران‌شان گله‌مند هستند و معتقدند که مردها تنها زمانی که نیاز به رابطه‌ی زناشویی دارند، آنان را نوازش می‌کنند. زنان بیشتر از مردان به فشردن دست، بوسه و ناز و نوازش نیاز دارند. بنابراین آقایان، برای نوازش کردن و در آغوش گرفتن همسرشان، تنها نباید به زمان آمیزش اکتفا کنند. گذشته از ارتباط کلامی با همسرتان، این موارد را نیز به ارتباط هر روزه‌ی خود بیفزایید.

عدم وجود ناز و نوازش در زندگی، همیشه بیانگر وجود مشکل نمی‌باشد. البته گفتنی است که قدری ناز و نوازش ملایم و غیرشهوانی، موجب صمیمیت بیشتر می‌گردد و احساسات عاشقانه را میان زن و مرد افزایش می‌دهد. این نوازش می‌تواند به روش‌های مختلفی، همانند نوازش کردن صورت همسرتان، انداختن بازوی خود به دور گردن او یا نوازش کردن موهای وی انجام شود.

تحقیقات نشان می‌دهد که نوازش کردن تنها موجب لذت بخشیدن نمی‌شود، بلکه در واقع به التیام یافتن انواع زخم‌های عاطفی و جسمی نیز کمک می‌کند. مردمانی که در طول زندگی‌شان مورد نوازش قرار نگرفته‌اند، زودتر جان می‌سپارند. بنابراین توجه داشته باشید که میزان خاصی از محبّت فیزیکی تا چه حدی می‌تواند برای همسرتان سودمند واقع شود.

آنچه به دیگران می‌کنی، به خود کرده‌اید.


نشان دادن عشق روزانه 

از طریق کردار و به کارگیری غیر کلامی، عشق و علاقه‌ی خود را به همسرتان نشان دهید.

به عنوان مثال:

روشی انتخاب کنید که بیانگر میزان عشق شما به همسرتان باشد.

به عنوان مثال، سعی کنید که هر روز چند دقیقه پشت وی را ماساژ دهید یا یادداشتی جالب و توجه برانگیز برایش بگذارید. تعدّد این پیام‌های غیرکلامی، به مرور، احساسات عاشقانه‌ی شما را به همسرتان بازگو می‌نماید که در نظر وی، قابل چشم‌پوشی نمی‌باشد.

به خاطر داشته باشید که نیازی به پول بسیار خرج کردن نیست.

گاهی چیدن یک شاخه‌ی گل تازه از باغچه، ممکن است بار معنایی بیشتری از دسته گل گران قیمتی که از گلفروشی خریده‌اید، داشته باشد. یک شام ساده‌ی خانگی که برای تهیه‌اش وقت گذاشته‌اید، بسیار تحسین برانگیزتر از صرف شام در یک رستوران می‌باشد.

عامل موفقیت‌آمیز در نشان دادن عشق‌تان آن است که پیام‌های غیرکلامی، برای همسرتان مفهوم خاصّی دارند. این کار شما در نظر همسرتان قابل تحسین است، حتی اگر آن پیام‌ها، برای خودتان معنای چندانی نداشته باشد. به عنوان مثال، تصور کنید چه احساس خوبی به شوهرتان دست می‌دهد که والدین وی را به منزل‌تان دعوت نمایید و او را غافلگیر کنید. و یا هرکاری که همسرتان را شاد وبه عبارتی سوپرایز میکند از پخت غذای مورد علاقه اش گرفته تا واکس زدن کفشهایش یا آرایش صورت و موهایتان به سبکی که او دوست دارد.این حرکات جالب توجّه، نشان می‌دهد که شما همواره به خواسته‌های همسرتان فکر می‌کنید و همواره قصد شاد کردن وی را دارید.آراستگی شوهر برای زن، عفت زن را زیاد می‌کند.

«حضرت علی(ع)»


توجه و رسیدگی به‌آراستگی ظاهر 

گفته‌ای هست که می‌گوید: زیبایی، پدیده‌ای سطحی است. امّا زشتی تا عمق استخوان نفوذ می‌کند. افرادی که سال‌های زیادی از ازدواج‌شان می‌گذرد، احساس می‌کنند که دیگر لزومی ندارد چهره و ظاهر خود را برای همسرشان آراسته نمایند.

اگر بانوی شما دوست ندارد که در خانه با زیرپیراهنی(نخی سفید رنگ نخ نما شده!) بگردید یا اگر شوهرتان خوشش نمی‌آید که شما را با لباسی کهنه در تن و موهای ژولیده رؤیت کند، نسبت به آن بی‌اهمیت نباشید. انجام این کارها همانند ‌آن است که بگویید: «ما ازدواج کرده‌ایم، بنابراین مجبور نیستم که مثل برنامه‌های نمایشی، لباس بپوشم و خودم را به دردسر بیندازم. تو همیشه پیش من هستی، پس لازم نیست که نگران جلب توجه تو به خودم باشم.» اگر نسبت به ظاهر خودتان بی‌تفاوت شوید، آنگاه برای همسرتان خیلی مشکل است که بخواهد روابطی عاشقانه و هیجان‌انگیز با شما داشته باشد.


خاطرات خوش گذشته را مرور کنید 

اگر می‌خواهید عشق و علاقه‌ی خود را به همسرتان تداوم ببخشید، نخست باید یاد بگیرید که زمان کافی‌ای را برای با هم بودن و ابراز محبت کردن اختصاص بدهید. رابطه‌ی صمیمانه‌ی گذشته را تجدید کنید، سعی نمایید به انگیزه‌ی عشق و ازدواج‌تان بیندیشید، با همسرتان درباره‌ی نخستین روزهای آشنایی و دوران خوش زندگی گفتگو کنید. زیرا یادآوری شادی‌ها و رویدادهای شیرین آن روزها، هم وجودتان را گرم می‌کند و هم تازگی و طراوت رابطه‌ی شما را با همسرتان حفظ خواهد کرد.

آیا مکان خاصی وجود دارد که شما و همسرتان در دوران نامزدی، همواره به آنجا رفته باشید؟ برای مثال رستورانی که نزدیک اولین منزل‌تان بوده باشد، جایی که روزهای تعطیل برای صرف ناهار به آنجا می‌رفتید! از آخرین باری که به آن مکان‌ها رفته‌اید، چقدر می‌گذرد؟

اگر امکان پذیر است، همواره به مکان‌هایی بروید که معنای خاصی برای هر دوی شما دارد.

ممکن است در حال حاضر، برای شما مقدور نباشد که به مکان‌هایی که برای ماه‌عسل به آنجا رفته بودید، بروید. امّا حداقل می‌توانید به پارکی که همواره برای پیاده‌روی به آنجا می‌رفتید، بروید. بازگشت به مکان‌های خاص، به هر دوی شما کمک می‌کند که احساسات رمانتیک را در زندگی مشترک‌تان، زنده نگاه دارید.

همواره به جستجوی خود، جهت یافتن مکان‌های رمانتیک و روش‌های جدید برای ابراز محبت، ادامه دهید و آن‌ها را نیز به مجموعه‌ی رفتاری خود اضافه نمایید.

تجربیات خاص و شیوه‌های رفتاری که در طول زندگی مشترک به آن‌ها دست می‌یابید، به شما کمک می‌کند تا زندگی پربارتر و عاشقانه‌تری در کنار یکدیگر داشته باشید.


تفریح مناسب 

به انجام فعالیت‌هایی بپردازید که در عین حال، سرگرم کننده و مسرّت بخش نیز باشند. یکی از مهم‌ترین عوامل سرنوشت‌سازی که در خوشبختی زوج‌ها سهیم است، اوقات پرنشاطی است که زن و شوهر در کنار یکدیگر به تفریح و خوشگذرانی می‌پردازند. تحقیقات نشان می‌دهد که اوقاتی را که زوج‌ها صرف تفریح و خوشگذرانی با یکدیگر می‌کنند، بهترین عامل بهینه‌سازی در روابط در نظر گرفته می‌شود چرا که منجر به ایجاد ارتباطی صمیمانه می‌گردد و این خود پایه‌های ازدواج‌شان را مستحکم می‌سازد.

هرچقدر هم که زندگی‌تان پرمشغله و پرهیاهو باشد، می‌باید زمانی را به خودتان دو نفر، اختصاص دهید.


با هم بخندید 

دنیا برای مرد یک لبخند است و یک لبخند برای زن، دنیایی است.

وقتی که زندگی روزمره‌تان حالت یکنواخت پیدا می‌کند، ممکن است کامل از یاد ببرید که تفریح کردن با یکدیگر، به اندازه‌ی کارکردن دوشادوش، مهم و حیاتی می‌باشد. تنها با انجام کارهای کوچکی، می‌توانید به بهبود مصائب (در زندگی فردی خود یا در زندگی مشترک‌تان) کمک نمایید.

یک شوخی به موقع،‌می‌تواند مجادله‌ای احتمالی را به سرعت به لحظات خنده‌آوری تبدیل کند. دفعه‌ی بعد که همسرتان عصبانی شد و احتمال بروز دعوا پیش آمد، به دنبال گفتن حرفی یا انجام دادن کاری باشید که او را به خنده بیندازد یا لبخند بر لبانش پدیدار شود.

آرنولد گلاسکو می‌گوید: خنده تنها داروی آرامبخشی است که عوارض جانبی ندارد.


 رهنمودهای زیر به شما کمک می‌کند تا با استفاده از شوخی، روابط خویش را صمیمانه‌تر گردانید.

همواره بدانید که به دنبال چه واکنشی هستید.

به عنوان مثال اگر به طور خیلی جدّی در حال بحث کردن با یکدیگر باشید، گفتن حرفی بامزه می‌تواند از شدت تنش جوّ حاکم بکاهد. البته گفتنی است که انجام یک کار احمقانه یا شوخی نابه‌جا، موجب وخیم‌تر شدن اوضاع خواهد شد.

به اشتباه خود بخندید.

اگر با طنز، اشتباه خود را محکوم نمایید، تا حد زیادی از شدت موضوع کاسته‌اید. این موضع به ویژه زمانی مفید واقع می‌شود که با شوخی، به همسرتان بفهمانید که می‌توانید نقاط ضعف خود را از زاویه‌ی دید او نیز ببینید.

هیچ‌گاه اشتباه همسرتان را به باد تمسخر نگیرید.

این کار موجب شدت یافتن دعوای شما می‌شود. تحقیر کردن یا مسخره نمودن اشتباه همسرتان، موجب کناره‌گیری او از شما یا خشم بیشتر در وی می‌شود.

با هم پیاده‌روی کنید.

برای صرف ناهار، در مکانی با یکدیگر قرار بگذارید. حتما نباید دلیل خاصی برای شوخی کردن داشته باشید. انجام یک شوخی به جا یا گفتن نکته‌ای خنده‌آور، نه تنها هیچ گاه بی‌مورد نیست، بلکه موجب از بین رفتن بی‌حوصلگی روزانه می‌شود و در عین حال، جهت رمانتیک نمودن زندگی‌تان نیز تلاش نموده‌اید.

چارلز فیلد می‌گوید: «بی‌ثمرترین روز ما، روزی است که در آن نخندیده باشیم.»


با هم تنها باشید 

اگر زن و شوهرها، زمان‌هایی را به تنها ماندن در کنار یکدیگر اختصاص ندهند، به طور طبیعی  از یکدیگر دور می‌شوند. اگر زوجی دچار مشکلات فراوانی باشند، اغلب به عنوان یک حائل، خود را با فرزندان، دوستان، اعضای خانواده (و حتی گروهی از افراد غریبه) مشغول می‌کنند تا از یکدیگر فاصله بگیرند.

زوج‌هایی که فرزندان خردسالی دارند، می‌باید تلاش نمایند تا زمانی را نیز به خودشان اختصاص دهند. در این‌گونه موارد، بهتر است فرزندان را از جایی که برای تنهایی خود درنظر گرفته‌اید، دور نگاه دارید. ممکن است این کار برای افراد ثروتمند امکان پذیر باشد. امّا در هر حال، می‌باید چنین زمانی را برای خلوت خود و همسرتان درنظر بگیرید، چون هر دو به آن نیازمند هستید.

به عنوان یک وظیفه‌ی لازم الاجراء، حداقل ساعاتی را در طول هفته برای خلوت کردن خودتان دو نفر، اختصاص دهید. برای مثال می‌توانید به سینما، موزه، پارک، زیارتگاه و... بروید.


راه‌های دیگری که می‌توان اوقاتی را به تنهایی در کنار یکدیگر گذراند، به شرح زیر می‌باشند:

به دنبال سرگرمی جدیدی باشید.

 

سعی نمایید تا جایی که امکان دارد (حداقل ماهی یک بار) شب را در بیرون از منزل بگذرانید.

بدون شک در پس پیام‌های غیرکلامی و فضاهای عاشقانه، دلیل خاصی نهفته است که آن‌ها را به عنوان کارهای رمانتیک در نظر می‌گیرند. سال‌های سال است که این کارهای کلیشه‌ای، مورد استفاده قرار می‌گیرند! ممکن است به خاطر آوردن سال روز تولد همسرتان، دادن یک دسته گل و باز نگاه داشتن در برای ورود همسرتان، همه و همه کارهای کلیشه‌ای و تکراری باشند، اما هرچه خودتان در این مورد ابتکار و نوآوری به خرج دهید، البته عشق و علاقه‌ی بیشتری میان خودتان به وجود می‌آورید.

هم‌چنین می‌توانید در حین آماده شدن برای آمیزش، در خانه شمع‌های معطر بسوزانید و در فضای اتاق، نورپردازی ملایمی نمایید و موزیک آرامی پخش کنید. اما تمامی این ظرافت‌ها را فقط در مورد رابطه‌ی زناشویی به کار نبرید بلکه در مورد رمانتیک نمودن فضاهای دیگر، هم‌چون صرف شام دوستانه، یا حتی زمانی که ترجیح می‌دهید ساعاتی را در کنار یکدیگر به مطالعه یا حرف زدن مشغول باشید، نیز به کار ببرید.


برنامه‌های غافلگیر کننده طراحی کنید 

با انجام یک کار خارق العاده یا اهدای هدیه‌ای جالب توجه، همسرتان را یک دل نه صد دل! عاشق خود خواهید کرد. هدف آن است که کاری متفاوت از همیشه انجام دهید تا نشان دهید که همواره آماده‌اید تا همسرتان را خوشحال و هیجان‌زده نمایید.

هیچ لزومی ندارد آن کار خارق‌العاده‌ای که می‌خواهید انجام دهید، پُر زحمت یا پر هزینه باشد. برای مثال می‌توانید برای تماشای فیلمی که همسرتان خیلی مایل به دیدن آن بوده، از خانه خارج شوید. یا می‌توانید از بیرون سفارش غذای مخصوصی بدهید. اگر تا به حال این کار را نکرده باشید، بی تردید همسرتان را حسابی غافلگیر و هیجان‌زده خواهید نمود. آنچه که اهمیت دارد، انجام کار فوق‌العاده‌ای می‌باشد که برای همسرتان معنی بخش خواهد بود و او را خوشحال خواهد کرد.


ترکیب نقاط قوت همدیگر 

اگر شما برعکس همسرتان، فرد فعال و زرنگی هستید، بهتر است که مسؤولیت کارهای خانه را خودتان به عهده گیرید. و اگر شما آدم ولخرجی هستید و در عوض همسرتان مهارت بالایی در تنظیم دخل و خرج خانواده دارد، بهتر است وی را تشویق کنید که مسؤولیت امور مالی خانه را به عهده گیرد. به این ترتیب هر دو با روی هم گذاشتن توانایی‌ها و استعدادهایتان، می‌توانید کارآیی بیشتری داشته باشید که به تنهایی هرگز قادر به انجامش نبودید.


استفاده‌مؤثر از نقاط قوت همدیگر 

هر انسانی مهارت‌ها و نقطه ضعف‌هایی مخصوص به خودش دارد. ترفند مناسب آن است که از نقاط قوت همسرتان، در جهت انگیزش نقاط ضعف خودتان استفاده نمایید.


توجه به علاقه‌های فردی 

هر انسانی نیاز دارد که اوقاتی را صرف پرداختن به علاقه‌های خویش نماید. افراد متأهل نیز از این قاعده مستثنی نیستند. با این وجود، برخی زوج‌ها، گمان می‌کنند که اگر شریکی بدون وجود همسرش، به انجام فعالیتی بپردازد، به پیوند زناشویی خیانت کرده و وفادار نمانده است. زوج‌های زیادی هستند که علاقه‌های شخصی خویش را (همچون ورزش و سینما و غیره) دنبال می‌کنند. بسیاری از زوج‌ها به گونه‌ای برای این علاقه‌های شخصی خویش برنامه‌ریزی می‌کنند که همسران‌شان، هرگز احساس نمی‌کنند که مورد کم‌توجهی قرار گرفته اند و در عین حال، روابط آنان نیز رشد می‌کند.

درست است که حفظ پیوند زناشویی مهم‌ترین وظیفه‌ی شما می‌باشد ولی این به آن معنا نیست که دیگر هیچکس حق نداشته باشد هدف دیگری را برای خود در اولویت قرار دهد.

در رفتار با همسر خود، چنان عمل کنید که هیچکس را بهتر از شما خیرخواه و دوست خود نداند.

«حضرت علی(ع)»

 



نظرات ارسال شده
Patryk
دوشنبه 20 آذر 1391


That's a wise anwser to a tricky question


0
0

ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :