به دخت

 




چرخه بهره‌وری زمان

سطح عملکرد افراد در ساعات‌ مختلف روز متفاوت است. در هنگام صبح سطح عملکرد افراد در بالاترین سطح خود قرار دارد. این‌ سطح عملکرد در ساعات دیگر روز وجود ندارد.

 

 

 

 

 

در هنگام ظهر و بعد از صرف ناهار چرخه عدم فعالیت آغاز می‌شود. برخی افراد می‌کوشند با نوشیدن یک فنجان قهوه یا چای‌ غلیظ بر این سیر نزولی غلبه کنند . اما این کار معمولا سبب طولانی‌ شدن چرخه عدم فعالیت می‌گردد.  افزایش مجدد سطح عملکرد در هنگام عصر روی می‌دهد و بعد از دومین مرحله افزایش سطح عملکرد در این زمان منحنی عملکرد دوباره‌ سیر نزولی پیدا می‌کند و در ساعات بعد از نیمه شب به حداقل‌ مقدار خود می‌رسد.

مهمترین‌ مساله تعیین آهنگ نوسانات روزانه‌ است. بدین ترتیب که در آغاز روز که سطح عملکرد بالاست‌ باید کارهای پیچیده و بااهمیت‌ انجام داد. در مدت زمانی هم که‌ عملکرد در سطح پائینی قرار دارد (حدود ظهر)نباید برخلاف جهت‌ روند فیزیولوژیکی عمل کرد. لازم‌ است کمی به استراحت بپردازید.  نزدیک غروب که مجددا منحنی‌ عملکرد بالا می‌رود، وظایف مهم‌ دیگری را می‌توان انجام داد. با برنامه‌ریزی کارهای روزانه براساس‌ منحنی عملکرد، بی‌آنکه تغییرات‌ عمده‌ای در کار خود انجام دهید،  بهره‌وری‌تان به طور چشمگیری‌ افزایش می‌یابد.

 نکته قابل توجه‌ دیگر اینکه در انجام دادن وظایف‌ دارای اهمیت زیاد، بسیار ضروری‌ است که تا حد امکان از انقطاع در کار جلوگیری شود.

 

 




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :