به دخت

 




چگونه گل‌های پاییزی را نگهداری کنیم؟

خبرگزاری فارس: گل‌ها نشانه‌های هر فصل هستند و با رشد کردن آنها فصل‌ها نیز تغییر می‌کند؛ پرورش این گل‌های زیبا در خانه می‌تواند باعث آرامش درون و همچنین آوردن هر فصلی به داخل خانه باشد.

 

 

 

گل بنفشه  

انواع وحشی آن نیز در ایران موجود است؛ گیاهی یک ساله و مقاوم به سرما است؛ در نیمه دوم مرداد ماه بذر آن در هوای آزاد و در بستری از یک خاک سبک کشت می‌شود در مهر و آبان به محل اصلی برده می‌شود و تا اواسط بهار سال آینده دارای گل و مقاوم است.

عملیات به نژادی (بهبود دادن نسل) در مورد این گیاه در دنیا بسیار انجام گرفته و بهترین نوع آن نسل اول (F1 ) است؛ بدیهی است نسل‌های بعدی کیفیت و مرغوبیت پایین‌تری دارند؛ برگ‌های آن ساده و متناوب و دارای گوشوارک است.

با استفاده از نور مصنوعی و تنظیم درجه حرارت مناسب می‌توان در هر زمانی به کاشت بذر اقدام کرد؛ برای کاشت بذر در شرایط مصنوعی، درجه حرارت را روی 25 – 20 درجه سانتیگراد تنظیم کنید و روزانه به مدت 12 ساعت چراغ‌ها را روشن کنید؛ همه روزه قدری آب روی خاک اسپری کنید.

گل داوودی

این گیاه هم بیرونی و هم آپارتمانی است؛ به طور مصنوعی در تمام فصول در گلخانه‌ها با تجهیزات کافی به گل می‌نشیند؛ یکی از گل‌های بسیار مهم است؛ در باغ ایرانی رایج و متداول بوده است؛ طرز تکثیر داوودی از طریق ریشه دار کردن قلمه‌های انتهایی شاخه صورت می‌گیرد.

قلمه‌های ریشه‌دار را مستقیماً در گلدان‌های مناسب کشت می‌کنند؛ به طور معمول فصل گلدهی آنها پاییز و اوایل زمستان است.

داوودی تقریباً در تمام خاک‌ها به شرطی که خوب آماده شده باشند به خوبی رشد می‌کند؛ گیاهان در مقابل چند پاتوژن خاکزی حساسیت نشان می‌دهند؛ بنابراین باید این بیماری‌ها تحت کنترل قرار گیرند تا رشد گیاه کامل شود و مطمئن شویم که قلمه‌های ریشه دار عاری از پاتوژن‌ها هستند.

گل قرنفیل

گیاهی است 2 ساله با گل‌های کوچک، مخملی به رنگ‌های صورتی، سفید، قرمز، بنفش و مخلوط سفید و قرمز که به تعداد زیاد در یک گل آذین چتر مانند با هم مجتمع می‌شوند؛ عمر گل‌ها به چند هفته می‌رسد؛  در ایران از قدیم در باغ‌ها کشت می‌شده است؛ نسبت به سرما مقاوم است؛ بذر آن در تیر و مرداد کشت و نشاها در شهریور و مهر به محل اصلی منتقل می‌شود.

نیازمند مکان آفتابی، خاک مرطوب، حاصلخیز و تقریباً غنی از مواد آلی و به خوبی زهکشی شده است؛ تکثیر آن از طریق تقسیم بوته و تهیه قلمه خوابانیدن و کاشت بذر امکان‌پذیر است.

گل مینا

این گل‌های خوش آب و رنگ در مهر و آبان می‌شکفد؛ مینا خیلی زود همه باغچه را به خودش اختصاص می‌دهد؛ سریع رشد می‌کند و حتی بعضی از واریته‌های آن در فصل زمستان نیز سبزینه برگ‌های خود را حفظ کرده و باغچه شما را سرسبز می‌کنند؛ سرزمین اصلی برخی از گونه‌های مینا، آمریکای شمالی است.

مینا به خاک‌های غنی از مواد غذایی علاقه‌مند است؛ خاک باغچه باید به وسیله کودهای حیوانی پوسیده تقویت شود؛ ضمناً خاک باید سبک و دارای زهکش باشد.

نکات نگهداری از گل‌ها

برای نگهداری گلدان‌های خود راهکارهایی وجود دارد که باعث طراوت و رشد گیاهان می‌شود؛ آب داخل ظرف گلدان و یا محفظه‌ای که گلدان را در آن قرار داده‌اید، به صورت روزانه عوض کرده و داخل ظرف آب تازه بریزید.

اگر حتی داخل ظرف فوم و یا اسفنج مخصوص هم وجود داشته باشد، شما باید تا بالای اسفنج و یا فوم آب بریزید، با این کار گل‌ها عمر درازتری خواهند داشت‌؛ اگر کل آب ظرف را عوض می‌کنید بهتر است خود ظرف را نیز بشویید؛ برای اینکه گل‌های شما مدت زمان بیشتری تازه و سالم بمانند می‌توانید از انواع مختلف غذاهای مخصوص گل و گیاهی که در بازار موجود است استفاده کنید به این منظور می‌توانید مقداری از غذای مخصوص را در گلدان حاوی گل بریزید می‌توانید این غذاها را از گل فروشی‌ها تهیه کنید.

این نوع غذاها مواد موردنیاز گیاه را به آن می‌رساند، از رشد باکتری‌هایی که منجر به مسدود شدن ساقه گیاه و عدم رسیدن آب به قسمت‌های بالایی می‌شوند، جلوگیری می‌کنند؛ جوانه‌ها و غنچه‌ها را شکوفا کرده و به طورکلی عمر دسته گل شما را افزایش می‌دهد.

استفاده از این مکمل‌های غذایی برای گیاهان یکی از بهترین راه‌های افزایش طول عمر آنهاست؛ فقط باید دقت داشته باشید که طبق دستورالعملی که بر روی بسته مکمل نوشته شده عمل کنید؛ اگر به طور صحیح از این مکمل‌ها استفاده نکنید، امکان آسیب رساندن به گل‌ها وجود دارد.

استفاده از این مکمل‌های غذایی برای گیاهان یکی از بهترین راه‌های افزایش طول عمر آنهاست؛ فقط باید دقت داشته باشید که طبق دستورالعملی که بر روی بسته مکمل نوشته شده، عمل کنید؛ اگر به طور صحیح از این مکمل‌ها استفاده نکنید، امکان آسیب رسیدن به گل‌ها وجود دارد.

 

 




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :