به دخت

 




ماهیت عزاداری

امیرالمؤمنین (ع) فرمود: «ان الله تبارک و تعالی اطلع الی الارض فاختارنا و اختار لنا شیعه ینصروننا یفرحون لفرحنا یحزنون لحزننا یبذلون اموالهم و انفسهم، اولئک منا و الینا»؛ خداوند، روی کره زمین، ما را انتخاب کرد و برای ما شیعه را انتخاب کرد. شیعیان ما علامتشان این است که ما را نصرت و یاری می‌دهند، برای شادی‌های ما جشن می‌گیرند، برای غم ما غمناکند،

 

 

عزاداری یک رقم مودت است، مثل این که کسی گُلی به ما بدهد و ما باید از او تشکر کنیم؛ پیامبر (ص) ما را از بت‌پرستی و آتش‌پرستی و خرافه‌پرستی نجات داد و مسلمان شدیم. مزد پیغمبر (ص) چیست؟ پیغمبر (ص) فرمود که من هیچ مزدی نمی‌خواهم، تنها مزدی که من می‌خواهم «الموده فی القربی» است؛

 

مزد من فقط این است که اهل بیت (ع) من را دوست داشته باشید.

روز عاشورا خرج می‌کنند، عید غدیر خرج می‌کنند، بذل می‌کنند، این‌هایی که به عشق اهل بیت (ع) شادند و به عزای اهل بیت (ع) غمناکند و ...، این‌ها از ما هستند و به سوی ما می‌آیند.

پیامبر (ص) در جای دیگر می‌فرمایند: مزدی که من می‌خواهم، این است که راه خدا را بروید؛ «الا من شاء اتخذ الی ربه سبیلا»، مثل معلمی که می‌گوید: «پسر جان! من هیچ مزدی نمی‌خواهم، فقط درس را خوب یاد بگیر.» پیامبر (ص) می‌فرماید: من مزدی نمی‌خواهم مگر هر که دوست دارد، راه خدا را برود، راه رب را برود. پس مزد پیغمبر (ص) این است که ما راه خدا را برویم. راه خدا چیست؟ هر کسی فکر می‌کند راه خدا یک چیزی هست؛ یکی قمه می‌زند، یکی زنجیر می‌زند، یکی لخت می‌شود، یکی توی آتش می‌رود، یکی به خانقاه می‌رود، یکی پای موسیقی می‌نشیند، یکی سراغ عرفان می‌رود و می‌گوید من بین خودم و خدا، این راه را انتخاب کردم. حال آیا این درست است که هر کس هر طوری دوست دارد، طبق میل خود، همان راه را برود و به اصطلاح بین خودش و خدا آن گونه حال کند و بگوییم قرائت‌های مختلف؟! پاسخ، منفی است.

حال، با توجه به این که پیامبر (ص) در یک جا می‌فرمایند: مزد من فقط راه خدا است و در جای دیگر می‌فرمایند که مزد من، فقط مودت اهل بیت (ع) است، از این رو باید گفت راه خدا جز راه اهل بیت (ع) و مودت آنها نیست.

سخنراني آقاي قرائتي باموضوع عزاداري وآفات آن 20/11/1382

 

 




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :