به دخت

 




تحليل و بررسي- برابری مذاهب

سای بابا تمام ادیان و مذاهب را برابر می بیند و از نظر او هیچ مذهبی و هیچ دینی بر دیگر مذاهب و ادیان برتری ندارد : باید برای ارتقای ایمان و اعتقادتان به خداوند بکوشید . در غیر این صورت عبادت ، سرودهای الهی ، پرستش و همه ی اعمال نیک همگی به یک تشریفات مذهبی پوچ و غیر ارادی تبدیل می شود .

 

 

 

تشریفاتی که تحت فشار اجتماع شکل می گیرند . تمامی ادیان به سوی یک هدف رهنمون می شوند و تمامی انسان ها برادران یکدیگرند . همه ی مذاهب تنها به یک خدا تعلق دارند و به سوی یک مقصد رهنمونتان می سازند ، ادیان در اصل هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند .

این سخنان در اصل :

اولاً : بدین معناست که اعتقاد به مذهبی خاص، ضرورت ندارد و انسان با هر دین و مذهبی می تواند به آگاهی و تعالی برسد و این تعالی همان چیزی است که سای بابا تعلیم می دهد . سای بابا در واقع تعالیم خود را به عنوان یک مذهب برتر مطرح می کند . در واقع برابری ادیان و مذاهب به معنای نفی ادیان و مذاهب و اثبات یک مذهب برتر به نام مکتب سای بابا است .

 ثانیاً ؛ برابری ادیان نگرش کلامی است که در سال های اخیر مطرح و ریشه در اندیشه های جان هیک دارد . وی این ادعا را مطرح می کند که حقیقت واحد است ، اما این حقیقت واحد در دسترس یک فکر و یک دین نیست بلکه تمامی ادیان می توانند حامل حقیقت باشند ، لذا آنها در نجات و رستگاری شریک اند . به اختصار می توان گفت که قرآن تمام حقیقت را منحصر به اسلام می داند . دلیل آن هم روشن است ، چون دین خاتم که توسط پیامبر خاتم و آخرین کتاب برای بشر آمد ، اسلام است . قرآن از یک طرف ((صراط مستقیم)) را منحصر به اسلام می داند : *و ان هذا صراطی مستقیماً فاتبعوه* «و این است راه راست ، پیروی آن کنید .» از سوی دیگر با صراحت اعلام می کند که اگر کسی غیر اسلام را به عنوان دین پذیرفت ، از او پذیرفته نیست . (آل عمران / 85)

 




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :