به دخت

 




جامعۀ بی ­خانواده، خاستگاه مشکلات روانی

جامعۀ بی­خانواده جامعۀ آشفته­ای است، جامعۀ نامطمئنی است. جامعه­ای است که در آن مواریث فرهنگی و فکری و عقاید نسل­ها به یکدیگر آسان منتقل نمی­شود. جامعه­ای که در آن تربیت انسان به راحتی و روانی صورت نمی­گیرد. اگر جامعه­ای خانواده نداشته باشد یاخانواده در آن متزلزل باشد، انسان در بهترین پرورشگاه­های خود پرورش پیدا نخواهد کرد.

 

 

خانواده که نبود، نوجوان نیست، کودک نیست، انسان نیست، مرد و زن صالح نیست، اخلاق نیست، انتقال تجربیات مثبت و خوب و باارزش نسل گذشته به نسل بعد نیست.

خانواده که نبود، مرکز تولید ایمان و دین­باوری دیگر نیست.

جوامعی که در آن خانواده سست و بی­بنیاد است یا خانواده اصلاً تشکیل نمی­شود یا کم تشکیل می­شود، یا اگر تشکیل شد متزلزل است و در معرض نابودی و فناست، در این جوامع مشکلات روانی و عصبی بسیار بیشتر از آن جوامعی است که در آنها خانواده­هایی مستقر هستند و زن و مرد به یک نقطه کانونی متصلند.


انسان برای تربیت است؛ انسان برای هدایت و تعالی و کمال است. این نمی­شود مگر در یک محیط امن؛ محیطی که در آن عقده به وجود نیاید، انسان اشباع بشود، در آن تعلیمات هر نسلی به نسل بعد منعکس بشود.


درخانواده، سه دسته انسان اصلاح می­شوند، یک مردها که پدر این خانواده هستند، یکی زن­ها که مادران این خانواده­اند و دیگر کودکان که نسل بعدی این جامعه هستند.

 




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :