به دخت

 




10 گلدان سبزي براي پائيز آشپزخانه ها

 كاهش دماي هوا در فصل پائيز و زمستان فرصتي است تا با تهيه باغچه هاي كوچك خانگي، طبيعت سبز بهاري را در خانه به وجود آوريم.


 

 

 

 

پرورش چند نوع سبزي در گلدان هاي كوچك پشت پنجره آشپزخانه به دليل وجود نور و رطوبت كافي اين مكان، علاوه بر تامين سبزي تازه خانواده، كمك زيادي به حفظ روحيه و شادابي كرده و رايحه اي خوش را در فضاي خانه پراكنده مي سازد.

 براي پرورش سبزي در آشپزخانه، ابتدا لازم است قسمت پرنور پنجره آشپزخانه را انتخاب كنيد. البته پنجره هاي جنوب شرقي خانه براي پرورش گياهان مناسب تر هستند. در بين سبزي ها انواعي از آنها كه يك ساله هستند در آشپزخانه و محيط خانه نگهداري آسان تري داشته و نسبت به گلدان هاي قابل استفاده در خانه از رشد متناسب تري برخوردارند. بسياري از مردم ترجيح مي دهند براي پرورش سبزي از بذر آن استفاده كنند در حالي كه برخي ديگر نشاء آن را راحت تر كشت مي دهند. خاك تهيه شده را روي روزنامه در هواي آزاد پهن كرده و اجازه دهيد خاك به مدت دو الي سه روز در معرض نور آفتاب قرار گيرد. پس از آن، چند تكه سنگ ته گلدان قرار دهيد تا گياه زهكشي مناسبي داشته باشد. خاك را درون گلدان ريخته و لابه لاي آن چند تكه ذغال قرار دهيد تا مانع از رشد قارچ شود.
    

ريحان

 بذر ريحان براي رويش، روزانه به شش الي هشت ساعت نور نياز دارد. گلدان را درست پشت پنجره قرار دهيد تا از حداكثر نور استفاده كند. پس از تهيه گلدان و خاك، سطح خاك را با اسپري آب مرطوب كنيد و بذر ريحان را روي خاك بپاشيد. تراكم زياد دانه ها مانع از رشد كافي گياه مي شود. اكنون با لايه اي از خاك برگ به قطر پنج تا هشت ميلي متر روي بذرها را بپوشانيد و سطح خاك را تا رويش جوانه ها مرطوب نگهداريد. بطور تقريبي دانه هاي ريحان به هفت الي هشت روز زمان براي سبز شدن احتياج دارند اما بايد مراقب بود پس از رويش جوانه ها آبدهي گياه با استفاده از يك پارچ لبه دار باشد تا آب در گوشه اي از گلدان و روي خاك ريخته شود. پاشيدن آب به برگ هاي تازه روئيده باعث خميدگي گياه و رشد قارچ مي شود. بخار ناشي از جوشيدن آب در قابلمه يا سماور، رطوبت نسبي خوبي را براي رشد گياه فراهم مي كند. بنابراين بايد توجه داشت پس از خشك شدن خاك گلدان تا سه الي چهار سانتي متر عمق خاك، آبياري مجدد انجام شود. روزانه سه الي چهار ساعت پنجره آشپزخانه را باز نگهداريد تا با به جريان افتادن هوا در خانه، اكسيژن مورد نياز گياه فراهم شود. آبياري بيش از اندازه گلدان، مانع از رشد گياه مي شود.
    

ترخون

خاك و گلدان مورد نياز براي پرورش ترخون را مانند روش گفته شده آماده كنيد. چند گودال دو سانتيمتري در گلدان آماده كنيد و در هر گودال سه بذر ترخون را قرار دهيد. اكنون سطح گودال را با خاك بپوشانيد و خاك آن را تا رويش جوانه ها با اسپري مرطوب نگهداريد. خاك مورد نياز براي پرورش سبزي مي بايست از سه چهارم خاك برگ پوسيده و يك چهارم خاك رس باشد بنابراين چنانچه قسمت بيشتر خاك تهيه شده از خاك رس باشد به دليل سنگيني آن مانع از رويش جوانه ها مي شود.

ترخون به راحتي در دماي خانه رشد مي كند و از آنجا كه به رطوبت كمتري نياز دارد گلدان آن را دورتر از محل اجاق گاز در آشپزخانه قرار دهيد.
    

پونه

بذر پونه نيز براي رويش به شش الي هشت ساعت نور نياز دارد. گلداني به عمق 20 الي 25 سانتيمتر انتخاب كرده و پس از كاشت بذرها روي تمام سطح خاك و پوشاندن دانه ها با لايه اي نازك از خاك، آن را مرطوب نگه داشته و پس از رويش كامل گياه با چيدن برگ ها به پربرگ شدن ساقه كمك كنيد.
    

آويشن

امكان رشد گياه آويشن در گلدان و پشت پنجره نه تنها جلوه زيبايي به آشپزخانه مي دهد بلكه رايحه خوش آن، فضاي آشپزخانه را متفاوت با قبل مي سازد.
    

رزماري

روش كاشت اين نوع سبزي مانند ديگر سبزي هاست با اين تفاوت كه رزماري خاك سبك تري براي رويش احتياج دارد. به دليل آنكه پرورش اين گياه از طريق دانه آن مشكل است، چند قلمه آن را تهيه كرده و در خاكي كه نسبت بيشتر آن را شن تشكيل داده قرار دهيد. گلدان رزماري به آفتاب بيشتري نسبت به سبزي هاي ديگر احتياج دارد بنابراين آن را در مكان نيمه آفتاب قرار دهيد. آبياري اين گياه پس از خشك شدن كامل رطوبت خاك لازم است.
   

مرزنجوش

اين گياه خواص دارويي فراواني داشته و براي سيستم عصبي بسيار مفيد است. دانه هاي مرزنجوش براي رويش نياز به مكاني گرم دارد و خاك آن در فاصله هر آبياري بايد خشك شده باشد.
    

گشنيز

اين نوع سبزي به گلداني با عمق 20 سانتيمتر احتياج داشته و آبياري منظم پس از هر بار خشك شدن خاك به رشد آن كمك مي كند.
    

نعنا

پرورش اين نوع سبزي از طريق دانه نياز به دما و شرايط خاصي دارد بنابراين اكثر كشاورزان نيز از نشاء نعنا براي رشد اين سبزي استفاده مي كنند. نشاء نعنا در محيط آشپزخانه قابل رشد بوده و نياز به خاك شني دارد.
    

مريم گلي

برگ هاي اين گياه معطر بوده و داروي گياهي مفيدي براي تقويت حافظه و پيشگيري از آلزايمر محسوب مي شود. بذرهاي آن را روي سطح خاك بپاشيد و با لايه اي از خاك به قطر پنج الي شش ميلي متر روي بذرها را بپوشانيد و تا سبز شدن جوانه ها، خاك را مرطوب نگهداريد.
    

جعفري

اين نوع سبزي، حداقل به شش ساعت نور احتياج دارد و تامين رطوبت كافي براي آن حياتي است. مدت زمان لازم براي رويش جوانه جعفري كمي طولاني تر از ديگر سبزي هاست بنابراين رطوبت خاك را حفظ كنيد.

 

 




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :