به دخت

 




شخصیت‌طلبی نوجوان

نوجوان یک انسان است و هر انسانی به شخصیت خویش علاقه‌مند است. میل دارد دیگران قدرش را بدانند و به شخصیت او احترام بگذارند. منظور از احترام ،رفتارعملی و ذهنی متقابل است که احساس ارزشمندی و رضایت و خشنودی برای طرف مقابل ایجاد می‌کند.

 

 

پدر و مادرانی که به شخصیت فرزندان خویش علاقه‌مند هستند باید همواره احترام آنها را رعایت کنند و وجودشان را گرامی بدارند. احترام به نوجوان یکی از عوامل مهم در پرورش شخصیت آنها به شمار می‌رود. حرمت نفس و پرورش احساس خودارزشمندی و عزت نفس هم از اساسی‌ترین عوامل در رشد مطلوب شخصیت نوجوان است.که باوجوداین شرایط بدون تردید نسبت به همسالان خود در شرایط مشابه، پیشرفت تحصیلی و کارآمدی بیشتری در تمامی زمینه‌ها نشان می‌دهند. 

نوع نگرش و تصوراز خود، بر اساس تجربیاتی است که از نگرش دیگران و ارزیابی آنها نسبت به شخصیت خود دارد. نوجوانی که مورد توهین و تحقیر پدر و مادر قرار گیرد عقده و کینه پیدا می‌کند. متأسفانه بعضی از والدین بی‌اعتنایی، بی‌توجهی و تحقیر را یک نوع روش تربیتی می‌دانند، باعث می‌شوند شخصیت نوجوان لگدکوب شده و فرومایگی را در او به ودیعه می‌گذارند. پیامبر(صل الله وعلیه وآله) می‌فرمایند: وقتی نام فرزندتان را می‌برید او را گرامی دارید و جای نشستن را برای او توسعه دهید و نسبت به او رو ترش نکنید. 

 



نظرات ارسال شده
مهسا-د
دوشنبه 26 خرداد 1393


ممنون ازمطالبتون-لطفاكاملتر باشه


0
0
دوشنبه 15 آبان 1391


خوبه


0
0
دوشنبه 15 آبان 1391


بد نبود اما ميتونه بهتر باشه


0
0

ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :