به دخت

 




بلوغ را جدي بگيريد

از بين دورانهاي مختلف زندگي انسان ، نوجواني از مهمترين و باارزش ترين آنهاست در دوران نوجواني و بلوغ ، عوامل پيچيده زيستي ، رواني و اجتماعي نوجوانان را تحت تاثير قرار داده و گاه با ايجاد تنش ، آنان را در شرايطي بحراني قرار مي دهد بحران هويت جنسي ، اعتقادي ، اجتماعي ، عصيان و ناسازگاري و همچنين واکنش هاي عاطفي متفاوت از شايعترين مشکلات اين دوران است  به گونه اي که مشکلات نوجوانان و جوانان در اين دوران ، گاه تا97 درصد گزارش شده است براساس آخرين آمارها،35 درصد جمعيت کشور را نوجوانان و جوانان زير25 سال تشکيل داده اند.

  

 

  

 

متاسفانه بسياري از والدين به دليل ناآگاهي يا شرم و حيا و يا غفلت از رشد فرزندشان بر اثر مشغله زياد، مسووليت خود را در قبال فرزندانشان فراموش مي کنند.

 بلوغ داراي سه جنبه متفاوت و در عين حال مکمل يکديگر است در درجه اول بلوغ زيست شناختي مطرح است  بدين مفهوم که هورمونهاي جنسي به حدي از فراواني مي رسند که سبب ايجاد نشانه هاي ثانويه جنسي مي شوند از نظر روانشناسي ، بلوغ با بلوغ عاطفي و بلوغ شناختي تعريف مي شود بلوغ شناختي بدين معناست که نوجوان به حدي از توانايي انديشه انتزاعي دست پيدا کند که درباره مسائل انتزاعي از قبيل آزادي ، عشق و خوبي و بدي بينديشد.


از نظر عاطفي ، بلوغ به مفهوم توانايي دوست داشتن ديگران و عشق به همنوع و ديگر موجودات زنده است. در برخي از جوامع ، بالغ شدن نوجوانان طي تشريفات خاصي اعلام مي شود.


براي مثال در بسياري از قبايل آفريقايي ، يک نوجوان زماني بالغ مي شود که در شکار شرکت کند.

ما ،در بلوغ با3 جنبه متفاوت و در عين حال مکمل و غيرقابل تغيير روبه رو هستيم  زماني که بين اين جنبه هاي مختلف همزباني وجود نداشته باشد، براي نوجوان تعارض به وجود مي آيد جوان از نظر زيست شناختي بالغ شده است  اما توان روانشناختي او در حد بلوغ فکري اش نيست.زماني فرد از نظر زيست شناختي و روانشناختي بالغ تلقي مي شود اما جامعه به او به عنوان يک فرد بالغ اجازه نمي دهد در تصميم گيري ها شرکت کند و بدين ترتيب تعارض در فرد به وجود مي آيد و باعث مي شود نوجوان با خانواده و جامعه تنش پيدا کند.

 در اين دوره ، نوجوان متوجه مي شود که در ظاهرش تغييراتي ايجاد شده است و به همين دليل اوقات زيادي را جلوي آينه به تماشاي خود مي نشيند و برايش مهم است که به چشم ديگران ، زيبا و دوست داشتني برسد ولي ترديد دارد زيرا ظاهرش تغيير کرده و از هويت خويش نامطمئن است.

از نظر روانشناختي ، نوجوان احساس مي کند که افکار و عواطف تازه اي در وجودش ريشه دوانده است و نسبت به جنس مخالف تمايل پيدا مي کند اين افکار ابتدا برايش ترس آور و حتي با احساس گناه همراه است خانواده مي تواند به نوجوان کمک کند تا اين تغيير و تحولات را در آرامش طي کند . متاسفانه بسياري از خانواده ها درباره بلوغ ، اطلاعات لازم را در اختيار نوجوانان نمي گذارند و نوجوان ، با ترس و وحشت و دستپاچگي با بلوغ روبه رو مي شود.

بسياري از خانواده ها، خود از اين تغييرات فيزيولوژيک آگاهي ندارند.


نوجوانان در زمان بلوغ به دنبال کسب هويت هستند و براي رسيدن به خواستهاي خود، از آرايش و روش لباس پوشيدن خاصي پيروي مي کنند و اين ويژگي نوجواني است که با تنوع طلبي همراه است و نبايد والدين با تحکم با اين مساله برخورد کنند ما بايد تنوع طلبي را در نوجوانان به رسميت بشناسيم اما افراط را در آن توصيه نمي کنيم اگر جلوي تنوع طلبي نوجوانان گرفته شود، آنها عکس العمل شديدتري نشان مي دهند.


 بيشتر علايم دوران بلوغ مثبت است : نوجوان با گستردگي بيشتري فکر مي کند مسائل جهاني و فراگير، ذهن او را به خود مشغول مي کند و به اين فکر مي افتد که کارهاي بزرگي انجام دهد با تفکر تازه اي که به آن دسترسي پيدا کرده است ، فکر مي کند مي تواند همه چيز را عوض کند و به همين دليل جوانان مي توانند منشا بسياري از تغييرات باشند آنها با رکود مخالف هستند و باعث تحول و پيشرفت در جامعه مي شوند و اين يکي از ويژگي هاي مثبت دوران بلوغ است بايد به جوانان اين اطمينان را داد که دوران جواني پر از استرس و بحران است  همه اين دوران را پشت سر مي گذارند تا به بلوغ واقعي و پختگي برسند.

يکي از نيازهاي اساسي بلوغ ، ارتقاي سطح دانش و آگاهي نوجوانان درباره بلوغ و باروري ، در چارچوب فرهنگ و اعتقادات جامعه است و آموزش لازم در خصوص موضوع بلوغ و بهداشت باروري توسط والدين ، معلمان و کارکنان بهداشتي از برخي از عملکردهاي اشتباه نوجوانان که ناشي از اطلاعات نادرست همسالان و يا منابع نامناسب ديگر است، جلوگيري مي کند.

 

 

 




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :