به دخت

 




دنياي پررمز و راز نوجواني

اغلب والدين از آگاهي و شناخت كافي درباره نحوه رفتار صحيح با فرزندانشان برخوردار نيستند كه خود باعث بروز مشكلاتي در خانواده مي شود. فرزندان ما در دوران زندگي خود مراحل مختلف را طي مي كنند و در هر مرحله نيازهاي تربيتي ويژه اي دارند. از اينرو بايستي با مراحل دوران زندگي آشنا شده و از نكات تربيتي ويژه آن دوران استفاده كنيم.

  

 

دوره بلوغ مهمترين فصل زندگي هر انساني است.

دوره نوجواني دوره اي است كه در آن دختران و پسران از لحاظ شناخت عاطفي، هيجاني اجتماعي و جهاني از كودكي به سوي بزرگسالي حركت مي كنند بعبارتي اين دوره شكوفا شدن توانمنديهاست و دوره سازندگي هر فرد است.

دوره بلوغ با تغييرات هورموني بدن همراه است كه گاه موجب بروز اشتباهات و پرخاشگري، رشد سريع بدن و سرپيچي ها مي شود. نوجوان خود را تافته جدا بافته اي دانسته و انجام هر عمل را فقط حق مسلم خود مي داند و به نظر ديگران اهميتي نمي دهد.

در اين دوران نوجوان احساس ناامني مي كند و بدنبال يك تصوير جديد از خود مي گردد بخصوص ايجاد تغييرات بدني در او اين فكر را تشديد مي كند، بيشتر نوجوانان بصورت انتزاعي فكر مي كنند و درباره تمامي زمينه ها مي انديشند همچون مذهب- اجتماع- اخلاقيات- صداقت وغيره.

بنابراين لازم است تا خانواده در سن بلوغ با فرزندان خود دوست و مهربان باشند و با ملايمت رفتار نمايند.

دشواريها و پيچيدگي تربيت فرزند در دوره نوجواني بيش از هر دوره ديگر است و بسياري از مشكلات اخلاقي و رفتاري نوجوان ريشه در برخوردهاي نامناسب پدران و مادران و مربيان دارد از آنجا كه شخصيت فرزندان در خانواده شكل مي گيرد هر قدر افراد خانواده به فرزندان احترام بگذارند سبب مي شود تا آنها نسبت به والدين اطمينان و اعتماد بيشتري پيدا كنند.


يكي از چيزهايي كه به فرزندان بخصوص در دوره نوجواني شخصيت مي دهد مشورت كردن با آنان در مسائل خانه است اين كار باعث مي شود كه آنان احساس وجود كنند و در نتيجه با والدين بيشتر احساس دوستي كرده و آنچه در دل دارند با آنان در ميان بگذارند.

ايجاد رابطه صميمانه با نوجوانان باعث مي شود كه بسياري از نيازهاي فرزند در محيط خانواده برآورده شود و نوجوان دچار كمبود محبت نشود و خانه به پناهگاه عاطفي و امن براي نوجوان تبديل شود و بدين ترتيب او در اين پناهگاه احساس امنيت كرده و آرام مي گيرد و بدنبال پناهگاه ديگري نمي گردد.

نبود ارتباط دوستي هاي خطرناك را به دنبال دارد ؛ بخصوص در دختران كه موجب ارتباط با جنس مخالف شده كه به علت برخوردار نبودن نوجوان از پختگي لازم به راحتي طعمه حوادث مي شود.

استقلال طلبي يكي از ويژگي هاي بارز نوجواني است و بدين لحاظ او انتظار دارد كه ديگر او را به چشم يك كودك نگاه نكنند و به او شخصيت و بها دهند. هرگونه رفتار والدين ضداستقلال طلبي نوجوان باشد عكس العمل هاي رواني پنهان يا آشكار را بدنبال خواهد داشت.

بنابراين لازم است براي تربيت نوجوان به آزاديهاي مشروع و معقول آنها احترام بگذاريم. اگر بخواهيم بدون چون و چرا مطيع محض ما باشند در واقع زمينه استعداد و شكوفايي را در آنها از بين برده ايم.

يكي از اهداف مهم تربيت، پرورش روحيه آزادي در فرزندان است. آزادي فرزندان با هدايت و نظارت دورادور بايد انجام شود نه بصورت علني.

گاهي مواقع لازم است تحمل مخالفتهاي آنان را داشته باشيم و از پند و اندرز دادن جلوگيري و عيوب آنها را در خفا بصورت غيرمستقيم به آنها يادآوري كنيم.

يكي از مسائلي كه در تربيت فرزندان بسيار قابل توجه است توانايي هايي است كه آنها دارند بنابراين هرگز نبايد آنها را با ديگران مقايسه كرد و ناتواني هايشان را به رخشان كشيد.

بايد به نوجوانان اجازه دهيم تا از خودشان تصويري مثبت بيافرينند و هرگز نبايد بيش از تحمل و توانايي هايشان از آنان توقع داشته باشيم.

گاهي لازم است مسئوليت كارشان را بدون كمك ديگران بپذيرند تا احساس خودكفايي كنند و گاهي نيز لازم است تا محروميت ها و رنج هاي آنها را تحمل كنيم تا مقاومت روحي و مناعت طبع آنها افزايش يابد؛ زيرا چنانچه محروميت از روي اعتقاد در ميل و رغبت باشد عوارض رواني ايجاد نمي كند.

بايد آنچه كه نوجوانان را غمزده و اندوهگين مي كند شناخت و بلعكس از آنچه كه او را شاد مي سازد آگاه شد، هميشه نبايد بر اين باور بود كه بهتر از فرزندانمان مي دانيم گاهي لازم است تا مجري نظرات آنها باشيم. بايد سعي كرد توقعات فرزندان را در حد معمول برطرف ساخت؛ زيرا آنها بايد با واقعيت ها روبرو شوند و همچنين لازم است احساسات عاطفي خود را به آنها بروز داده تا بدانند دوست داشتني و قابل احترام هستند.

اوقات فراغت نوجوانان بسيار مهم و قابل توجه است اگر والدين زمينه تفريحات سالم را بوجود آورند مسائلي همچون بزهكاريها كمتر پيش خواهد آمد و از آنجائيكه بسياري از انحرافات از كمبودهاي عاطفي سرچشمه مي گيرد از آثار معجزه آساي محبت نبايد غافل بود.

گرچه حد اعتدال بايد براي نظرات و احساسات نوجوان ارزش قائل شد و هيچگاه نبايد بي رويه به وسايل شخصي و حريم خصوصي تعرض كرد.براي خطاب كردن نوجوانان خوب است كه هميشه با تعبير شما خطابشان كنيد. بدانيم كه زياده روي در تذكر و سرزنش نيز پيامدي بجز گستاخي ندارد.

 

 




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :