به دخت

 




نکاتی ازجنس مربا

میوه‌ها یی که برای تهیه مربا انتخاب می‌ شوند از بهترین نوع ، بدون لکه و کرم‌ زدگی و کاملاً سالم باشد  .

 

 

 2-    شربت مربا باید کاملاً قوام یابد (قوام آمدن شربت یعنی موقعی که مربا آماده شد، مقداری از شربت را در قاشق می‌ریزیم، سرد که شد باید شربت به سختی و به حالت کشی از قاشق ریخته شود).

3-    شربت مربایی را که از میوه‌های شیرین تهیه می‌شود باید بعد از قوام آمدن کمی ترشی زد و این ترشی باید کاملاً در اواخر طبخ به مربا اضافه گردد تا رنگ مربا تیره نشود.

4-    به طور کلی موقع طبخ مربا، باید در ظرف باز باشد تا رنگ مربا تغییر نکند مگر مربا «به» که در ظرف باید بسته باشد تا رنگ مربا قرمز شود.

5-    عصاره‌ای را که برای معطر کردن مربا به کار می‌بریم در اواخر طبخ داخل مربا می‌ریزیم.

6-    اگر مربا بعد از مدتی شکرک زد، علت آن جوشیدن بیش از اندازه و کمی ترشی مربا است. در این صورت داخل مربا کمی آب جوش می‌ریزیم و مربا را دو- سه جوش می‌دهیم و بعد کمی آبلیمو به آن می‌زنیم.

7-    در صورتی که مربا بعد از مدتی کپک بزند به این دلیل است که شربت مربا به اندازه‌ی کافی غلیظ نشده و شکر مربا کافی نبوده است. در این صورت مقداری شکر به مربا اضافه می‌کنیم و آن را چند جوش می‌دهیم.

8-    به طور کلی مرباها را بعد از طبخ، بلافاصله در شیشه نمی‌ریزیم. بهتر است که مربا یک شب در ظرفی که طبخ شده است بماند و در صورتی که شربت مربا بعد از این مدت رقیق شده باشد، دوباره شربت مربا را چند جوش می‌دهیم تا شربت آن قوام بیابد.مربا بعد از آماده شدن باید در شیشه دربسته در جای خنک نگهداری شود.

9-    کلیه مرباها باید در ظرف لعابی تهیه شود، مگر مربای «به» که باید در مس سفید کرده طبخ گردد.

10-وقتی مربا را در ظرف می‌ریزیم که به مصرف برسانیم، بهتر است مقدار فراوانی شربت داخل ظرف بریزیم تا مربا روی هم انباشته نشود و شکل خود را بهتر نشان بدهد و بعد از مصرف مربا، شربت زیادی آن را دوباره در شیشه بریزیم.



نظرات ارسال شده
roz
چهارشنبه 15 آذر 1391


مرسی.عالی بود.


1
0

ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :