به دخت

 




عرصه جهاد برای زن مثل مرد مفتوح است

آیت علم الهدی در همایش یادواره ملی 110 شهید زن ترور:عرصه جهاد برای زن مثل مرد مفتوح است.امام جمعه مشهد گفت: آن چیزی که ثابت می کند که این حرکت‌های محاربانه و سرکشانه توسط مزدوران اجنبی پرست علیه صورت گرفته است، مظلومیت خواهران ما و شهادت این بزرگواران است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

به گزارش رجانیوز در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد و عضو مجلس خبرگان رهبری، در همایش یادواره ملی 110 شهید زن ترور که صبح امروز در ساختمان صبای صدا وسیمای خراسان رضوی برگزار شد، گفت: باید این مسأله در خصوص شهدای زن ترور بیان شود که آیا عرصه جهاد و شهادت در رویکرد اسلامی بر روی زن یک عرصه مسدود است یا یک حوزه مفتوح؟ اصولا دید و بینش اسلام نسبت به مسأله زن و مرد، این نیست که زن در عرصه شایستگی باید کار مردان را انجام دهد و این گونه نیست که در مقابل زن و مرد، مرد از یک امتیاز و برتری برخوردار باشد، بلکه نظر اسلام این است که نقطه متعالی زن جایی است که همانند یک مرد در جامعه نقش آفرین شود، بنابراین افتخار برای زنان کار مردانه نیست، افتخار برای زنان مرد آفرین بودن است، لذا تفاوت است که گفته شود رشد یک زن در کار مردانه است با این که بیان شود رشد یک زن در مرد آفرین بودن است.


عرصه جهاد بر روی یک زن به عنوان یک عنصر اثر بخش، انسان آفرین و انسان ساز مسدود نیست

وی با بیان این که عرصه جهاد و شهادت عرصه ای نیست که بر روی یک زن به عنوان یک عنصر اثر بخش، انسان آفرین و انسان ساز مسدود و بسته باشد، ابراز داشت: زن و مرد دو ساختار در انسانیت هستند که در اصل انسانیت و در تمام حقوق انسانی زن و مرد با هم برابرند، اما در عرصه های اجتماعی وظهور و بروز حقوق و وظایف زنان، منطبق با ساختاری است که در آن ساختار یک هدف مندی خلقت وجود دارد، حقوق و وظایف مردان هم منطبق بر ساختاری است که بر اساس آن، هدف‌گزاری خلقت در آفرینش واقع شده است.

امام جمعه مشهد دامه داد: خداوند از روز ازل انسان را در دو ساختار برای دو نقش و فعالیت و برای دو حوزه در عرصه زندگانی انسانی آفریده و خلق کرده است و برحسب رسالت هایی که در هدفمنمدی خلقت بر عهده زن گذاشته بود، ابزار و لوازم ویژگی های این رسالت در زن قرار گرفت، لذا زن حقوق خاصی و ظیفه خاصی دارد و در جهت خاصی کارآمد است، مرد هم همینطور است و یک ساختار ویژه ای و وظایف مخصوصی دارد و بر اساس همان ساختار و وظایف دارای حقوق خاصی در عرصه زندگی است.

 آیت الله علم الهدی خاطرنشان کرد: این که بخواهیم مرد را جای زن بگذاریم در واقع این یک حرکت برخلاف رسالت هدف گذاری خلقت و آفرینش در ساختار مرد است، و این که بخواهیم زن را جای مرد بگذاریم، این هم خودش حرکتی بر خلاف آن هدف گذاری و رسالتی است که جریان هدفمند خلقت از ساختار زن در نظر گرفته است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

اگر زنی کار مردانه انجام دهد به افتخاری نایل نگشته است

وی با ذکر این که اگر مجموعه آیات و روایاتی که در مورد حقوق زن قابل استدلال است را بررسی کنیم دقیقا به این جمع بندی می رسیم که  همانطوری که یک مرد کار زنانه انجام دهد برای او افتخار نیست در خصوص زنان نیز این امر صدق می‌کند، تأکید کرد:  زن باید از همه لحاظ در جایگاه خودش قرار گیرد؛ خواهران در همه عرصه های مختلف رسالت و وظایف خاصی دارند، هم در عرصه های سیاسی و هم در عرصه های اجتماعی. در عرصه های سیاسی یک سلسله روش ها و کارهایی وجود دارد که فقط از عهده خواهران در میدان سیاست برمی آید و برای مرادن نیز این چنین است، اگر کار ها جا به جا شود حرکتی خلاف آفرینش صورت گرفته است.

 امام جمعه مشهد در مثالی یادآور شد: در دوران پیغمبر اکرم، هنگامی وجود مقدس رسول الله(ص) که از دنیا رحلت کردند، مسیر رهبری اسلام از خط امامت منحرف شد و در آن جا مسأله به صورتی در آمد که حضور در عرصه سیاست اصلا کار مرد نبود و حضرت زهرا به میدان آمدند؛ در جریان انقلاب کربلا وقتی فصل دوم انقلاب یعنی اسارت شروع شد حضرت زینب در کنار سید الساجدین قرار داشتند، اما آن جایی که وارد مجلس یزید می شوند با وجود حضور امام زمان اما تبیین اهداف قیام توسط زینب کبری صورت می گیرد، زیرا عرصه، عرصه نقش آفرینی زن در حوزه سیاست است، ولو این که قطب عالم امکان به عنوان مرد در جلسه حضور دارد، اما چون زن دارای نقش آفرینی در این مرحله از فعالیت سیاسی است، زینب کبری(س) خطبه می خوانند.

وجود خواهران شهید در عرصه شهادت اثبات کننده مظلومیت شهیدان است

وی متذکر شد: همانطوری که زن و مرد در حوزه خانواده در یک جایگاه قرار دارند، دقیقا در حوزه اجتماع و مسائل سیاسی زن و مرد دارای جایگاه مخصوصی هستند و باید در جایگاه خودشان قرار گیرند. خواهرانی که در جریان ترور مظلومانه مورد هجمه قرار گرفتند، یا خواهرانی که احیانا در حوزه های آزاگی به شهادت رسیدند(همانند عرصه دفاع مقدس) اگر با همه خصوصیات جریان شهادت‌شان را بررسی کنیم، در خواهیم یافت که در جایگاه و در یک موقعیتی بوده اند که حرکت نقش آفرینی برای زن فراهم بوده است و اگر این خواهر به شهادت نمی رسید، آن اثر خاص را در راستای آن هدف نداشت.

آیت الله علم الهدی در مثالی بیان کرد: در جریانی که در سال 66 در مکه اتفاق افتاد، جلاد های نابکار حکومت مزدور سعودی مردم را آماج گلوله ها قرار دادند و اگر ما در آن جریان خواهر شهید نداشتیم، مظلومیت شهدا مطرح نمی شد! زیرا آن چیزی که ثابت می کند که این حرکت، حرکت آرام ارزشی در مقام محور اصلی حج بوده است، مظلومیت خواهران ما و شهادت این بزرگواران است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


وی با بیان این که اگر ما در جریان ترورهایی که از سوی منافقان انجام می شد شهدای خواهر نداشتیم، مسأله این حرکت های نابکار شیطانی منافقانه به حساب یک مظلومیت و یک جنایت و جرم قطعی گذاشته نمی شد، تصریح کرد: آن چیزی که ثابت می‌کند این حرکت‌های محاربانه و سرکشانه توسط مزدوران اجنبی پرست صورت گرفته است و در عین قساوت و جنایت انجام شده، تابلوی مظلومیت خواهران شهید است و شهادت خواهران جنایت منافقان را دقیقا برای همگان اثبات می کند.


مسائلی که در خصوص حجاب با تکیه با ارزشهای اسلامی مطرح می شود به معنای تضییع حقوق زن نیست


وی نیز ابراز داشت: یک مشکلی که ما امروز در جامعه با آن مواجه هستیم و با تلقین های عناصر شیطانی وابسته به فرهنگ غربی جولان پیدا کرده است، این است که اگر کسی با تکیه با ارزش های اسلامی مطلبی را به عنوان مسأله حجاب در خصوص خواهران مطرح کند، آن موضع گیری را به حساب تضییع حق زن و نادیده گرفتن موقعیت زن لحاظ می کنند، در حالی که واقعیت این نیست، زیرا زن دارای حقوق، وظایف خاص و رسالت ویژه ای مناسب با آن چه که دستگاه خلقت در وجودش قرار داده، می باشد.

این عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: دیدگاه اسلام این است که عرصه جهاد برای زن مثل مرد مفتوح است، اما زن باید در موقعیت خاص خودش گزینش شود. اگر بنا شد ما خواهران را اسلحه به دوش قرار دادیم و در یک رژه مثل برادران بسیجی جایگاه دهیم، این به معنای یک حرکت اصیل اسلامی نیست و معنایش این نیست که زنان در خانه بنشیند و مردان به میدان بیایند.

وی اشاره کرد: این که پیامبر فرمودند «جهاد زن خوب شوهر داری کردن است» این به معنای این نیست که میدان جهاد(جنگ) به روی زن بسته شده و میدان جهاد زن در میدان فراش و حجله مردان است. اگر ما این گونه بخواهیم حدیث را تفسیر کنیم به پیغمبر جفا کرده ایم. جنگ و جهاد پروژه‌ای است که بین بانوان و همسرانشان تقسیم شده است، بدین نحو که زن خلاء زندگی را برای نبود یک مجاهد تأمین می کند و زندگی برای زنان در این هنگام به عنوان جهاد و حضور در جنگ برای مرد است. در این حدیث وظیفه و رسالت زن و شوهر مجاهد از سوی پیغمبر مورد توجه قرار داده است، نه این که هر خانمی خانه داری کرد، این مثل آن است که در میدان جهاد است؛ بنابراین زن باید در جایگاه مخصوص خودش باید نقش آفرینی داشته باشد.

آیت الله علم الهدی ادامه داد: زن در همه امور موقعیت خاص دارد و در مسأله قیام و جهاد و عرصه شهادت موقعیت و نقش آفرینی خاص دارد. شخصیت ارزشی زنان در هر عرصه ای که بخواهند وارد شوند، دقیقا در آن نقطه‌ی وظیفه مندی زن، در آن جایگاه است.




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :