به دخت

 




بزرگ کردن پسرها سخت‌تر است یا دخترها

بیشتر والدین معتقدند که بزرگ کردن بچه، چه دختر و چه پسر، اگرچه کار باارزشی است ولی بسیار سخت است. اما افرادی هستند که اعتقاد دارند بزرگ کردن یک پسر برابر با بزرگ کردن سه دختر است! آیا پایه و اساسی برای این گونه ادعاها وجود دارد و یا بزرگ کردن یک بچه صرف‌نظر از جنسیت، فقط یک کار سخت و مشکل است.

پسران: فعال، ریسک‌پذیر و بی‌علاقه به گوش دادن؟

به نظر می‌رسد پسران بیشتر از دختران تمایل به ریسک کردن دارند. در حقیقت بخش رضایت‌مندی در مغز پسران با رفتارهای مخاطره‌آمیز تحریک می‌شود. به علاوه پسران بیشتر پرخاشگر هستند و از در دست گرفتن اشیا بیشتر احساس رضایتمندی می‌کنند و به رویکردها و فعالیت‌های عملی برای یادگیری و ایجاد انضباط نیاز دارند. همچنین پسرها، در سنین پایین کمتر به حرف‌های والدینشان گوش می‌کنند، اگرچه این ویژگی لزوماً در همه جای جهان صدق نمی‌کند. شنوایی پسران به هنگام تولد، به اندازه شنوایی دختران قوی نیست و به طور کلی تمایل کمتری به کلامی بودن دارند. اما در عوض، بیشتر به طور غریزی و بی‌اختیار یاد می‌گیرند. به همین دلایل، شاید کنترل کردن پسرها در سنین کودکی از نظر فیزیکی سخت‌تر باشد. شاید دوران مدرسه آنها نیز نسبت به دخترها دردسرسازتر باشد. پسرها از طریق ابزارهای یادگیری عملی رشد می‌کنند و شکوفا می‌شوند در حالی که در بیشتر مدارس از یادگیری صوتی- تصویری استفاده می‌شود، در نتیجه پسرها در مقایسه با دختران ممکن است در مدرسه موفقیت چندانی به دست نیاورند. بر طبق مطالعات انجام شده:

-         30 درصد احتمال بیشتری وجود دارد که پسرها از مدرسه اخراج شوند و یا نمره قبولی نیاورند.

-         پسرها در مقطع ابتدایی، راهنمایی، دبیرستان و حتی دانشگاه، در کلاس و تکالیف نمرات کمتری به دست می‌آورند.

-        پسرها 4 تا 5 برابر بیشتر دچار اختلالات کمبود حواس می‌شوند.

دکتر میشل تامپسون می‌گوید: به طور میانگین برای پسرها، مدرسه به اندازه دختران خوب و قشنگ نیست. بیشتر پسرها نسبت به دخترها با مشکل توجه و تمرکز مواجه هستند و به دلیل سطح فعالیت بالاترشان، احتمال دارد بیشتر از دختران دچار مشکل شوند. به اندازه کافی نیز به آنها فرصتی برای گردش در اطراف، هم به صورت فعالیت فیزیکی و هم برای یادگیری، داده نمی‌شود. به این دلیل که زمان زیادی را برای نشستن می‌گذرانند ولی زمان کافی برای یادگیری عملی، ساختن و شکل دادن نمی‌گذارند.

دختران؛ دیگر خشنود، نگران و ... بسیار خوش‌زبان؟

از زمان کودکی دخترها بیشتر از پسرها محتاط، علاقه‌مند به خشنود کردن دیگران و بیشتر علاقه‌مند به گوش دادن هستند. قسمتی از این ویژگی‌ها به این دلیل است که مناطق مربوط به کلام در مغز دختران سریع‌تر رشد می‌کنند. همچنین دختران بیشتر حالت‌های چهره‌ها را بررسی می‌کنند و بیشتر چیزهایی مثل تن صدا و کلام را متوجه می‌شوند. به عبارت دیگر چون دخترها نسبت به پسرها بیشتر محتاط و فرمانبردار هستند بیشتر هم تمایل به نگرانی دارند و شاید به انگیزه‌ای از طرف دیگران برای امتحان کردن چیزهای جدید، نیاز دارند. از آنجایی که دختران در ارتباطات بسیار گسترده‌تری هستند، زمانی که به دوران قبل از نوجوانی و سال‌های نوجوانی خود می‌رسند، می‌توانید شور و هیجان بیشتری را از آنها انتظار داشته باشید. برای مثال دخترها بیشتر از پسرها پشت سر دیگران صحبت می‌کنند. بعضی از والدین تصور می‌کنند پسرها می‌توانند از نظر فیزیکی از خود محافظت کنند، پس دخترها هم می‌توانند از نظر احساس در سطح بالایی از خود محافظت کنند.

آیا همه این‌ها استنباط و برداشت ماست؟ بعضی از دخترها شاید بسیار با اعتماد به نفس وریسک پذیرباشند وبعضی ازپسرهانیزدرانطباق کامل بااحساساتشان باشند.بستگی به کودک شمادارد.زیراهرکودکی در مشکلات وآسودگی هایش متفاوت ومنحصربه فرد است. بنابراین به جای تمرکزبه اینکه بزرگ کردن دختر سخت تر است یاپسر،شایدبهتراین باشد که از ویژگی های فردی کودکتان که اوراکودکی منحصربه فرد میسازد لذت ببرید.

درپایان توصیه می شودکه سعی کنیدهر یک ازآنها رامتناسب با ویژگی خاص جنسیت خود تربیت کنید.




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :