به دخت

 




بگونيا

بگونيا رکس از گياهان پر طرفدار برگي به علت برگها وگلهاي زيبايش جايي را در منازل وآپارتمان ها به خود اختصاص داده است.

 

 

بگونيا برگي  با اسم علمي Begonia rex    که از خانواده Begoniaceae است. جنس بگونيا داراي 900 گونه مختلف از گياهان چند ساله هميشه سبز علفي و گياهان خزان كننده است كه بيشتر براي برگ ها و گل هاي زيبايشان پرورش داده شده اند. گونه هاي مختلف اين جنس از گياهاني به طول چند سانتيمتر تا گونه هايي به طول 3 متر تشكيل يافته است. تعدادي از گونه ها نيز به صورت بالا رونده بوده است. بگونيا گياهي است تك پايه يعني گلهاي نر و ماده بر روي يك گياه قرار دارند که گل هاي نر ، معمولاً زيبا ترهستند و گلهاي ماده را با تخمدان بالدارش مي توان به آساني تشخيص داد.

بگونياي برگي بومي آسيا بوده و داراي  ريزوم گوشتي است. ارتفاع آن به 30 سانتي متر و گسترش آن به 45 سانتي متر مي رسد. اين گونه را به خاطر برگهاي زيبايش پرورش مي دهند. بگونيا رکس برگهاي سبز تيره و چروكيده اي دارد كه در نزديكي لبه برگي نقره اي رنگ مي شود. گاهي رنگ هاي ديگري مانند قرمز، كرم يا ارغواني در سطح برگ ديده شده که گلهاي آن معمولا ارغواني كم رنگ وبه قطر يك سانتي متر هستند كه در تابستان ظاهر مي شوند و فاقد زيبايي بوده و بايد از گياه جدا گردند.

 
نکاتي دانستني
 براي مراقبت از گياه بگونياي برگي


گياه ركس به نور متوسط، دماي معمولي
  خاك هميشه مرطوب و رطوبت هواي متوسط تا زياد يعني 50 تا 90 درصدي با خاك كمي اسيدي احتياج دارد و كود مورد نياز بگونيا ركس را مي توان به ميزان 1 گرم در ليتر، هر هفته يك بار، از فروردين تا آبان ماه، مورد استفاده قرا داد که مخلوطي از تورب، خاك برگ نرم و ماسه به نسبت مساوي، براي رشد اين گياه مناسب است.

بگونياي ركس را مي توان با استفاده از يك روش مخصوص و غير معمول تكثير كردبطوريکه بهار و تابستان بهترين زمان براي تكثير اين گياه است. که بايد يك برگ بالغ را كه خيلي هم پير نباشد، انتخاب كرده و با استفاده از يك چاقوي تيز كه به بافت برگ صدمه نرساند و آن را له نكند، برگ را به بخشهاي منظم در قالب طبيعي آن بريد و سپس قطعات برگ را به آرامي و با دقت برداشته و از سطح پشتي برگ و ميان رگبرگهاي اصلي، در پودر هورمون ريشه زايي فرو برده و روي سطح با كمپوست مخصوص بذر و قلمه، در داخل سيني بذر، بخوابانيد و بعد از اين عمل روي تكه هاي برگ را با كيسه پلاستيكي بپوشانيد و در دماي حدود 21 درجه سانتيگراد نگاه داريد. زماني كه گياهچه هاي كوچك گياه رکس  به وجود آمدند و به طول5/2 سانتيمتر رسيدند، كيسه پلاستيكي را برداريد و هر كدام را در گلداني با قطر دهانه 9 سانتيمتر حاوي كمپوست گلداني با پايه پيت بكاريد. بايد مرتباً زير پوشش پلاستيكي بررسي شود تا اگر برگها دچار فساد و پوسيدگي شده بود، بيرون آورده و با قارچ‌كش سمپاشي صورت بگيرد.


عوارض و درمان بگونيا رکس


 اگر لكه هاي خاكستري متمايل به قهوه اي روي برگها مشاهده كرديد، بايد گياه را با قارچ كش طبق دستور سمپاشي كنيد و گلدان را به محل خشك و اكسيژن دار ببريد. ممكن است گازهاي داخل آشپزخانه اين عارضه را ايجاد كرده باشد. تغذيه مصنوعي و تعويض گلدان با يك درجه بزرگتر مي تواند جلوي به وجود آمدن برگهاي جديد كوچك و كم رشد را بگيرد. افتادن برگها در زمستان نتيجه هواي سرد بوده که بايد گلدان را به محل گرمتري با دماي 13 درجه سانتيگراد منتقل كنيد

تا  مشكل رفع  شود.

 

در اين صورت بايد با سموم قارچكش گياه را سمپاشي نموده و گلدان بگونيا را به محل با هواي خشك و اكسيژن دار منتقل کرد . اگر  تارهاي عنكبوتي زير برگها مشاهده شد و با برگهاي جديد كمرنگ مواجه شديد، مي توان با يك سم كنه كش هر چهار ده روز يك بار گياه  را سمپاشي كرد و در صورتي كه برگها لوله اي شود و حاشيه آنها خشك  و چروكيده گردد، حتماً گياه از تشنگي رنج مي برد که بايد فوراً آن را آبياري كرده و به محل سردتري كه زير 18 درجه سانتيگراد باشد منتقل كنيد.اگر برگهاي بگونيا حالت موزاييكي پيدا كرد و لكه هاي زردي روي آن به وجود آمد و لوله اي و بد شكل شد، بايد گياه را از گلدان خارج كنيد تا به گياهان ديگر سرايت نكند زيرا عامل اين مشكل ويروس است و راه چاره اي ندارد. همچنين رنگ پريدگي برگها و ريزش آنها و غده اي شدن ريشه ها كه در نتيجه فعاليت نماتد است وباعث سياه شدن و پوسيده شدن ريشه ها كه در نتيجه فعاليت قارچهاي بيماري زا است و به راحتي درمان پذير و مقرون به صرفه نبوده که آبياري زياد از حد و سردي هواي محيط به طور همزمان باعث پوسيدگي ساقه و يقه گياه شده و آن را از بين مي برد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 





ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :