به دخت

 




تحليل و بررسي-قدرت هاي معنوی

یکی از مسائل مهمی که در بیشتر عرفان ها خصوصاً عرفان های هندی (به ویژه مرتاضان) مطرح است ، قدرت های خارق العاده می باشد . در این رابطه نکاتی قابل ذکر است : اولاً ؛ بسیاری از این قدرت ها که گزارش می شود ، پوشالی ، دروغ و خالی از واقعیت است . اما در مورد بعضی از آنها مثل پرواز در فضا ، ذهن خوانی یا طی الارض می توان به واقعیت آنها در مواردی که قطعاً اثبات گردد ، اذعان نمود .

ثانیاً ؛ در مورد برخی توانایی های خارق العاده که واقعیت آنها ثابت شود ، باید گفت این ها خاصیت نفس است . یکی از سنن الهی این است که اگر نفس را محدود کنیم و آن را به گونه ای خاص تمرین داده ، تربیت کنیم ، قدرت ها و توانایی های نهفته آن آشکار می شود . لذا این گونه حرکات خارق العاده از خصایص و ویژگی های نفس انسانی است که اکتسابی بوده ، می توان آنها را با تمرین به دست آورد . ابن سینا در این خصوص مباحث جالبی را مطرح نموده است .

 ثالثاً ؛ نکته ی مهم تر این که باید توجه داشت قدرت های معنوی و حرکات خارق العاده نه عرفان است و نه نشانه ای از عرفان راستین . به راستی اگر قدرت خصوصاً قدرت های فوق طبیعی نشانه ی حقانیت و تقرب به خداست ، می بایست ابلیس دارای حقانیت بالایی باشد ؛ زیرا او دارای قدرت زیادی است ، در حالی که خداوند او را از درگاه خود راند . عرفان حقیقی چیزی جز تقرب و معرفت به خدا نیست . هدف از عرفان ، معرفت حقیقی به ذات الهی ، بندگی ، نیل به حریم مقدس ربوبی و تقرب می باشد .

 *و ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون* (ذاریات / 56)

 البته اگر انسان در مسیر معنویت راستین و تقرب الهی قرار گیرد ، در طی مسیر به او هدایا و جوایزی خواهند داد که ممکن است یکی از آنها قدرت های خارق العاده باشد . ولی باید توجه داشت که این ها هدف نیست ، بلکه فقط وسیله ای است برای یاری انسان ها و نزدیک سازی آنان به آسمان ربوبی . همچنین باید توجه داشت که هر کس به این توانایی ها و قدرت ها توجه کرد و آنها را برای خود هدف قرار داد ، از همان لحظه سقوط و انحطاط او آغاز می شود .




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :