به دخت

 




تحليل و بررسی

تا اینجا دیدگاه رام الله در ایران را در ارتباط با مباحث مختلف به اجمال بررسی کردیم . نتایجی که به دست می آید عبارتند از :
 مبانی التقاطی – او از یک سو بخشی از مبانی خود را از مکاتب عرفانی هندی می گیرد و از سویی دیگر از مسیحیت متأثر است و از طرف سوم سعی دارد به آیه و حدیث هم تمسک کند .

 

 

لذا به نظر می رسد همان ایده ی شیخ کبیر را که هدفی جز تقریب آیین هندو با اسلام نداشت ، پی گیری می کند . علاوه بر این که از دین مسیحیت هم جانب دارانه حمایت می کند تا جای بیشتری و مخطبین فزون تری برای خود دست و پا کند .
پلورالسيم دينی
پلوراليسم ديني يعني حقانيت اديان به طور مساوي و تاثير همه ي اديان از نظر رسيدن به سعادت و رستگاري پيروانشان برابر است و هيچ ديني از حقانيت مطلق برخوردار نيست.حال  نظر قرآن در مورد اين مسئله چيست؟ استاد شهید مطهري در ردّ تعدد ادیان در مواضع مختلف به آیات الهى تمسک کرده اند که در این جا به آیات اشاره مى کنیم :

«وَمَن یَبْتَغِ غَیْرَ الاِْسْلَـمِ دِینًا فَلَن یُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِى الاَْخِرَةِ مِنَ الْخَـسِرِینَ ; (آل عمران ، 85) هر کس غیر از اسلام دین بجوید ، هرگز از او پذیرفته نشود و او در جهان دیگر از جمله زیانکاران خواهد بود» .

آیه دیگر که خطاب به اهل کتاب است که اگر آنان اسلام آورند در هدایت و صراط مستقیم هستند . «فَإِنْ أَسْلَمُواْ فَقَدِ اهْتَدَواْ» (آل عمران ، 20) .
خداوند «اسلام » را دین حقیقى در نزد خود توصیف مى کند : «إِنَّ الدِّینَ عِندَ اللَّهِ الاِْسْلَـمُ» (آل عمران ، 19) .
  او همچنین با تأیید برابری ادیان ، پلورالسیم دینی را تأیید کرد و انحصار حقانیت را از اسلام ستاند و آن را در میان تمام ادیان از جمله آیین یهود و آیین مسیحیت که قطعاً تحریف شده اند تقسیم کرد . چنان که آیین هایی شبیه بودا را هم دین تلقی می کند و بر تمامی آنها مهر تأیید می نهد که بر اساس ملاک های مورد نظر قرآن و اسلام در باب تعریف دین هیچ کدام از این ها دین محسوب نمی شوند .




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :