به دخت

 




7 قانون اصلاح و تربيت بچه‌هاي بي‌ادب

هيچ‌كس دوست ندارد بچه‌اي بي‌ادب داشته باشد. براي همين اغلب پدرومادرها تلاش مي‌كنند از هر راهي كه به ذهنشان مي‌رسد براي تربيت فرزندان‌شان استفاده كنند...

اين راه‌ها البته هميشه موفقيت‌آميز نيستند و گاهي اسباب‌ شرمندگي و عصبانيت والدين را فراهم مي‌كنند. 7 راهكار زير نيز به شما كمك مي‌كنند تا اشتباهات خود را در مسير تربيت فرزندتان برطرف كنيد.

1.خودتان مودب باشيد

بله! تا وقتي كه در خانه هنگام مواجهه با همسر يا فرزندان ديگر خود رفتار مودبانه‌اي را در پيش نگيريد، خواندن و عمل به 6 توصيه ديگر هيچ تاثيري در رفتار پسربچه بي‌ادب شما نخواهد گذاشت. پس با كمال احترام يك بار ديگر تكرار مي‌كنيم اگر ذره‌اي شك داريد كه در هفته‌هاي اخير رفتار غيرمحترمانه‌اي از شما در محيط خانه سر زده، بهتر است فعلا از خير تربيت فرزند بي‌ادب خود بگذريد.

2.«لطفا» و «متشكرم» از دهانتان نيفتد

لطفا هيچ‌وقت اين دو كلمه طلايي را فراموش نكنيد. حتي بهتر است از همان زماني كه كودك شما زبان باز مي‌كند تكرار اين دو اصطلاح را با او تمرين كنيد. البته حتما شما خود بهتر مي‌دانيد كه آموختن عملي و دوطرفه اين كلمات به مراتب موثرتر از تكرار قراردادي آنهاست. لطفا نترسيد! ابهت و اقتدار شما زير سوال نخواهد رفت اگر هنگام خوردن صبحانه به كودك خود بگوييد: «لطفا يك تكه نان به من بده» و وقتي نان به دست شما رسيد، بگوييد: «ممنونم پسرم.» اگر سپاسگزاري و خواهش محترمانه از كودكي در رفتار فرزند شما تثبيت شود مي‌تواند به‌عنوان يك مسير مطمئن براي رفتار مودبانه‌ او در آينده تبديل شود. به هر حال از اينكه وقتي چيزي از فرزند خود مي‌خواهيد جمله‌تان را با لطفا شروع مي‌كنيد از شما صميمانه متشكريم!

3.بگذاريد تلفن را او جواب بدهد

براي آنكه فرزند شما از مسير مهد كودك و مدرسه بگذرد تا به‌طور جدي وارد جامعه شود سال‌هاي زيادي طول خواهد كشيد. در اين سال‌ها مواجهه چنداني با افراد بزرگسال و غريبه ندارد. باوجود اين تلفن وسيله خوبي است تا نحوه مودبانه صحبت و رفتار با يك فرد ناآشنا را ياد بگيرد. بهتر است فرزند شما مسوول برداشتن گوشي تلفن باشد و از همان كودكي به او ياد بدهيد كه چگونه با ديگران محترمانه صحبت كند.

4.از 3سالگي تربيت‌تان را هدفمند كنيد!

فرض كنيد در صف نانوايي ايستاده‌ايد و ناگهان دختر 4 ساله شما دستتان را مي‌كشد و با صداي بلند مي‌گويد: «ماماني اين زنه چرا اينقدر چاقه؟» يا اينكه: «مامان! مامان! اون آقاهه‌رو نگاه كن اصلا مو نداره»  «بچه‌ها از روي ناداني يا كنجكاوي گاهي از چيزهايي حرف مي‌زنند كه براي ما بزرگ‌ترها شرم‌آور است. با وجود اين از سن 3 سالگي به بعد هر كودكي مي‌تواند به اين درجه از ادراك برسد كه اعمال و رفتار او مي‌تواند روي احساسات اطرافيانش اثر بگذارد. بچه‌ها ذاتا از اينكه باعث خوشحالي اطرافيان شوند لذت مي‌برند. اين درست همان جايي است كه شما بايد وارد عمل شويد.» فرض كنيد دوستتان برايتان يك كتاب هديه آورده و شما در حضور فرزندتان از او صميمانه تشكر كرده‌ايد. حالا بهتر است بعد از رفتن دوستتان رفتار مودبانه خود را اين‌گونه براي فرزندتان توضيح دهيد: «خاله مريم از اينكه من از او تشكر كردم و گفتم چقدر كتاب خواندن را دوست دارم، خوشحال شد.» عكس اين قضيه هم كاملا صادق است. فرض كنيد به دليل كندي يك كارمند بانك در حضور فرزندتان به تندي با او صحبت كرده‌ايد. بهتر است براي فرزندتان هم كه شده از آن كارمند عذرخواهي كنيد و بعد از خروج از بانك به دخترتان بگوييد: «داد كشيدن من آن خانم را ناراحت كرد و من براي اينكه دوباره خوشحالش كنم از او عذرخواهي كردم.»

5.آداب معاشرت را به او بياموزيد

هيچ مربي عاقلي وسط يك مسابقه فوتبال تلاش نمي‌كند تا شيوه درست دريبل زدن را به بازيكنانش ياد بدهد. جشن تولد فرزند شما حكم همان مسابقه فوتبال را دارد. بهتر است يك هفته حتي يك ماه پيش از روز تولد دختر خود با يك برنامه‌ريزي دقيق و منسجم ذهن او را براي مراسمي كه در پيش دارد آماده كنيد. براي اين كار لازم است بارها به يادش بياوريد كه اگر از كادوي يكي از اقوام يا دوستان خوشش نيامد، باز هم لبخند بزند و به طرفش برود، او را ببوسد و از او تشكر كند. بنابراين گفتن اين جمله كه دخترم از دايي تشكر كن آن هم در وسط جشن تولد، يك معني بيشتر ندارد و آن هم «كم‌كاري» شما در تربيت فرزندتان!

6.توضيح بدهيد، دستور ندهيد

بچه، بچه است. اگر با تمام زحماتي كه كشيده‌ايد، درست هنگام بريدن كيك يك حرف شرم‌آور از دهان كودك شما بيرون آمد يا اينكه ناگهان سايز دماغ همسرخواهرتان را به يك شخصيت كارتوني شبيه دانست بهتر آن است كه مانند يك مربي حرفه‌اي بسكتبال عمل كنيد و در اولين فرصت يك (تايم اوت) بخواهيد. كودك خود را به يك اتاق خالي ببريد و برايش توضيح دهيد! بله دقيقا توضيح دهيد نه دستور! به او توضيح دهيد كه اين حرفش امكان دارد باعث ناراحت شدن همسر خواهرتان شده باشد و او حالا مي‌تواند براي پيشگيري از ناراحت شدن او از فرد موردنظر عذرخواهي كند.  اين كار تنها در حالتي ممكن است كه پيش از آن شما به فرزندتان شيوه صحيح و مثبت مواجه شدن با اطرافيان را آموخته باشيد.  به مادراني كه فرزندان پيش‌دبستاني دارند توصيه مي‌ شود كه حتما «عبارت من دوست دارم» را در ساختار جملات فرزندشان وارد كنند. تا آرام‌آرام شيوه نگاه مثبت به اطرافيان داشتن را ياد بگيرند. به‌عنوان نمونه ياد بگيرند بگويند:

من بيسكوييتي را كه برايم خريديد دوست دارم.

من اين بازي جديد را كه به من ياد داديد دوست دارم.

 

7.او را با كسي مقايسه نكنيد

با ادب بودن مسابقه نيست. اين يعني هيچ‌كدام از قواعد يك مسابقه را نمي‌توان براي تربيت فرزندتان به كار برد. اگر براي يك رفتار محترمانه به فرزندتان پاداش بدهيد در حقيقت به جاي تربيت داريد او را شرطي مي‌كنيد. اگر رفتار بي‌ادبانه او را با رفتار محترمانه پسرخاله‌اش مقايسه كنيد مطمئن باشيد كه راه را براي ورود آفت‌هاي فراواني به شخصيت او باز كرده‌ايد از برافروختن حس حسادت و نفرت گرفته تا تبديل شدن او به يك انسان چند چهره. لطفا فرزندتان را با كسي مقايسه نكنيد.



نظرات ارسال شده
سمیه.ب
سه شنبه 8 مرداد 1392


سلام والله من یه دختردایی دارم که جن ها از دستش عاجز میشن.هیچ کدوم از این راه ها آدمش نمیکنه.


0
0
اکرم
سه شنبه 16 آبان 1391


راه کارهای جالبیه


2
0

ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :