به دخت

 




آموزش مقدماتی نقاشی روی شیشه (ویترای)

روح لطیف و زیبای شیشه این ماده رو به یکی از مناسبترین ابزار برای نقاشی تبدیل کرده چراکه به دلیل شفافیتی که داره میتونه ماهیت رنگها رو همانگونه که در خور موجودیت زیباشون هست به نمایش بگذاره. این نوع نقاشی قدمتی دیرینه داره و به خاطر قدیمی بودنش روشهای مختلفی هم برای ایجاد یک اثر در این  هنر وجود داره که با گذشت زمان، روشها، ابزار مورد نیازش و حتی طرحها و نقشهای آن نیز دچار تحول و پیشرفت بسیار زیادی شده، که امروزه متداولترین روش استفاده از خمیرهای دورگیر ویترای و رنگهای مخصوص نقاشی روی شیشه و طرحهای مدرن هست.

اولین و مهمترین کار برای شروع نقاشی روی شیشه پاک کردن سطح شیشه از هرگونه آلودگی (حتی اثر انگشت خودمان ) می‌باشد.

سپس طرح مورد نظر را انتخاب کرده پشت شیشه قرار میدهیم به طوری که کمترین جابجایی را داشته باشه، در این مرحله با خمیر دورگیر طرح انتخابی را روی شیشه میکشیم . پس از کشیدن طرح، زمانی را برای خشک شدن دورگیر اختصاص می‌دهیم که این زمان در دورگیرهای مختلف متفاوت است ولی معمولا بین 20 تا 45 دقیقه می‌باشد. پس از گذشت این زمان حالا به هیجان انگیز ترین قسمت نقاشی یعنی رنگ‌آمیزی رسیده‌ایم رنگهای مورد علاقه‌مان را البته با توجه به طرح انتخاب کرده و کار رنگ‌آمیزی را شروع میکنیم . هر بار که قلمو را به رنگ آغشته میکنید به اندازه و ابعاد طرح دقت داشته باشید چون اگر مقدار رنگ برداشته شده از طرح شما بیشتر بشه امکان جاری شدن رنگ روی قسمتهای دیگر طرح زیاده و اگر رنگ برداشته شده با قلمو کمتر از میزان لازم باشه رد قلمو روی نقاشی شما نقش می‌بنده و هر دوی این موارد باعث ایجاد نازیبایی می‌شود.

 

 

 

 


دنیای رنگارنگ نقاشی روی شیشه به همینجا ختم نمیشه، تکنیکها و روشهای بسیار زیادی برای ایجاد نقشهای زیبا و دلفریب روی شیشه وجود داره که آموزش و یادگیری آن به صورت تئوری امکان پذیر نبوده و مستلزم کارعملی و تمرین زیاده. ارائه این مطلب در واقع جهت آشنایی بیشتر علاقمندان به این هنر بود که امیدوارم به هدف خودش رسیده باشه.

 



نظرات ارسال شده
مریم
سه شنبه 12 آذر 1392


اگه ممکنه بگید که برای پاک نشدن ویترای از روی شیشه باید چیکار کنیم .بعضی ها میگن باید بذاریمش تو فر بپذه اما شیشه تو فر میشکنه. لطفا راهنمایی کنید


0
1
حنانه
یکشنبه 2 مهر 1391


اگه ممکنه طرحهای دیگه ای هم بذارید. اگه الگو هم داشته باشه بهتره ممنون


3
0
رزيتا
چهارشنبه 29 شهریور 1391


سلام من مدتها دنبال اين هنر بودم خيلي ممنون خواهش مي كنم ادامه بديد و متوقفش نكنيد


3
0

ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :