به دخت

 




معرفي یوگا، مکتب هندی

در هند به جز ادیان متعدد، مکاتب فلسفی هم وجود داشته است. یکی از این مکاتب سانکهیه است که قدیمی‌ترین و مهم‌ترین روش فلسفی و وسیع‌ترین سیستم فکری هندوها است. بر اساس این مکتب روح در قید و بند جسم و قدرت طبیعت اسیر شده و ناگزیر است از این جهان برود و دوباره به این عالم بازگردد. در این حالت است که انسان به استقرار و آرامش دست پیدا می‌کند. به همین منظور نیازمند یک برنامه‌ی عملی است. این برنامه‌ی عملی همان یوگا است. یوگا دارای شش نوع است که تنها به ذکر چند نمونه بسنده می‌کنیم:

-    یوگا بر اساس این تفکر شکل گرفته است که از طریق سکوت و آرامش می‌توان به تعهدات زندگی نائل آمد.


-    در نوعی دیگر که عبادت در آن نقشی ندارد تمرکز بر مفهوم خدا در مراقبه مدنظر است و انسان از این طریق به آرامش، دانش و معرفت دست می‌یابد.


-   شاخه‌ای دیگر از یوگا بر اساس تحریک مراکز انرژی انسان شکل می‌گیرد و روشی است برای باز کردن و فعال نمودن چاکراهای انسان.


طبق عقاید یوگا انسان دارای هفت بدن و هفت چاکرا است، بنابراین غیر از بدن مادی که با حواس فیزیکی قابل تشخیص است، انسان دارای کالبدهای تودرتوی دیگری است که واقعیت دارند ولی با حواس ظاهری قابل درک نیستند. هر کدام دارای انرژی، شکل و رنگ خاصی است و با بدن فیزیکی درارتباط مستقیم است.




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :