به دخت

 




توصيه هاي لازم براي مصرف کنندگان مواد غذايي کنسرو شده

1- قبل از مصرف کنسرو ها جهت از بين بردن سم خطرناک بوتوليسم احتمالي موجود در مواد غذايي کنسرو شده قوطي هاي کنسرو به مدت 10 دقيقه درآب جوشانده شوند .

 

 

خوشبختانه با جوشاندن کنسروها در مدت زمان ذکر شده سم بوتوليسم ترشح شده توسط باکتري کلستريديوم بوتولينيم از بين مي رود   .

2-
براي گرم کردن مواد غذايي کنسرو شده قوطي کنسرو چه به صورت در بسته و چه باز شده مستقيما روي شعله قرار داده نشود.

ممکن است در اثر شعله مستقيم و حرارت زياد لحيم جداره قوطي ذوب شود و باعث ورود ذرات فلز به داخل ماده غذايي گردد . از طرفي خصوصا در مورد قوطي هاي باز شده حاوي ماده غذايي که مستقيما روي شعله قرار داده شده اند حرارت باعث تسريع فعل و انفعالات شيميايي بين ماده غذايي و جداره داخل قوطي که در اثر باز شدن آسيب ديده و اندود آن از بين رفته است مي گردد .

3-
پس از باز کردن قوطي کنسرو محتويات آن فورا" خارج و در ظرف ديگري ريخته شود . چرا که ممکن است ماده غذايي بعد از باز کردن درب قوطي در مجاورت اکسيژن هوا با جداره داخل قوطي هر چند که اندود هم شده باشد وارد واکنش شود .

4-
براي نگهداري مازاد محتويات قوطي کنسرو بهتر است از ظروف شيشه اي استفاده نموده و حتما در يخچال نگهداري شود .

5-
کنسرو ها را مي توان مدتها بدون استفاده در يخچال نگهداري کرد مشروط بر اينکه با رعايت کامل اصول کامل بهداشتي تهيه شده باشند .البته محتويات کنسرو در داخل قوطي به تدريج با يکديگر و حتي با جداره داخلي قوطي وارد فعل و انفعالات شيميايي مي شوند و بنابراين مصرف کنسروهايي که سالها مانده اند صحيح نيست . اين چنين کنسرو هايي معمولا با بوي کهنگي و مزه تند و نامطبوعي همراه مي باشند . معمولا بهترين زمان مصرف کنسرو 2 سال پس از تاريخ توليد مي باشد.

6-
نشت مواد غذايي داخل قوطي خصوصا" در مورد قوطي هايي که ضربه ديده اند موجب تماس محتويات با هواي خارج و در نتيجه فساد و سميت آن مي شود و لازم است از مصرف آن خودداري شود.

7-
در صورت وجود زنگ زدگي در سطح خارجي قوطي ها احتمال سوراخ بودن و فساد محتويات آن وجود دارد . لذا از مصرف اين چنين کنسروهايي بايستي خودداري شود . ايجاد حالت زنگ زدگي در سطح داخل قوطي ها هم محتويات آن را غير قابل مصرف مي نمايد . چرا که اولا زنگ ايجاد شده با محتويات در تماس خواهد بود و ثانيا احتمال سوراخ بودن بدنه وباز شدن درزها در منطقه زنگ زدگي وجود خواهد داشت.




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :