به دخت

 




شیر مادر یا شیر خشک

انتخاب روش شیردهی به نوزادان دوقلو یکی از بزرگترین تصمیماتی است که می‌گیرید و احتمالاً یکی از بحث‌انگیزترین موارد هم هست. شاید هیچ موضوع دیگری به اندازۀ انتخاب بین شیر مادر و شیر خشک بحث‌انگیز نباشد.

هر کسی عقیده‌ای دارد که اغلب به همان اندازه که بر حقایق استوار است، احساسات نیز در آن نقش دارند. به یاد داشته باشید که اتخاذ این تصمیم به عهدۀ شخص شما است.

بنده خانم‌هایی را مشاهده کرده‌ام که برای تغذیه فرزندان دوقلویشان از شیر خود استفاده می‌کنند. شما می‌توانید با تقویت خود برای بیشتر شدن شیرتان و صرف کردن یه مقدار زمان بیشتر از شیر مادر برای تغذیه کودکتان استفاده کنید. مواد خوراکی که باعث افزایش شیر می‌شود را طبق تجربه اطرافیان در اینجا برایتان ذکر می‌کنم: سمنو، عرق رازیانه، کله پاچه.

در این که «شیر مادر بهترین شیر است» تردیدی نیست، با این حال چندین نسل از کودکانی که شیر خشک خورده‌اند هم با موفقیت به سنین بزرگسالی رسیده‌اند. اگر به فرزندانتان شیر خشک می‌دهید، فکر نکنید حقشان را پایمال کرده‌اید. هر مادر، کودک و خانواده‌ای با دیگری فرق دارد. فقط شما می‌توانید قضاوت کنید که چه کاری در شرایط شما بهترین است. با این حال، هر روش شیردهی را که برگزینید، بدون شک دو کودک وقت و تلاش بیشتری از شما خواهند گرفت.

معنای شیردهی- برای شما و نوزادانتان- بسیار فراتر از تغذیه است. شیردهی نه تنها نیاز جسمی شیرخواران به غذا را برطرف می‌سازد، بلکه به شما یعنی مراقب اصلی کودکان (که معمولاً مادر است) فرصت می‌دهد که نسبت به گریه‌های هر کودک واکنش نشان دهید، هر یک را در آغوش بگیرید و در حالی که به هم چشم دوخته‌اید با هم ارتباط برقرار کنید. این رفتارها باعث می‌شوند فرزندتان درک کند که دوستش دارید. پیوند عاطفی که بین شما و هر یک از نوزادان برقرار می‌شود، به آنان احساس امنیت، اطمینان خاطر و ارزشمند بودن می‌دهد. ارتباط حین شیردهی به شما کمک می‌کند تا هر دو نوزاد را مستقل از هم بشناسید.

به علاوه، وعده‌های تغذیه به نوزادانتان نشان می‌دهد که می‌توانند تا حدی محیط خود را اداره کنند و اعتماد داشته باشند که این محیط نیازهای آنها را برآورده خواهد کرد (شما بخشی از محیط به شمار می‌آیید). آنها این امر را به این شکل می‌آموزند که احساس گرسنگی و بعد از مدتی به شدت احساس تنش می‌کنند که اغلب به صورت گریه بروز می‌کند و به این طریق می‌خواهند این نیازشان رفع شود. وقتی سریعاً به گریه‌های نوزاد واکنش نشان دهید، درمی‌یابد که از طریق ارتباط با محیط می‌تواند مسبب بروز اتفاقاتی شود. به علاوه، به شما که مراقب دائمی او هستید اعتماد پیدا می‌کند، زیرا معمولاً شمایید که در واکنش به گریه‌هایش او را بلند می‌کنید و به او شیر می‌دهید تا رنج گرسنگی را تسکین دهید.

اگر به گریه‌ها (ارتباط‌ها)ی هر یک از کودکان به دفعات بی‌توجهی شود، شیشه (یا سینه) را غالباً نه با دست بلکه با تکیه دادن به جایی در دهان کودک نگاه دارند، یا اشخاص مختلفی از او نگهداری و مراقبت کنند، یاد می‌گیرد که خود را پیام‌دهندۀ بی‌کفایتی بداند. کم‌کم احساس می‌کند ارزشش کمتر از آن است که به او پاسخ دهند و زمانی که گریه‌هایش واکنش قابل پیش‌بینی‌ای ایجاد نکند، نمی‌تواند به خود یا محیطش اعتماد کند.

طبیعت، شیر خوردن نوزاد را به صورت فعالیتی که باید چندین بار در روز تکرار شود طراحی کرده و به شما فرصت‌های زیادی داده است تا نیازهای بنیادی جسمی و عاطفی نوزادانتان را برآورده کنید. این دو نوع نیاز به یک اندازه مهم‌اند. هیچ یک از این نیازها فقط به این سبب که نوزاد هنگام تولد همراهی داشته است یا به این دلیل که روش شیردهی منتخبتان اجازه می‌دهد که منبع غذا را به جایی تکیه دهید یا کودکان را به مراقبان متعددی بسپارید تخفیف نمی‌یابند یا مرتفع نمی‌شوند.

این که علاوه بر رفع نیازهای جسمی هر یک از نوزادان وظیفه دارید نیازهای عاطفی آنها را هم برآورید، با به دنیا آوردن بیش از یک کودک تغییر نمی‌کند. این بدان معنی نیست که هیچ کس هرگز نباید به شما در شیر دادن به دوقلوهایتان کمک کند یا شیشه‌ها را هرگز نباید به جایی تکیه دهید و در دهان نوزادان خود بگذارید. در واقع هر یک از این کارها را اگر گاه و بی‌گاه انجام دهید، ممکن است نیازهای فوری کودکانتان را بهتر برآورده سازید. باید وجدانی قوی پیدا کنید و در بحبوحۀ تلاش منطقی برای نیل به نظم و کارایی، نیازهای عاطفی کودکانتان و نیز نیازهای جسمانیشان را فراموش نکنید.

 

نکات قابل توجه

از جمله محاسن شیر مادر:

·          اگر کودکان را به شیر خود تغذیه کنید، حتماً چندین بار در روز با آنها تماس نزدیک خواهید داشت؛ حال می‌خواهد سرحال باشید یا نه! به این ترتیب فرصت خواهید یافت هر یک از کودکان را مستقلاً بشناسید. 

·         شیر مادر از لحاظ غذایی برتر است.

·         شیر مادر حاوی پادتن‌ها و عوامل ضدحساسیت است که نمی‌توان آنها را در شیرخشک بازآفرید. این امر به جلوگیری از بروز بیماری در دوقلوها که اغلب با هم به امراض مسری مبتلا می‌شوند کمک می‌کند.

·         تغذیه با شیر مادر باصرفه‌تر است. هزینۀ کالری‌های اضافی مورد نیاز شما بسیار کمتر از شیر خشک است و به وسایل گران‌قیمت نیز احتیاجی نیست.

·         شیر مادر نیازی به آماده کردن، نگهداری در یخچال یا شست‌‌وشو ندارد. همیشه در دسترس و همیشه در دمای مناسب است.

·         بسیاری از مادران می‌گویند دفعات مکرر شیردهی، به آنها بهانۀ نشستن و استراحت در طول روز را می‌دهد.

محاسن شیر خشک دادن به نوزادان دوقلو شامل این موارد می‌شود:

·         هر یک از والدین می‌تواند به یک کودک شیر بدهد و توجهش را کاملاً معطوف او کند. این امر فرصت‌های خوبی در اختیار هر دو والد می‌گذارد تا نوزادان خود را مستقل از هم بشناسند.

·         پدران به این ترتیب بیشتر امکان مشارکت در فرآیند شیردهی را می‌یابند که یکی از بخش‌های لازم و خوشایند مراقبت از نوزاد است.

·         پدر یا یک شخص دیگر می‌تواند شیردهی در تمام یا قسمتی از شب را به عهده بگیرد تا مادر فرصت استراحت پیدا کند.

·         پس از یک شب خواب خوب، انرژی بیشتری دارید که روز بعد در اختیار فرزندانتان بگذارید.

·         شاید شخصیت شما طوری باشد که حتماً بخواهید بدانید کودکانتان دقیقاً چه مقدار غذا می‌خورند و شیر خشک را می‌توان اندازه گرفت.



نظرات ارسال شده
مائده
سه شنبه 16 آبان 1391


دوقلو داشتن باوجود سختی هاش خیلی شیرینه-جالبه که به فکر ماهم بودین


0
0

ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :