به دخت

 




چرا مرد باید به خواستگاری زن بیاید؟

با توجه به متون اسلامی خواستگاری کردن زن از مرد اشکالی ندارد و حرام و غیر شرعی نمی باشد اما خواستگاری مرد از زن بر اساس عرف و عادت جامعه مرسوم شده است که البته عرف پسندیده و مقبولی میباشد. و اما دلیل این مقبولیت را میتوان چنین بیان نمود که خواستگاری مرد از زن از بزرگ‌ترين عوامل حفظ حيثيت و احترام زن بوده است.

طبيعت، مرد را مظهر طلب و عشق و تقاضا آفريده است و زن را مظهر مطلوب بودن و معشوق بودن. طبيعت، زن را گل و مرد را بلبل، زن را شمع و مرد را پروانه قرار داده است. اين يكي از تدابير حكيمانه و شاهكارهاي خلقت است كه در غريزه مرد نياز و طلب و در غريزه زن ناز و جلوه قرار داده است. ضعف جسماني زن را در مقابل نيرومندي جسماني مرد، با اين وسيله جبران كرده است. خلاف حيثيت و احترام زن است كه به دنبال مرد بدود.

براي مرد قابل تحمل است كه از زني خواستگاري كند و جواب رد بشنود و آن‌گاه از زن ديگري خواستگاري كند و جواب رد بشنود تا بالاخره زني رضايت‏ خود را به همسري با او اعلام كند، اما براي زن كه مي‏خواهد محبوب و معشوق و مورد پرستش باشد و از قلب مرد سر درآورد تا بر سراسر وجود او حكومت كند، قابل تحمل و موافق غريزه نيست كه مردي را به همسري خود دعوت كند و احيانا جواب رد بشنود و سراغ مرد ديگري برود.

.همچنین از آنجا که این قانون به طبیعت زن و مرد بر می گردد مربوط به عصر حاضر نمی باشد بلکه از  ابتدای آفرینش رسم بر این بوده است. حضرت آيت ا...جوادي آملي روايتي پيرامون خلقت آدم و حوّا نقل مي‌كند. حضرت آدم پس از آگاهي از خلقت حوّا از پروردگارش پرسيد : اين كيست كه قرب و نگاه او مايه انس من شده است ؟ خداوند فرمود : اين حوّااست ؛ آيا دوست داري كه با تو بوده و مايه انس تو شود ؟ آدم گفت (آري) .آنگاه خداوند فرمود : از من ازدواج با او را بخواه ، چون صلاحيّت همسري تو را جهت علاقه جنسي نيز دارد...

پس آدم عرض كرد : من پيشنهاد ازدواج با وي را عرضه مي‌دارم بعد از ازدواج ، آدم به حوّا گفت به طرف من بيا و به من روكن و حوّا به او گفت تو به سوي من روكن . خداوند امر كرد كه آدم برخيزد و به طرف حوّا برود اين همان راز خواستگاري مرد از زن است وإلا زن به خواستگاري مرد بر مي‌خواست



نظرات ارسال شده
فرناز
پنجشنبه 19 مرداد 1391


منظورت از "حراو" همون حرامه؟!!!!!!!اگه از طبيعت نشات ميگيره پس چرا در خيلي از كشورها اينطور نيست؟ما خيلي به طبيعتمون داريم اهميت ميديم يا اونا بيخيال فطرتشون شدن؟


1
0

ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :