به دخت

 




داروهای مسكن قوی

امروزه بسیاری از مردم برای رهایی از دردهای مختلف و حتی دردهای شایع و معمولی مانند سردرد، به مصرف مسكن ها روی می آورند در حالیكه شاید بسیاری از آنان آگاه نباشند كه اعتیاد خاموش ، ارمغان استفاده از داروهای مسكن است .

 

بر اساس آمار های موجود، ساده‌ترین داروهای ضد درد آسپرین و استامینوفن است كه معمولا در هر خانه ای یافت می شود اما در این زمینه داروهای كدئین‌دار، مورفین، ایپوپروفن و ترامادول نیز جزو قوی‌ترین مسكن‌های مصرفی در كشور محسوب می‌شوند. مصرف این مسكن ها آنقدر زیاد شده كه عده ای بدون مراجعه به مراكز درمانی، انواع این قرص ها را برای كاهش درد حتی به دیگران نیز تجویز می كنند.

از سوی دیگر، حضور پررنگ این قرص ها در داروخانه ها هم باعث شده تا مردم به آسانی و بدون داشتن نسخه پزشك، آنها را به محض مواجهه با یك سردرد ساده، خریداری كنند. بر اساس گزارش وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشكی بیش از 30 میلیارد عدد داروهای مسكن در سال توسط مردم كشور مصرف می شود كه این میزان مصرف در جهان بی‌سابقه است.

داروهای مسكن حاوی مواد مخدرند كه وابستگی شدید روحی و جسمی فرد نسبت به مصرف آن پیدا می كند.

داروهایی مانند ترامادول ، كدئین ، استامینوفن و ریتالین بیشترین مصرف را در بین مردم و معتادان دارند. 40 درصد از مجموع یك میلیون و 200 هزار معتاد كشور به صورت خودسرانه ترامادول مصرف می كنند،

ترامادول قرصی شبیه‌تریاك و به شدت اعتیاد‌آور بوده و هم خانواده كراك و مرفین است.

خود درمانی یكی از شیوه‌های نادرست رایج در جامعه است كه متاسفانه با وجود فرهنگ‌سازی و تبلیغات مختلف هنوز هم در میان بسیاری از خانواده‌ها رایج است. درمان خودسرانه با انواع داروهای مسكن و درمان دردهای روانی و عصبی با داروهای خواب‌آور، آرام‌بخش و ضدافسردگی تا جایی پیش رفته كه هركس به خوداجازه می‌دهد هنگام سردرد یا دردهای استخوانی،قوی‌ترین داروی مسكن را مصرف كند تا به آرامش برسد.

افزایش مصرف قرص ریتالین در بین جوانان: این قرص كه به عنوان تقویت حافظه تبلیغ می شود، اعتیاد آور است . ریتالین در رفع بی خوابی موثر است ، این قرص باید به دستور پزشك تجویز و مصرف شود و استفاده خودسرانه آن باعث روان پریشی شده و اعتیادآور است .

سوءظن و حملات پرخاشگرانه را از عوارض مصرف خودسرانه و مكرر قرص ریتالین می دانند: اگر كسی این قرص را به‌طور مرتب یا با فواصل كوتاه مصرف كند، به آن وابسته شده و وقتی می‌خواهد آن را كنار بگذارد، در صورتی كه تحت نظر پزشك نباشد، ممكن است به افسردگی دچار شود.

همچنین برخی از افراد برای بیدار ماندن به جای مصرف قهوه و چای، قرص ریتالین مصرف می كنند، در حالیكه این قرص حاوی كوكایین و آمفتامین بوده و آسیب شدیدی به مغز می رساند. تهوع و استفراغ ، سرگیجه و سر درد،تغییرات ضربان قلب و فشار خون را از دیگر عوارض مصرف این قرص بیان می كند.

 

شایع‌ترین عارضه مصرف خودسرانه داروهای مسکن 

یک فوق تخصص دستگاه گوارش، عمده‌ترین عارضه مصرف خودسرانه داروهای مسکن را زخم معده عنوان كرد.

 عمده‌ترین عارضه مصرف خودسرانه مسکن، ایجاد زخم و ساییدگی در دستگاه گوارش است. این زخم در کلیه قسمتهای دستگاه گوارش ایجاد می‌شود که شایع‌ترین آن زخم معده است. زخم معده باعث ایجاد درد شکمی، نفخ و خونریزی می‌شود که استفراغ خونی و مدفوع سیاه رنگ از نشانه‌های خونریزی معده است.

استفاده از آسپرین پوشش‌دار و شیاف‌ها نیز می‌تواند عوارضی در پی داشته باشد اما میزان عوارض آن کمتر می‌شود.  در هیچ موردی مصرف خودسرانه دارو توصیه نمی‌شود اما در صورت لزوم بهتر است از استامینوفن ساده استفاده کرد.  افرادی که در گذشته زخم معده داشتند و می‌خواهند به مدت طولانی از مسکن استفاده کنند بهتر است از داروی ضداسید استفاده کنند.

سرطان معده جزو شایع‌ترین سرطان‌ها در بین بیماران است. 




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :