به دخت

 




معرفي ساي بابا

یکی از عرفان‌های فعّال در ایران عرفان موسوم به «سای بابا» است. بنیانگذار این نحله شخصی است به نام باگوان شری ساتیا سای‌بابا. یا سوآمی ساتیا سای‌بابا. وی در سال 1926 میلادی در یکی از ایالت‌های هند به دنیا آمد. سای‌بابا در سن چهارده سالگی، مدعی شد از سوی خداوند برای هدایت همۀ آدمیان برگزیده شده است.

وی دین خود را حاکم بر همۀ ادیان و ناظر به همۀ آنها دانست. در عین حال، مدعی شد اعتقاد به پیام او با گرایش به ادیان رایج منافاتی ندارد. به همین دلیل می‌گفت: «من روحانی هیچ یک از ادیان نیستم. برای تبلیغ هیچ دینی نیز نیامده‌ام. من آمده‌ام که هندو، هندوی بهتری، مسلمان، مسلمان بهتری و مسیحی، مسیحی بهتری باشد.» وی معجزۀ خود را صرفاً ایجاد تحول در درون انسان‌ها دانست و اصول دعوت خود را بر پایۀ پنج ارزش انسانی «حقیقت»، «پرهیزکاری»، «صلح و آرامش»، «عشق» و «پرهیز از خشونت» بنا نهاده است. وی عصارۀ همۀ ادیان را دعوت به سوی همین پنج حقیقت می‌داند و معتقد است اگر صاحبان ادیان بر همین پنج حقیقت متمرکز شوند، نزاع دینی و درگیری‌های فرقه‌ای از میان برچیده خواهد شد. سای‌بابا راه‌های به سوی خدا را متکثر اما مقصد همه را واحد می‌داند.

سای‌بابا به پیروان خود تأکید می‌کند که مراقبه‌های روزانه داشته باشند و نام‌های خداوند را به طور روزانه بخوانند. دست‌کم هر ماه یک بار در مراسم نیایش شرکت نمایند. همراه با اعضای خانوادۀ خود به عبادت و نیایش بپردازند. با دیگران به نرمی رفتار نمایند و از بدگویی نسبت به مردمان بپرهیزند. خواسته‌ها و امیال خود را محدود کرده و در عوض در اندیشۀ خدمت به همنوعان خود باشند. به پیروان خود توصیه می‌کند از گناهان فیزیکی، زبانی و ذهنی پرهیز کنند: گناهان فیزیکی عبارتند از آسیب رساندن به خود و دیگران، دزدی و تمایلات نفسانی، گناهان زبانی نیز عبارتند از کلام نادرست، ظالمانه و دروغ، و گناهان ذهنی نیز عبارتند از طمع و حسد و انکار خداوند.

سای‌بابا برای دعوت خود معبد بزرگی به نام پراشانتی نیلایام به معنای آشیانۀ صلح برین، تأسیس کرده است. در معبد او به مناسبت اعیاد همۀ ادیان، مراسم برگزار می‌شود. در اعیادی همچون کریسمس، عید فطر، عید نوروز، سال نوی چینیان و اعیاد هندوها مراسمی به همین مناسبت‌ها در معبد او برگزار می‌گردد. سای‌بابا به تناسخ و قانون کارما، که بعداً دربارۀ آن بحث خواهیم کرد، معتقد است و چنین پیش‌گویی کرده است که در سن 96 سالگی این جسم خود را ترک خواهد کرد و هشت سال بعد روح او در جسمی دیگر در شهر میسور به بدن فردی دیگر منتقل خواهد شد.

تاکنون چندین کتاب دربارۀ سای‌بابا و یا از کتاب‌های خود وی به زبان فارسی ترجمه شده است.

 



نظرات ارسال شده
نگين
دوشنبه 20 شهریور 1391


من منتظر قسمت هاي بعدي هستم


0
0

ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :