به دخت

 




كاج مطبق

گياهي است سوزني برگ زيبا و از خانواده  «آراكريياسه» با شاخه‌ هاي مطبق، موطن اصلي جزيره نور فولك استراليا رشد آن در محيططبيعي زياد ولي در آپارتمان به كندي رشد مي‌ نمايد و حداكثر 150 سانتيمتر مي‌رسدواحتياج شديدي به اكسيژن فراوان دارد و درجه حرارت بالا را تحمل نمي‌كند، گياهاني كهاز طريق كاشت بذر بدست آمده‌آند شاخه‌هايي بيمار و نامنظم توليد مي‌نمايد و بهتراست در ازدياد آن از قلمه‌هاي جوانه‌هاي انتهايي استفاده گردد.

فارسي اصيل   :كپي ناژ (كپي = ميمون +ناژ = كاج) اشاره به معني ريشه نام لاتين آن
 

فارسيرايج :كاج مطبق 

نام انگليسيnirfolk island pine:

 

نيازها

نور: در تابستان از تابش نور مستقيم آفتاببه آن جلوگيري كنيد: اگر چه سايه را تحمل مي‌ نمايد ولي نزديك به پنجره بانور ملايم نگهداري كنيد، در بهار و تابستان هر هفته يكبار 80 درجه آنرا بچرخانيد درغير اينصورت گياه بطرف نور خم شده و شكل طبيعي خود را از دست مي‌دهد.


دما :
حداقل درجه حرارت مطلوب در زمستان 5 درجه سانتيگران و حداكثر آندر تابستان 16 درجه سانتيگراد، در صورت امكان بهتر است در تابستان بيرون از اتاقنگهداري شود.


آبياري :در تابستان هفته‌اي دوبار و در زمستان هر هفت تا ده روز يكبارآبياري كافي است، خاك را هميشه مرطوب نگهداريد، در صورت امكان از آب سبك بدون املاحاستفاده گردد.


رطوبت :هفته‌اي يكبار در زمستان وهفته‌اي دوبار در تابستان احتياج به غبار پاشي با آبفشان دارد.


تغذيه :با شروع فصل رشد (بهار و تابستان) جهت تغذيه مصنوعي از كود محلولدر آب استفاده كنيد بعلت نياز كم اين گياه به تغذيه مصنوعي نصف آن مقداري كه رويبسته توصيه شده است كافي است.


خاكمناسب :
خاك مورد نياز اين گياه كمپوست سبك است.


تعويضگلدان:قبل ازاينكه ارتفاع گياه به يك متر برسد هر سال گلدان را بايك درجه بزرگتر تعويض نماييد پس از آن سطح گلدان را با آرامي خارج و با خاك كمپوستنو تعويض نماييد.


تميزنمودن برگها: غبار پاشي با آبفشان در اين خصوص كافي است، از موادبراق كننده شيميايي استفاده نكنيد.

تكثير :ريشه‌دار نمودن قلمه و كاشت بذر (پايه‌هاي بذري داراي طبقاتنامظم هستند )

رشد كاج مطبق بسيار كند و هر سال يك طبقه و ياحداكثر دو طبقه بر طبقات خود مي‌افزاد زيبايي اين گايه در داشتن برگهاي سوزني شفافدر طبقات و محيط جانبي تنه اصلي است براي اين منظور سعي كنيد از دستمالي كردنبرگهاي سوزني و استفاده از مواد براق كننده جلوگيري و با آب فشان رطوبت گياه راتامين نماييد 

 

 

هرس

 شاخه‌هاي خشك پاييني را تا انتها قطع كنيد.


پودر گوگرد و روغن وازلين به محل قطعبماليد.

 

 عوارض ودرمان

 

رشد گياهمتوقف شده است:ريشه‌ها را بازديد كنيد اگر متراكم شده‌اند زمانتعويض گلدان فرا رسيده است.


زخمهايسفيد پنبه‌اي شكل و سفيد رنگ در قاعده برگها تشكيل شده است: حشرهآفت باعث اين نارسايي است هر 14 روز يكبار با سم حشره‌كش طبق دستور سمپاشي كنيد ويا با پنبه آغشته محلول به سم روي شاخه بماليد.


برگهامتمايل به سفيدي هستند:اشعه مسقتيم آفتاب مخصوصاً از پشت شيشهعامل آن است گياه را به محلي با نور غير مستقيم انتقال دهيد.


برگهاسبز هستند ولي مي‌ريزند:آبياري زياده از اندازه باعث اين عارضهاست، آبياري را متوقف كنيد تا سطح خشك شود سپس آبياري را با ميزان كمتري انجامدهيد.


برگهايشاخه‌هاي پايين مي‌ريزند: گياه پير شده است اگر تاريكي زياد ازاندازه باشد، گياه را به محل روشن‌تر انتقال دهيد و شاخه‌هاي خشك شده را با چاقو ويا قيچي تيز حذف نماييد.


شاخه‌هايباريك و علفي هستند: تغذيه مصنوعي تجويز مي‌گردد، ميزان مواد غذاييرا دو برابر كنيد.


برگهايسوزني زرد و قهوه‌اي شده و مي‌ريزند:هوا گرم و خشك است، گلدان رابه محل خنك‌تر با اكسيژن فراوان منتقل كنيد، آبياري و آبفشاني را فراموشنفرماييد.


حشراتريز سبز رنگ روي برگهاي سوزني ظاهر و برگها چسبناك شده‌اند:هر 14روز يكبار با يك سم حشره‌كش نفوذي طبق دستور سمپاشي نماييد تاعلايم برطرفگردند.


شاخه‌هابطرف پايين خم شده‌اند: هوا خيلي سرد است، گياه را به محل گرمتري منتقل نماييد .

 




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :