به دخت

 




25 سالگی بهترین سن برای فرزند اول

پزشکان و متخصصان علوم پزشکی معتقدند بین 20 تا 30 سالگی بهترین دوران برای بارداری است، چرا که در این مقطع سنی بدن برای باروری در بهترین وضعیت قرار دارد.

 

محققان در مورد زمان بارداری عقیده دارند اوج توانایی باروری زنان 24 سالگی است. زنان هنگام تولد حدود یک میلیون تخمک جهت باروری دارند اما در سن بلوغ این میزان به 300 هزار عدد می‌رسد که از این تعداد تنها 300 تخمک در دوره فعالیت تخمدان‌ها آزاد شده و امکان باروری می‌یابد.

 

با افزایش سن و پیر شدن تخمدان‌ها و به دلیل این که تخمک‌ها آمادگی کمتری برای باروری خواهند داشت، امکان بروز اختلالات کروموزومی و ناهنجاری‌های ژنتیکی مانند سندروم داون در سنین پایین‌تر کمتر از سنین بالا امکان دارد.

 

از طرفی احتمال بروز سقط جنین در سنین 20 تا 24 سالگی 10 درصد است در حالی که این رقم در زنان 29 تا 35 ساله 18 درصد و در زنان 40 تا 46 ساله به 34 درصد می‌رسد. همچنین در دهه 20 سالگی بدن فیزیک مناسبی داشته و مبتلا به بیماری‌های گوناگون نیست، از این جهت احتمال تولد نوزاد نارس و زایمان زودتر از موعد بسیار پایین است. از طرفی مشکلات رحم و اندومتر و بیماری‌های مقاربتی نیز در سنین پایین کمتر ایجاد می‌شود.

 

باید توجه داشت در این مورد مسأله تنها بارداری نیست، مراقبت‌های پس از زایمان و شب‌بیداری‌های مادر پابه‌پای کودک، در سنین کم راحت‌تر است زیرا بدن از نظر فیزیکی تحمل بیشتری دارد.

 

 

به عقیده متخصصان 25 سالگی مادر بهترین سن برای داشتن فرزند اول است، از آنجا که مادر علاوه بر وضعیت جسمی از نظر ذهنی و عاطفی از روحیه مناسب‌تری برخوردار است و برای بازی با کودکان و مراحل رشد کودک بهتر می‌تواند در کنارش باشد و نیز دارای ظرفیت بالای پذیرش مسؤولیت‌ها و تعهدات مربوط به فرزند است.

 

 

از طرفی، مادر شدن در سنین پایین، امکان تحصیل و آموزش را شاید بیشتر از حالات دیگر به مادر می‌دهد می‌توان در این سن فرزنددار شد، سپس دوباره به جامعه و کارهای مورد علاقه پرداخت اما بارداری در سنین بالاتر و جذب دوباره بازار کار شدن به مراتب سخت‌تر خواهد بود و فرصت‌های اجتماعی و شغلی بسیاری از دست می‌رود.

 

 

از جهت دیگر داشتن فرزند در سن کم سختی‌هایی نیز به همراه دارد. تجربه کم والدین باعث بروز مشکلاتی از قبیل عدم توجه همسران به یکدیگر، به دلیل توجه بیش از حد به فرزند می‌شود و در مادران جوان افسردگی‌های پس از زایمان را به همراه دارد. فقدان مهارت‌های تربیتی لازم در مادران خیلی جوان، فرزندانی را به وجود می‌آورد که از نظر رفتاری مشکلات بیشتری را دارا هستند.

 

لازم به ذکر است در هر سیکل عادت ماهانه فقط 25 درصد شانس بارداری وجود دارد، در دهه سوم زندگی هفت درصد خانم‌ها دچار ناباروری هستند و شش درصد در نهایت قادر به بچه‌دار شدن نیستند در صورتی که در دهه 40 این احتمال تا 64 درصد نیز بالا می‌رود.

 

 

سقط جنین در دهه 40 سه برابر افرادی است که در دهه 20 سالگی هستند و در 45 سالگی به بالا افزایش می‌یابد.

 

در مورد کودکان مبتلا به سندروم داون در 20 سالگی مادر، احتمال ابتلای کودک یک به 1295 است و در دهه 30 این میزان یک در 759 است.

با توجه به موارد فوق در هر سنی که زنان قصد بچه‌دار شدن دارند حتماً قبل از هر چیز با پزشک متخصص مشورت کنند تا از آمادگی لازم جهت باردار شدن برخوردار شوند.

 

 



نظرات ارسال شده
ماجده
سه شنبه 16 آبان 1391


نسبت به جامعه دیروز دیره


1
2
عارفه
چهارشنبه 15 شهریور 1391


خوبه پس هنوز دیر نشده.


1
1
حنا
چهارشنبه 1 شهریور 1391


ممنون از اطلاعات خوبي كه گذاشتيد لطفا بيشتر درباره اين موضوع مطلب بگذاريد


2
1
حنا
چهارشنبه 1 شهریور 1391


ممنون از راهنمايي هاتون لطفا در اين زمينه بشتر مطلب بگذاريد


2
2

ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :