به دخت

 




تعریف مدیریت خانواده

مدیریت خانواده عبارت است از هنر، علم و تجربه‌ی استفاده‌ی بهینه از منابع انسانی و مادی، و مشارکت اعضای خانواده در جهت تحقق اهداف سازمان خانواده.

مدیریت خانواده عبارت است از هنر، علم و تجربه‌ی استفاده‌ی بهینه از منابع انسانی و مادی، و مشارکت اعضای خانواده در جهت تحقق اهداف سازمان خانواده.

ضرورت مديريت خانواده

مدیریت خانواده از ظریف‌ترین، دشوارترین، حساس‌ترین و مؤثرترین نوع مدیریت‌ها است، زیرا:

1-   خانواده سازمان مقدسی است که تحکیم آن زمینه‌ساز استحکام جامعه، مرکز نشر ارزش‌ها و انتقال بخشی از فرهنگ بشری است، و مدیر خانواده در ایجاد این استحکام نقش اساسی و مهمی را بر عهده دارد.

2-  وجود مدیریت مناسب در خانواده، موجب می‌شود که: اکرام و احترام متقابل، و محبت دوجانبه و چندجانبه در خانواده افزایش یابد؛ افراد خانواده در کنار یکدیگر عهده‌دار مسؤولیت‌ها و وظایف خاص خود شوند؛ تعاون و همکاری بین آن‌ها به خوبی صورت گیرد؛ علایق طبیعی و احساسی به تدریج به عواطف عقلانی و منطقی تبدیل شود؛ و صفا و صمیمیت بین اعضا، ایجاد گردد و استمرار یابد.

3-  اعضای خانواده دارای نیازها، توانمندی‌ها و علاقه‌های متفاوت می‌باشند؛ بنابراین اداره‌ی این افراد و توجه به علایق و نیازهای آنان مستلزم وجود مدیریت لایق و بهره‌گیری از تدابیر مناسب است.

4-  با مدیریت بهتر در خانواده، کار بیش‌تر توسط اعضا صورت می‌گیرد؛ و اقتصاد خانواده بهتر می‌شود؛ هم‌چنین رفاه و آسایش افراد افزون می‌گردد.

5-  با مدیریت بهتر در خانواده، سلامت جسم و روان اعضا تضمین می‌شود؛ مشورت و تبادل نظر بین افراد به تناسب سن و نقش افزایش می‌یابد؛ نشاط و شادی بر فضای خانه و خانواده حاکم می‌گردد؛ هم‌چنین زمینه‌ی رشد و تعالی و پیشرفت در ابعاد مادی و معنوی برای اعضای آن فراهم می‌گردد.

6-  خانواده به عنوان اساسی‌ترین واحد اجتماعی کردن افراد، در صورت سلامت، به ایجاد جامعه‌ی سالم کمک می‌کند و مدیریت خانواده در تحقق این نقش، وظیفه‌ای عمده بر عهده دارد.

7-  با مدیریت بخردانه، خانواده در کاهش آسیب‌های ایدز، اعتیاد، انحراف اخلاقی، جنسی و نابه‌سامانی‌های دیگر اجتماعی، مؤثر بوده و از این طریق، در پی‌گیری از آسیب‌های اجتماعی نقش عمده‌ای ایفا می‌کند.

همین طور در معارف اسلامی و اشعار شاعران برجسته‌ی ایرانی و نیز در اعلامیه‌ی حقوق بشر و سفارش‌های مجامع بین‌المللی، بر اهمیت و ضرورت تشکیل خانواده و حمایت از آن تأکید شده است.

شاعر بزرگ ایران سعدی درباره‌ی زن خوب و نقش وی در آرام‌بخشی خانواده می‌گوید:

زن خوب فرمان‌بر پارسا         کند مرد درویش را پادشا

برو پنج نوبت بزن بر درت      چو یاری موافق بود در برت

همه روز گر غم خوری غم مدار    چو شب غمگسارت بود در کنار

دلارام باشد زن نیک‌خواه        ولیکن زن بد، خدایا پناه!




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :