به دخت

 




توصیه‌های افطاری

در طول روزه‌داری دستگاه گوارش حدود چند ساعت خالی می‌ماند و در واقع این دستگاه و سایر دستگاه‌هایی که به نحوی در هضم و جذب مواد غذایی دخالت دارند استراحت می‌کنند و بعد از روزه‌داری به نحو بهتری اعمال خود را به انجام می‌رسانند.

 

 

 

 

در طول روزه‌داری دستگاه گوارش حدود چند ساعت خالی می‌ماند و در واقع این دستگاه و سایر دستگاه‌هایی که به نحوی در هضم و جذب مواد غذایی دخالت دارند استراحت می‌کنند و بعد از روزه‌داری به نحو بهتری اعمال خود را به انجام می‌رسانند.

در هنگام افطار به دلیل فاصله زیادی که از خوردن غذا در وعده سحر گذشته، قند خون اُفت می‌کند و ولع افراد به دریافت مواد قندی بالا می‌رود.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

در ابتدا بهتر است از مواد غذایی قندی زودجذب استفاده شود. از این رو، خوردن شیر، خرما و یک قاشق غذاخوری عسل در کنار نان و پنیر و سبزی تازه توصیه می شود.

رسول خدا (ص) فرمودند: اگرکسی از شما روزه بود، با خرما روزه بگشاید و اگر خرما ندید با آب، چراکه آب پاک کننده است..

پس شروع افطار را , آب جوشیده ولرم همراه با خرما یا عسل میل کنید.
آب ولرم، اخلاطی که درطول روز درمعده جمع شده اند را می شوید و شستشوی ابتدایی معده و مجاری گوارشی از دهان تا معده انجام می شود

 یک کاسه کوچک آش و یا سوپ ساده که چربی کمی دارد و از سبزی‌های زود هضم تشکیل شده است به عنوان بهترین گزینه‌ها توصیه می‌شوند. سوپ بهتر است که از عدس، سیب‌زمینی، هویج، کرفس، بلغور جو و کمی آبلیموی تازه و گوشت سینه مرغ تشکیل شده باشد.

 نکته مهم دیگر آن است که در این وعده غذایی باید غذا در حجم کم و البته آرام جویده و میل شود، از تند خوردن در ساعات ابتدایی افطار باید خودداری کرد زیرا مشکلات گوارشی را به همراه می‌آورد.

 در این وعدۀ غذایی به هیچ عنوان نباید غذاهای چرب و نفّاخ و سنگین و پرادویه را میل کرد. به عنوان مثال، آش رشته برای این وعده غذایی توصیه نمی‌شود. در صورت تمایل به مصرف آش، بهتر است از آش ماست که از برنج و گوشت چرخ کرده و ماست تهیه می‌شود، استفاده کرد.

 

وعده افطار، معادل همان وعده صبحانه‌ای است که در روزهای عادی می‌خورید؛ پس بهتر است به حضور تمام گروه‌های غذایی در این وعده غذایی‌تان توجه کنید.

می‌توانید چند برش نان سنگک را همراه با مقداری پنیر و چند برش گوجه‌فرنگی و خیار و یک عدد گردو در این وعده میل کنید و البته می‌توانید پنیرتان را از قبل با گردو یا سایر مغزها و سبزیجات معطر مخلوط کرده و طعم‌دار کنید.

برای شام بهتر است از منابع پروتئینی استفاده کنید؛ البته از انواع کم‌چرب.

حتماً بین افطار تا شام 2 تا 3 واحد میوه میل کنید تا در پایان این ماه دچار کمبود انواع ویتامین‌ها نشوید.

برای این که در طول روز، بدن با مشکل کمبود آب مواجه نشود، در فاصله افطار تا سحر، نوشیدن 10 تا 12 لیوان آب ضروری است. زیرا تنها آب است که می‌تواند نیاز بدن را تأمین کند. سایر نوشیدنی‌ها از جمله چای، قهوه و نوشابه نه تنها به رفع تشنگی کمک نمی‌کند بلکه سبب دفع آن از بدن نیز می‌شود.

اگر خدای ناکرده در باز کردن روزه آب یخ را بخورید چون در معده توقف نمی کند، مستقیم وارد روده شده که می تواند حتی باعث مرگ ناگهانی بدنبال رفلکس عصبی شود.
در این موارد برای اینکه بتوانید آب را در معده نگه دارید حتما حداقل تکه ای نان قبل از آن میل کنید لذا برای رفع تشنگی نیز سعی نکنید، که عطش خود را به یک باره و با نوشیدنی زیاد از بین ببرید که در این صورت تشنگی بر طرف نخواهد شد. برای رفع تشنگی، نصف لیوان آب را جرعه جرعه بنوشید و سپس مقداری نان میل نمایید سپس نصف دیگر لیوان را به صورت جرعه جرعه و آهسته بنوشید.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

طبق عادت غلط نان و پنیر و سبزی نباید در رأس افطار میل شود.
هرگز از زولبيا و باميه هاي موجود در بازار كه از روغنهاي صنعتي تهيه مي شوند، استفاده نكنيد. حتي در برخي از موارد براي سود بيشتر از روغن هاي صنعتي فاسد و سوخته شده نيز استفاده مي كنند.

 




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :