به دخت

 




نوزادان نارس

بسیاری از نوزادهای دوقلو پیش از هفتۀ سی و ششم و با وزن کمتر از دو کیلو و نیم به دنیا می‌آیند. با این حال، هرگز فکر نمی‌کردید این اتفاق برای شما هم بیفتد. نورچشمی‌های نورسیده‌تان از آنچه انتظار داشتید کوچکترند و ممکن است لازم باشد یک یا هر دویشان مدتی را در بخش مراقبت‌های ویژۀ نوزادان بگذرانند.

چه انتظاری داشته باشید

تا وقتی هر یک از دوقلوها به شرایط پایدار نرسیده‌اند و وزنشان حدود دو کیلو و سیصد گرم نشده است، معمولاً در بیمارستان می‌مانند. ممکن است نتوانید هر دو را با هم به خانه بیاورید.

ممکن است برایتان دشوار باشد که به یک یا هر دو نوزاد دل ببندید. بسیاری از مادران می‌گویند به نوزاد سالم‌تر احساس نزدیکی بیشتری می‌کنند.

گاهی پدر احساس نزدیکی بیشتری به نوزادان نارس می‌کند، زیرا اغلب باید عنان کار را به دست گیرد و زمانی که مادر در حال نقاهت بعد از زایمان است، سر زدن به بخش مراقبت‌های ویژه از وظایف او خواهد بود. اگر علاوه بر نارس بودن دوقلوها، حس کنید که زایمانتان هم بد بوده است، شاید دچار احساس بی‌کفایتی شوید.

 

پیشنهادها

هرچه می‌توانید در مورد نوزادان نارس و مراقبت از آنها بیاموزید.

از نوزادان دوقلویتان با هم و جدا از هم عکس بگیرید.

زیاد به دیدن نوزادان دوقلویتان بروید. شما و فرزندانتان به این تماس نیاز دارید.

وقتی نمی‌توانید به دیدن دوقلوهایتان بروید، مرتب تلفن کنید و از حالشان بپرسید.

هر کودک را با نامی که برایش انتخاب کرده‌اید صدا بزنید. با این کار دوقلوها برایتان واقعی‌تر جلوه می‌کنند.

هیچ کدام از آنها را با الفاظی مانند: «پسره»، «کوچولوتره» یا «مریض‌تره» خطاب نکنید. این کار ممکن است راهی برای جدا کردن و فاصله‌گذاری میان خود و رنجِ داشتن فرزند بیمار باشد.

توجه خود را به چیزی ورای گزارش‌های پزشکی هر یک از کودکان دوقلو معطوف کنید. ببینید هر یک از آنها، وقتی شیر می‌خورند، پوشکشان عوض می‌شود و چرخانده یا معاینه می‌شوند چه واکنشی نشان می‌دهند. چه اعمالی باعث آرام یا ناراحت شدن هر یک از آنها می‌گردد.

شدت نارس بودن دوقلوها هر قدر که باشد، مراقب عواقب جداگانه خانه آوردن آنها باشید. بسیاری از مادران می‌گویند که به نوزادی که زودتر به خانه آمده است احساس نزدیکی بیشتری می‌کنند و معمولاً اول به او می‌رسند. اگر از این واکنش طبیعی خود آگاه شوید، می‌توانید برای رفع این وضع اقداماتی به عمل آورید.

لباس نوزادان نارس را بخرید. حیرت‌انگیز است که وقتی لباسی تَن کودکان می‌کنید که اندازۀ آنهاست چقدر خوش‌قیافه‌تر به نظر می‌رسند!

 

شیر دادن به فرزندان نارس

بسیاری از والدین می‌گویند تا وقتی به فرزندانشان شیر نداده‌اند، حس نمی‌کنند که کودکان واقعاً به آنها تعلق دارند. پس هر چه زودتر درخواست کنید که خودتان به فرزندانتان شیر دهید و این تقاضا را مدام تکرار کنید. اجازه ندهید لوله‌ها و تجهیزات مانع لذت بردن از تجربۀ تغذیۀ فرزندانتان شود. پرستار به شما نشان خواهد داد که فرزندانتان را چگونه بغل کنید.

اگر تصمیم گرفتید شیر خود را به فرزندانتان بدهید، به کمک نیاز دارید. فوراً با پرستار یا فردی که در این زمینه تجربه کافی دارد مشورت کنید. او به شما آموزش می‌دهد که چگونه به نوزادان نارس خود شیر دهید و در مورد شیردوش و بردن شیر مادر به بیمارستان نیز توضیح خواهد داد.

خواه به نوزادان نارس خود شیر خشک بدهید و خواه شیر مادر، لازم است دفعات شیر خوردنشان بیشتر از نوزادانی که به موقع به دنیا آمده‌اند باشد. هرچند زمان شیر خوردن این نوزادان از نوزادان معمولی بیشتر است، ولی معمولاً در هر وعده مقدار کمتری شیر می‌خورند.




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :