به دخت

 




بلافاصله بعد از زایمان

ممکن است چند روز اول بعد از زایمان ادرار یا تعرقتان بسیار زیاد شود. بدنتان به این ترتیب از حجم اضافی خونی می‌کاهد که در دورۀ بارداری مصرف می‌کرد. بهترین راه افزایش شیر مادر و جلوگیری از آماس دردناک سینه‌ها، شیردهی مکرر است که اندک زمانی پس از زایمان آغاز شود. اگر لازم است شروع شیردهی را به تأخیر بیندازید، برنامۀ منظمی برای دوشیدن شیرتان بگذارید.

اگر یکی از دوقلوها قادر به گرفتن سینۀ شما نیست، کودکی را که قادر است شیر دهید، و سینۀ دیگر را هم‌زمان بدوشید. سینۀ بیشتر مادران به این ترتیب شیر بیشتری ترشح می‌کند.

نشستن در لگن آب گرم کمک می‌کند احساس راحتی بیشتری کنید.

اگر در زمرۀ بسیاری از مادران دوقلودار باشید که دوران نقاهت پس از زایمان سزارین را طی می‌کنند، برای نیل به آسایش باید نکات دیگری را در نظر بگیرید.

مُسَکن خوراکی برای بیشتر زنان 24 تا 36 ساعت بعد از زایمان به اندازۀ کافی قوی است. اگر دردتان به اندازۀ کافی تسکین نمی‌یابد به پرستار یا پزشکتان اطلاع دهید.

هنگامی که فرزندانتان را در آغوش می‌گیرید و شیر می‌دهید یا در تخت غلت می‌زنید، با بالش از ناحیۀ بخیه خورده محافظت کنید.

ممکن است تعجب کنید که وقتی می‌ایستید، شکمتان آن قدر که وقتی روی تخت زایمان دراز کشیده بودید صاف نیست:

1.بدن شما مقدار بیشتری هورمون تولید کرد تا پوست شل شود و شکمتان بتواند به اندازۀ جا دادن دو کودک در حال رشد در دورۀ بارداری بزرگ شود. ممکن است تا چند ماه این پوست شل بماند.

2.اگر پوست شکمتان کیس خورده به نظر می‌آید، «پوست دوقلویی» یا «پوست شیر و شکری» پیدا کرده‌اید. زمانی که پوستتان برای بارداری دوقلویی کشیده شد، بخشی از خاصیت ارتجاعی خود را از دست داد. در صورتی که نوزادان دوقلو سر وقت و با وزن طبیعی به دنیا آمده باشند، پوست دوقلویی شایع‌تر است.

بارداری چند ماه طول می‌کشد و بدن شما حداقل به همان اندازه زمان نیاز دارد که به حالت طبیعی بازگردد. هرچند تغییرات جسمانی و عاطفی بلافاصله بعد از زایمان آغاز می‌شود، فرآیند تغییر در طول سال بعد از تولد کودکان ادامه می‌یابد. هدیۀ زمان را به خود بدهید. هرچه باشد، پذیرش دو کودک برای بدن و ذهن، بار زیادی است.




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :