به دخت

 




لوازم مراقبت از نوزاد

اگر فکر خرید دو عدد از هر چیز شما را به وحشت می‌اندازد، نگران نباشید. درست است که فرزندان دوقلو داشتن پرهزینه‌تر از داشتن یک فرزند است، ولی نه دوراندیشی حکم می‌کند و نه ضرورت دارد که همه چیز را نو یا دو تا تهیه کنید.

تخت نوزاد

نوزادان دوقلو در ماه‌های اول و شاید حتی تا مدتی بعد هم بتوانند در یک تخت بخوابند. بعضی از دوقلوها، وقتی به آنها اجازه دهید کنار یکدیگر بخوابند، بهتر به خواب می‌روند. ممکن است کودکان بین سه تا شش ماهگی کم‌کم مزاحم خواب یکدیگر شوند. هر تختی که می‌خرید یا قرض می‌گیرید باید از معیارهای ایمنی برخوردار باشد. نرده‌های تخت نباید بیش از 6 سانتی‌متر از هم فاصله داشته باشند، زیرا اگر سر کودکتان از لای نرده‌ها رد شود، ممکن است کودک دچار خفگی گردد (سر دوقلوهای شما ممکن است به دلیل نارس بودن یا وزن کم، هنگام تولد کوچک باشد). به علاوه، گهواره باید عاری از زائده‌هایی باشد که به لباس نوزاد گیر کنند.

 

کالسکه

یک کالسکۀ دوقلوی خوب بخرید. دوقلوها طولانی‌تر و به دفعات بیشتری از کودکان یک‌قلو از کالسکه استفاده می‌کنند، زیرا چشم و دست هیچ پدر یا مادری یاری نمی‌کند که دو نوزاد، نوپا یا خردسالِ رها را کنترل کند. مشخصات چند نوع مختلف کالسکه همراه محاسن و معایبشان در زیر آمده است.

بعضی از کالسکه‌ها سنگین و درازند. هل دادن بیشترشان ساده است، ولی در اتومبیل گذاشتن و از اتومبیل بیرون آوردنشان دشوار است. دوقلوها یا روبه‌روی هم یا هر دو رو به جلو می‌نشینند. هر دو صندلی را می‌توان کاملاً خواباند. بیشترشان حتی برای نوزادان هم راحتند، ولی در بعضی از مدل‌ها، دوقلوهای نوپا زیاد جای پا ندارند.

کالسکه‌هایی را که عرضشان کمتر از نود سانتی‌متر باشد از بیشتر درها و راهروها می‌توانید بگذرانید. در خیلی از این کالسکه‌ها صندلی را می‌توان کاملاً خواباند تا کودکان از بدو تولد امن و راحت باشند. وزن بعضی از مدل‌ها کمتر از نه کیلوگرم است، به راحتی جمع می‌شوند و در اتومبیل جای کمی می‌گیرند.

بعضی از کالسکه‌های دونفره را برای استفادۀ یک نوپا و یک نوزاد طراحی کرده‌اند. معمولاً هر دو صندلی رو به جلو هستند و فقط یکی را می‌توان کاملاً خواباند. این کالسکه‌ها زمانی به کار می‌آیند که هر دو کودک بتوانند بنشینند و اغلب ارزان‌تر از کالسکه‌های واقعی کودکان دوقلو هستند. تا آن زمان می‌توان یک کودک را در آغوشی مخصوص نوزاد و دیگری را در کالسکه گرداند.

 

آغوشی نوزاد

بعضی از آغوشی‌ها را مخصوص نوزادهای دوقلو طراحی کرده‌اند. عملی‌ترینشان مدلی است که می‌توان با باز کردن زیپ آن، آغوشی‌ها را از هم جدا کرد تا به صورت تکی یا دوقلو مورد استفاده قرار گیرند.

 

سایر تجهیزات

یک حولۀ تمیز. وقتی یکی از دوقلوها را شیر می‌دهید، می‌توانید با تاب نوزاد، دیگری را به طرز خوشایندی سرگرم کنید. اگر دو تاب داشته باشید، خودتان هم وقتی برای غذا خوردن پیدا می‌کنید، اما هرگز کودکان را بدون مراقب در تاب رها نکنید!

صندلی نوزاد، به خصوص نی‌نی لای‌لای، وسیلۀ مفیدی است. هنگامی که دوقلوهایتان در صندلی نوزاد دراز کشیده‌اند، می‌توانید با شیشه به آنها شیر بدهید. می‌توانید یک کودک را بغل کنید و شیر خود یا شیشۀ شیر را به او بدهید و کودک دیگر را در نی‌نی‌ لای‌لای به آرامی تاب بدهید.

یک پارک کودک معمولاً برای محدود کردن دو کودک پرجنب‌وجوش خیلی کوچک است، ولی گذاشتن نوزادانتان در پارک کودک آنها را از گزند احتمالی خواهران و برادران بزرگتر محفوظ نگاه می‌دارد. بعدها هم برای انبار کردن اسباب‌بازی‌ها یا محدود کردن یکی از کودکان دوقلو زمانی که دارید به دیگری رسیدگی می‌کنید عالی است.

 

روروئک از لوازم غیرضروری است

پیش از این که کودکان به دنیا بیایند، فقط موارد ضروری را تهیه کنید. لوازمی را که دوستانتان حاضرند قرض بدهند قبول کنید. بعد از تولد فرزندان دوقلویتان بهتر می‌توانید تشخیص دهید که کدام یک از آنها به کار شما و فرزندانتان می‌آید.




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :