به دخت

 




دزدی

خانم هاشمی یک روز متوجه شد که پسر پنج ساله‌اش ماژیک‌هایی دارد که او برایش نخریده است. از پسرش پرسید که ماژیک‌ها را از کجا آورده است؟ و پسرش پاسخ داد آنها را از کیف دوستش برداشته است. مادرش به او اعتراض نکرد که این حرکت دزدی محسوب می‌شود زیرا چنین کاری بی‌فایده بود. او می‌دانست که پسرش به دلیل علاقه‌ای که به ماژیک‌ها دارد، آنها را برداشته است، لذا به جای تنبیه پسرش، مفهوم مالکیت خصوصی را برای او توضیح داد.

 نصیحت‌های او مؤثر واقع شد زیرا او و همسرش، یک نمونۀ صداقت برای فرزندان خود بودند، خانواده‌ای که صداقت در آن یک ارزش به حساب می‌آمد. یک روز پدر مقداری پول از عابر بانک گرفت و متوجه شد که 10 دلار آن اضافی است، بنابراین آن را به همراه نامه‌ای به بانک بازگرداند.

 بدیهی است که این گونه رفتارها از سوی والدین، بیش از گفتار سبب شکل‌گیری باورها در فرزندان می‌شود.

معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که بسیاری از کودکان وسایلی را برمی‌دارند که به آنها تعلق ندارد. و حتی اگر شما برخوردی مناسب با آن‌ها داشته باشید ممکن است نتوانید از تکرار آن جلوگیری کنید زیرا کودکان در حال شناخت محیط پیرامون خود هستند و اغلب با یک بار آموزش نمی‌توانند رفتارشان را تغییر دهند. از این رو باید به برخوردهای مناسب ادامه داد تا به تدریج آموزش ببینند.

اگر فرزندتان بدون اجازه چیزی برداشت، او را تنبیه نکنید بلکه دربارۀ مالکیت و محدودیت‌های انسان در مواردی که چیزی را می‌خواهد و نمی‌تواند آن را به دست آورد با او حرف بزنید. در سال‌های نخست، قوانین را به آنها بیاموزید و بگویید که «تو نباید بدون اجازه چیزی را برداری، اما چنانچه آنها نصیحت شما را پذیرفتند نیز نباید موضوع را حل شده تلقی کنید زیرا کودکان باید علت انتظارها و دستورهای شما را درک کنند.

فهم این که دزدی چگونه سبب محروم شدن دیگران از چیزی می‌شود، به کودکان کمک می‌کند تا مفهوم حق مالکیت را درک کنند.

 

نکته‌هایی در زمینۀ تربیت کودکان و حل مشکل سرقت

1-     اگر فرزند شما بدون اجازه چیزی را برداشت، واکنشی تند نشان ندهید. نادیده گرفتن این کار نیز صحیح نیست ولی باید توجه داشت که واکنش‌های شدید تنبیهی، به منزوی شدن کودکان منجر می‌شود. کودکانی که کمتر از شش سال دارند مفهوم دزدی را همچون بزرگترها درک نمی‌کنند.

2-    اگر می‌خواهید با دزدی فرزند خود برخورد کنید به او بگویید: «گردنبند خانم فلانی گم شده و مادرش فکر می‌کند ممکن است تو آن را دیده باشی آیا این طور است؟»

3-    اگر فرزندتان پذیرفت که گردنبند را او برداشته است، پیش از آن که دربارۀ دزدی با او بحث کنید به خاطر راست‌گویی به او جایزه دهید و ...

 

 



نظرات ارسال شده
صالحه
چهارشنبه 15 شهریور 1391


مرسی


0
0

ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :