به دخت

 




غذاي شب عيد

سبزي پلو با ماهي

مواد لازم برای 4 نفر:

برنج             4 پیمانه

سبزی پلویی شامل تره فرنگی یا سیر تازه، جعفری، شوید، شنبلیله و گشنیز، از هر کدام 200 گرم

ماهی شیر                1عدد متوسط

آرد سفید                   2 فنجان

زردچوبه ودارچین       به میزان لازم

لیموترش                  4 عدد

روغن مایع               نصف فنجان

تمبر هندی                یک بسته

نمک و فلفل              به مقدار خیلی کم

پیاز                        یک عدد بزرگ

سیر                       4 حبه

طرز تهیه :

ابتدا برنج آب کش شده را کم کم داخل قابلمه ای که ته آن مقداری روغن مایع ریخته و به دلخواه نان لواش یا سیب زمینی گذاشته اید، ریخته و لا به لای برنجها را از سبزی پلوییتان که از قبل خورد و آماده کرده اید بریزید و با اضافه کردن روغن بگذارید دم بکشد. کمی از گشنیز، جعفری وشنبلیله ی این سبزی ها را برای ماهی ها کنار بگذارید.

ماهی شیر را پس از تمیز کردن به تکه های هم اندازه تقسیم کرده که برای راحتی،  این کار را به خواست شما هنگام خرید این نوع ماهی نیز برایتان انجام می دهند، آنها را حدود نیم ساعت داخل آب لیمو، پیاز و نمک و فلفل قرار دهید و مقدار نمک را کم بزنید چرا که تمبر هندی خود بسیار نمک داشته و ممکن است غذای شما را شور کند.

پس از نیم ساعت که ماهی ها با آب لیمومزه دار شدند آنها را از آب لیمو بیرون کشیده و در آرد سفیدی که با زردچوبه و دارچین مخلوط شده بخوابانید و سرخ کنید.

دراین مرحله نوبت به مزه دار و خوشمزه تر کردن ماهی ها با طعم خاص می رسد به طوری که ابتدا تمبر هندی را داخل یک لیوان آب حل کرده و از صافی عبورداده کنار بگذارید.در ظرفی دیگر پیاز و سیر را با کمی زردچوبه و فلفل بدون نمک با هم سرخ کرده، گشنیز، جعفری و شنبلیله ی خورد شده ای را که از سبزی های پلویی کنار گذاشته بودید به آنها اضافه کرده و بگذارید خوب با هم سرخ شوند، پس از سرخ شدن، تمبر هندی های حل شده در آب را به آنها اضافه کنید و بگذارید جوش بیاید و جا بیفتد .

این مایع سس مانند را روی ماهی های سرخ شده ریخته و بگذارید همینطور با درب باز روی شعله ی کم بجوشد تا ماهی ها را مزه دار کند.پس از بیست دقیقه ماهی خوشمزه ی شما آماده است.

با مخلوط این سس به همراه کمی مغز گردوی خورد شده می توانید شکم انواع ماهی های دیگری که دوست دارید را پر کرده و سپس آنها را با شعله ی کم سرخ نمایید که بسیار لذیذ و خوشمزه خواهد شد .

 

رشته پلو

 

این پلو یکی از پلوهای اصیل ایرانی است که اغلب خانواده ها در شب عید آن را میپزند و معتقداند که با پختن آن سر رشته کار بدست میآید شاید در قدیم تهیه رشته که باید بسیار ظریف باشد کار مشکلی بود ولی حالا رشته حاضر پلوئی در اغلب خواربار فروشیها آماده برای فروش است . . .

  

مواد لازم :  

برنج  1000 گرم

رشته پلوئی  500 گرم

گوشت ماهیچه گوسفندی  750 گرم

روغن  200 گرم

خرما  500 گرم

كشمش  250 گرم

زعفران  1 قاشق مرباخوری


طرز تهیه :

برنج را قبلا خیس میکنیم گوشت را تکه تکه کرده با یکی دو عدد پیاز خرد کرده و 2 تا 3 لیوان آب با حرارت ملایم میپزیم باید بعد از پختن یک لیوان آب داشته باشد در اواخر طبخ کمی نمک به آن اضافه میکنیم بعد گوشت را از آب خارج کرده نصف از زعفران و نصف از روغن را در آبگوشت میریزیم و آماده میگذاریم هسته خرما را میگیریم کشمش را تمیز کرده میشوئیم دیگ متناسبی را پر از آبکرده میگذاریم بجوشد آب نمک برنج را خالی میکنیم برنج را در دیگ میریزیم تا جوشیده و آماده کمی نرم شود بعد رشته ها را از هم جدا کرده داخل برنج میریزیم کمی که جوشید و رشته نرم شد آنرا آبکش میکنیم مقداري آب نیم گرم روی آن میریزیم و بقیه روغن را با یک لیوان آب ته دیگ میریزیم و نصف از برنج را در دیگ ریخته گوشت و خرما و کشمش را لای آن میگذاریم و با بقیه برنج روی آنرا میپوشانیم و دیگ را روی آتش گذاشته درون قابلمه برنج که بخار افتاد و آب ته قابلمه کشیده شد آبگوشت زعفرانی را روی برنج میریزیم و پلو را مثل پلوی ساده دم میکنیم و موقع کشیدن بقیه زعفران را در کمی آبجوش حل کرده با کمی برنج مخلوط می نمائیم روی پلو را با برنج زعفرانی میپوشانیم کمی هم کره آبکرده روی آن میریزیم .

در صورت رعایت مقادیر مواد اولیه این غذا برای 6 تا 8 نفر کافی است

 




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :