به دخت

 




عيدي بزرگتر ها به كوچكترها

عیدی دادن بزرگترها به کودکان، آنها را خوشحال می‌کند، این هدیه‌ها و عیدی‌ها بهتر است به گونه‌ای پرداخت شود که اثرات مثبتی در روحیه معنوی کودکان داشته باشد. یکی از بهترین عیدی‌ها برای کودکان کتاب است. از این طریق فرهنگ کتابخوانی از سن پایین در بچه‌ها نهادینه می‌شود. اگر عیدی دادن همراه با بیان قصه زیبایی از سیره اهل بیت (علیه السلام) طرح معمای احکام، تبیین روایتی کوتاه با زبانی شیرینی یا خواندن شعری کوتاه باشد، تأثیر خوبی بر کودکان دارد، البته نه در حال بازی کودکان و در زمانی کوتاه. تا می‌توانیم بایستی خاطرات لذت‌بخش برای کودکان بسازیم.

 توجه به این نکته بسیار مهم است که داشتن خاطرات خوب، نظر افراد را نسبت به خودشان مثبت‌تر می‌سازد. این که کودکان احساس کنند موجوداتی دوست‌داشتنی هستند و دیگران برای آنها ارزش و اعتبار قائلند، در شکل‌گیری اعتماد به نفس و شخصیتی قوی در آنان بسیار مؤثر است. بعضی از والدین پول‌های عیدی کودکان را از آنها می‌گیرند- حال یا به بهانه این که می‌خواهند برایشان نگه دارند و یا به بهانه‌های دیگر- به هر حال آنها را از لذت عیدی داشتن و خرید کردن محروم می‌کنند، و این کار درستی نیست.

اگر سن آنها کم است و هنوز نمی‌دانند که با آن پول‌ها چه کنند، می‌توان آنها را به مغازه برد و از آنها خواست اسباب‌بازی یا چیز دیگری انتخاب کنند. نکته دیگر این است که باید به کودکان تشکر را آموخت نه این که هدیه‌ای که کودکانمان گرفته تمسخر کنیم و در مورد کم یا زیاد بودن ارزش مادی آن صحبت کنیم. ما باید سعی کنیم به کودکانمان قدردانی کردن را بیاموزیم. به آنها گوشزد کنیم دادن عیدی از طرف بزرگترها جزو واجبات نیست، و اگر بزرگتری عیدی می‌دهد لطف می‌کند. از طرفی، عیدی دادن نبایستی جنبه رقابت به خود بگیرد و هر کس بخواهد پول یا کادویی که به دیگران می‌دهد، ارزش بیشتری داشته باشد، و به بیانی بخواهد توان خود را به رخ دیگران بکشد، بلکه همان میزان کم از ارزش معنوی برخوردار است و لذت را برای کودکان به ارمغان می‌آورد.

 




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :