به دخت

 




خاکستر نحس

مردم باستان بر این عقیده بودند که خاکستر آتشی که شب چهارشنبه سوري روشن میکنند، نحس است!

هنگامی که مردان و زنان و کودکان از روی آتش میپریدند اشعار زیر را میخواندند؛

زردي من از تو ، سرخي تو از من  

غم برو شادي بيا ، محنت برو روزي بيا

 

اي شب چهارشنبه ، اي كليه جاردنده ، بده مراد بنده 

 

و اینطور مطرح میکردندکه  مردم هنگام پريدن از روي آتش، زردي و یيماري خود را، از راه جادوي وارد  آتش مي کنند و در عوض سرخي و شادابي آتش را به خود منتقل مي کنند. زردي من از تو / سرخي تو از من.

بنابر این برای دور ماندن از بلا ،بیماری ، فقر و بدبختی در هر خانه زني خاكستر را در خاك انداز جمع مي كرد، و آن را از خانه بيرون مي برد و در سر چهار راه، يا در آب روان مي ريخت. در بازگشت به خانه، در خانه را مي كوبید و به  ساكنان خانه مي گفت كه از عروسي مي آيد و تندرستي و شادي براي خانواده آورده است.
در اين هنگام اهالي خانه در را به رويش مي گشودند. او بدين گونه همراه خود  تندرستي و شادي را براي يك سال به درون خانه خود مي آورد. ايرانيان عقيده دارشتند كه با افروختن آتش و سوزاندن بوته و خار فضاي خانه را از موجودات زيانكار مي پالايند و ديو پليدي و ناپاكي را از محيط زيست دور و پاك مي سازند. براي اين كه آتش آلوده نشود خاكستر آن را در سر چهارراه يا در آب روان مي ريزند تا باد يا آب آن را با خود  ببرد. البته هنوز این عقیده در بین قومها و قبیله های خاصی و خصوصا کهنسالها وجود دارد.و به هیچ عنوان اجازه نمیدهند که آن خاکستر بر زندگیشان و حتی دیوارهای خانه اشان پاشیده شود که این اتفاق اگر بیفتد بسیار نامبارک و شوم برایشان خواهد بود و سال خوبی نخواهند داشت.البته این اعتقاد از نظر علوم مختلف مردود بوده و در کتابها  ومنابع معتبر و نه در قران کریم و دین اسلام هیچ سندی برای آن مطرح نشده و دلیلی عقلی هم برای آن آورده نشده است.

 




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :