به دخت

 




چهارشنبه سوري

چهار شنبه سوری از دو واژه "چهارشنبه" پايان سال و واژه "سوری" كه همان "سوريك" پهلوي و به معناي "جشن"،"مهماني"و "سرخ" آمده است.

مردم  ايران آخرين سه شنبه هر سال خورشيدی را با روشن کردن آتش و پريدن از روی آن و خواندن اشعار زیر جشن میگیرند.

زردي من از تو ، سرخي تو از من 

غم برو شادي بيا ، محنت برو روزي بيا 

اي شب چهارشنبه ، اي كليه جاردنده ، بده مراد بنده 

   

 این جشن قبل از عید نوروز میباشد.این جشن ریشه اش به قرنها قبل باز میگردد. در این روز کودکان شور و حال بیشتری دارند هرچند که بزرگترها و حتی کهنسالها این شب را جشن میگیرند.


ظاهرا مراسم چهارشنبه سوری برگرفته از آئينهای کهن ايرانيان است که همچنان در ميان آنها و با اشکال ديگر در ميان باقی بازماندگان اقوام آريائی رواج دارد.


عده ایی عقيده دارند که چهارشنبه سوری هيچ ارتباطی با ايران باستان و زرتشتيان ندارد و میگویند این مراسم بعد از حمله اعراب به ایران در ایران به وجود آمده است.در ایران باستان هفت روز هفته وجود نداشت بلکه هر سی روز یعنی هر یک ماه به نام یکی از فرشتگان بوده است. ماه شنبه و ماه يکشنبه و... .

بعد از حمل عرب به ایران نام این هفت روز به فرهنگ ما ایرانیان وارد شد.

  

در ايران باستان هفت روز هفته نداشتيم.در ايران كهن هر يك از سي روز یعنی هر یک ماه، نامي ويژه دارد، كه نام فرشتگان است. بعد از تسلط اعراب به ايران این هفت روز به فرهنگ ما ایرانیان وارد شد. بنابراين اينکه ما شب چهارشنبه ای را جشن بگيريم( چون چهارشنبه در فرهنگ عرب روز نحس هفته بوده ) خودش گويای اين هست که چهارشنبه سوری بعد از اسلام در ايران مرسوم شد."

بخش كردن ماه به چهار هفته در ايران ،پس از ظهور اسلام است و شنبه و يك شنبه و دوشنبه و ........ناميدن روز هاي هفته از زمان رواج آن صورت گرفته است.و این بیانگر قدمت مراسم چهارشنبه سوری در ایران میباشد. برای ما سال ۳۶۰ روز بوده با ۵ روز اضافه ( يا هر چهار سال ۶ روز اضافه ). ما در اين پنج روز آتش روشن می کرديم تا روح نياکانمان را به خانه هايمان دعوت کنيم."وهنوز در بین ایرانیان در بعضی از مناطق سنت است که از شب چهارشنبه سوری تا شروع سال جدید آتش روشن نگه داشته و این کار را مقدس دانسته و قابل توجه که این گروه از نظر اعتقادی شیعه هستند علیرغم  اینکه گروهی این مسئله را به زرتشت نسبت میدهند.

 

بنابراين، اين آتش چهارشنبه سوری بازمانده آن آتش افروزی ۵ روز آخر سال در ايران باستان است و زرتشتيان به احتمال زياد برای اينکه اين سنت از بين نرود، نحسی چهارشنبه را بهانه کردند و اين جشن را با اعتقاد اعراب منطبق کردند و شد چهارشنبه سوری. آخرين چهارشنبه اسفند ماه هر سال شمسي که ايرانيان در شب آن جشن چارشنبه سوري ميگيرند و آداب و رسوم خاصي را در آن شب برگزار ميکنند. جشن چارشنبه سوري که از جشن هاي ملي و باستاني ايرانيان است و هنوز در بسياري از شهرها و روستاهاي ايران شب اين روز را بطرزي خاص جشن میگیرند.مراسم چهارشنبه سوری با آداب و فرهنگ مردم ایران گره خورده طوریکه مردم هر شهر و دیار و دهکده ایی به شکلی خاص آن را برگزار میکنند البته لازم به ذکر است که بعضی از آداب در بین تمام ایرانیان با قطع نظر از اعتقاد و جغرافیا مشترک است. البته در رابطه با اینکه حقیقتا چرا چهارشنبه سوری به وجود آمده اقوال مختلفلی وجود دارد. اما اینکه این سنت و جشن برگرفته از آیین زرتشت هست کاملا مردود بوده به چند علت که مهمترین آنها از این قرار است اولا آتش در میان زرتشتیان کاملا مقدس بوده  و هست طوریکه پریدن از روی آتش را کاملا بی احترامی به مقدساتشان میدانند و دوم اینکه در این زمان مراسم چهارشنبه سوری به صورت پریدن از روی آتش در میان ایرانیان جز زرتشتیان وجود دارد، و زرتشیان کاملا مخالف با این مراسم هستند. البته عده ایی از تاریخ نویسان گفته اند که در ايران باستان خريد نوروزي همچو آينه، كوزه و اسپند را از چهارشنبه بازار فراهم مي‌كردند -چنانکه ما نیز برای خرید لوازم عیدانه به بازار میرویم- بازار در اين شب چراغانی و زيور بسته و سرشار از هيجان و شادمانی بود و خريد هر كدام هم آيين ويژه اي را نويد می داد. شايد جشن شب چهارشنبه سرچشمه از چهارشنبه بازار دارد البته طبق بررسیهای انجام شده این قول بسیار ضعیف به نظر میرسد.



 




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :