به دخت

 




چگونه ارزان سفر كنيم؟

وقتي حرف از سفر به ميان مي‌آيد افراد واکنش‌هاي مختلفي به آن نشان مي‌دهند، برخي به مقصد سفر فکر مي‌کنند، برخي ديگر به هزينه سفر و برخي به هر 2 آن. جدا از قشر خاصي از جامعه که دستشان حسابي به دهانشان مي‌رسد و از صرف هزينه مالي براي خوشگذراني هيچ ابايي ندارند، بسياري از افرادي که در قشر متوسط جامعه قرار مي‌گيرند سفر را در مقاصد دور مي‌بينند و با اين تصور پيش از آنکه مقصد سفر خود را انتخاب کنند به ناگاه با يک حساب سرانگشتي هزينه‌هاي جاري در طول سفر از پول بنزين، محل اقامت و خورد و خوراک گرفته تا سوغات و ساير هزينه‌هاي پيش‌بيني نشده را جمع و تفريق کرده و پس از آن با گفتن اين جمله که «ديگه کي مي‌تونه مسافرت بره!»، فکر سفر را از ذهن خود پاک کرده و ماندن در خانه را به بيرون رفتن از آن ترجيح مي‌دهند. اين در حالي است که با اندکي مديريت هزينه که برخي راهکارهاي آن در ادامه مورد اشاره قرار مي‌گيرد همه افراد و خانواده‌ها مي‌توانند سفري ارزان را تجربه کنند.



1
-مهمترين معيار براي انتخاب مقصد سفر طول مسير است. بسياري از افراد سفر را در انتخاب مقاصد دور و صرف پول بيشتر مي‌دانند، اين در حالي است که سفر با هدف بهبود در روحيه و کسب تجارب جذاب و جديد انجام مي‌شود و بعد مسافت تاثيري در روحيه بخشي و نوع تجارب اکتسابي در طول سفر ندارد؛ پس الزاما نبايد مقاصد طولاني را براي سفر انتخاب کنيد، چراکه علاوه بر خستگي هزينه‌هاي زيادي را به شما تحميل مي‌کند.

2
-چنانچه براي آسايش بيشتر سفر با وسيله نقليه شخصي را ترجيح مي‌دهيد در صورتي که جيبتان صاف و ساده است بهتر است مقاصد کوتاه را براي سفر انتخاب کنيد و اگر هواي سفر به مناطق دورتر را داريد بايد به فکر انتخاب وسيله نقليه عمومي نيز باشيد؛ پس مي‌توان نتيجه گرفت انتخاب مقاصد کوتاه مي‌تواند به عنوان راهکاري مهم براي کاهش هزينه‌هاي سفر شما انتخاب شود.

3
-انجام سفرهاي يک‌روزه نيز راهکار ديگري براي کاهش هزينه‌هاي سفر است که اين نوع سفرها را مي‌توانيد در داخل استان محل سکونت خود و يا استان‌هاي همجوار انجام دهيد و با حذف هزينه اقامت هزينه سفر خود را مديريت کنيد. اگر کمي در مورد استان محل سکونت خود مطالعه داشته باشيد متوجه خواهيد شد در استان شما نيز منابع گردشگري بسياري وجود دارد که تاکنون از آنها بي‌اطلاع بوده‌ايد و يا از وجود آنها آگاهي داشته‌ايد اما تمايلي براي بازديد از خود نشان نداده‌ايد. بنابراين انتخاب استان خود به عنوان مقصد سفر به مديريت هزينه شما کمک مي کند.

4
-اگر قصد يک شب اقامت در مقصد را داريد مي‌توانيد اتاقي را براي يک شب در هتلي ساده و يا اماکن اقامتي خصوصي استيجاري رزرو کنيد. به طور معمول هدف از سفرهاي يک روزه دور شدن از فضاي زندگي روزمره است، بنابراين مي‌توانيد تنها يک يا 2 مورد از ديدني‌هاي مقصد سفر خود را انتخاب کرده و تصور بازديد از بيشتر ديدني‌هاي مقصد سفر را که ممکن است براي شما خستگي به دنبال داشته باشد از ذهن خود خارج کنيد.

-5
اگر حوصله محيط‌هاي شلوغ را داريد مي‌توانيد سفر را به صورت گروهي انجام دهيد. در سفرهاي گروهي که با برنامه‌ريزي مشترک انجام مي‌شود مي‌توانيد از اتوبوس و يا ميني‌بوس کرايه‌اي استفاده کنيد؛ از اين طريق علاوه بر کاهش هزينه سفر در مصرف سوخت و هزينه آن صرفه‌جويي مي‌کنيد.

6
-سفر با تور نسبت به سفرهاي شخصي به مراتب ارزان‌تر، بهتر و با کيفيت‌تر است. با اين وجود بيشتر افراد تصور مي‌کنند رفتن با تور به معناي پرداخت هزينه‌اي سنگين است. در حالي که استفاده از تور براي سفر نه تنها باعث پرداخت هزينه کمتر مي‌شود، بلکه از نظر کيفيت به مراتب بهتر از سفرهاي شخصي است. سفر با تور خريد يک مجموعه از خدمات از هزينه رفت و برگشت تا محل اقامت، صبحانه، ناهار و شام است که چون به شکل عمده توسط آژانس خريداري مي‌شود، تا 40 درصد ارزان‌تر از سفرهاي شخصي براي مسافر تمام مي‌شود، علاوه براين از ايمني بيشتري برخوردار است.

7-
-چنانچه با وسيله نقليه شخصي سفر مي‌کنيد بهتر است پيش از سفر در مورد مسير سفر و مکان‌هايي که قصد بازديد از آنها را داريد اطلاعات لازم را جمع کنيد؛ با اين روش در طول سفر نسبت به انتخاب مقصد و مکان قرارگيري جاذبه‌هاي گردشگري دچار سردرگمي نمي‌شويد و اين خود گامي ديگر در راستاي بهينه‌سازي مصرف سوخت و کاهش هزينه سفر است. همچنين آگاهي از نوع تجاربي که ممکن است در طول سفر کسب کنيد نيز به انتخاب نوع مقصد سفر کمک مي‌کند و از اين طريق حسرت هزينه‌هاي صرف شده در طول سفر را نخواهيد خورد.

-8
پيش از سفر ليست کاملي از وسايل مورد نياز را تهيه کنيد، از چادر مسافرتي گرفته تا لوازم بهداشتي همچون صابون، شامپو، خميردندان و حتي دارو؛ استفاده از محصولاتي که در منزل است مانع از اين مي‌شود که شما در طول سفر هزينه‌اي را بابت تهيه هريک موارد مورد اشاره صرف کنيد و به اين ترتيب بازهم موفق شده‌ايد در هزينه‌هاي خود صرفه‌جويي کنيد.

9
-برنامه آشپزي را پيش از سفر تدارک ببينيد. طبيعتا اگر امکان طبخ غذا در مقصد سفر و يا طول مسير براي شما فراهم باشد پس پختن غذا بهتر از خوردن آن در رستوران است، چراکه غذايي که توسط خود شما پخته شود علاوه بر اينکه سالم‌تر است، هزينه کمتري را به شما تحميل مي‌کند. آگاهي از اينکه در سفر و با توجه به منطقه‌اي که به آن سفر مي‌کنيد ممکن است هوس خوردن چه نوع غذاهايي را داشته باشيد بسيار مهم است؛ چراکه در اين صورت مي‌توانيد مواد غذايي لازم را در مقدار مورد نياز از منزل بياوريد، از اين طريق ديگر نيازي به تهيه مواد غذايي نخواهيد داشت و با اين روش باز هم توانسته‌ايد هزينه سفر خود را مديريت کنيد. بسياري از افراد مايل‌اند در طول مسير، بساط پختن کباب و جوجه کباب برپا کنند تا غذاي سالم، مطبوع و با کيفيتي خورده باشند که در اين مورد بهتر است گوشت و مرغ را از منزل و در ظرف يخ گذاشته و دقت کنند در طول راه و قبل از کباب کردن، کاملا سرد نگهداري شود.

-10
تنقلات جز جدانشدني سفر است، به طوري‌که تمامي افراد از مصرف تنقلات در طول سفر لذت مي‌برند؛ اين در حالي است که زياده‌روي در مصرف تنقلات که در اشکال مختلف قابل تعريف است علاوه بر هزينه بالا سلامت افراد به خصوص کودکان را در سفر به خطر مي‌اندازد. تمايل به مصرف سوسيس و کالباس در طول سفر به عنوان ميان وعده و يا غذاي اصلي در ميان بسياري از خانواده‌ها ديده مي‌شود، قيمت سوسيس و کالبس درجه عالي و با کيفيت نيز بالا است که مصرف حتي يک وعده آن در کنار ساير مخلفات همچون خيارشور، چيپس، سس، نوشابه و ... نيز هزينه‌بر است. از سوي ديگر احتمال فسادپذيري کالباس و سوسيس زياد است،‌ بنابراين مصرف اين گونه غذاهاي آماده براي سفر توصيه نمي‌شود؛ چراکه در صورت مسموميت هزينه درمان در سفر نيز به ساير هزينه‌ها اضافه خواهد شد.

در اينجا تنها نکاتي کلي در مورد چگونگي برنامه‌ريزي سفر در راستاي ارزان‌سازي و کاهش هزينه‌هاي آن ارائه شد. بي‌ترديد نکات زيادي وجود دارد که به کاهش هزينه‌هاي شما در طول سفر کمک مي‌کند که با اندکي تامل مي‌توانيد به آنها دست پيدا کنيد و گامي بزرگ در راستاي ارزان‌‌سازي سفر خود برداريد.

 

سميرا محب‌علي

 




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :