به دخت

 




اولين سيزده بدر

تاريخچه سيزده بدر

ایرانیان جشن نوروز را مرتبط به زمان جمشيد مي دانند درباره ي سيزده به در نیز چنین نظری دارند.اما با دقت بيشتر در مي يابيم که شواهدي براي ديرينگي اين جشن وجود دارد ، هر چقدر دامنه ي گسترش باوري گسترده تر و شيوه هاي برگزاري آن متفاوت تر باشد، نشان دهنده ي ديرينگي بيشتر آن است. به موجب کتيبه هاي سومري و بابلي که وجود دارد نشان میدهد که آيين هاي سال نو در سومر با نام« زگموگ» و در بابل با نام«آکيتو» دوازده روز به درازا مي کشيده و در روز سيزدهم جشني در آغوش طبيعت برگزار مي شده و به نظر میرسد که  که سيزده بدر داراي سابقه اي دست کم چهار هزار ساله است سیزده بدر نه تنها با فرهنگ مردم در هم آمیخته بلکه از افسانه ها  و اسطوره ها متاثر گشته است آیا تا به حال به این نکته فکر کرده اید که چرا نوروز دوازده روز است و سبب وجود سيزدهم عيد چيست؟ و چرا عده ایی از مردم مخصوصا کهنسالها و به قول معروف قدیمی ترها  كار كردن و پرداختن به

امور جاري در اين روز را نحس میدانند؟

  

 

به بیان دیگر این تفکر از همان اولین عید نوروز و اولین سیزده به در در ذهن مردم جای گرفت که عید دوازده روز باشد و روز بعد آن را سیزده به در قرار دهند و ازهمان ابتدا تحت تأثير نجوم بين‌النهريني، اساطير نجومي در ايران شكل مي‌گيرد كه بنابر آن هر يك از دوازده اختر كه خود بر يكي از برج‌ هاي دوازده‌گانه حاكم است، هزار سال بر جهان حكومت خواهد كرد. از اين روعمرجهان دوازده هزار سال است و در پايان دوازده هزار سال، آسمان و زمين در هم خواهد شد.

 

احتمالا این اسطوره بابلی بوده است زیرا انسانهای کهن  بر این باور بوده اند که آنچه در هسستی رخ میدهد در جهان انسانی نیز رخ میدهد، و بر اساس این باور دوازده ماه سال را توجیه میکردند. طبعا ًعوامل نجومي ديگري چون گردش ماه در اين امر و پديد آمدن سال دوازده ماهه مؤثر بوده است، اما توجيه اساطيري سال دوازده ماهه بر اساس عمر دوازده هزارساله‌ي هستي، بهترين توجيهي به نظر مي ‌رسيد كه در چار چوب اعتقادات كهن مي‌ گنجيد. و بر این اساس جشنهایی دوازده روزه در آغاز سال برپا  میکردند و بر این اعتقاد بودند که هر سرنوشت و اتفاقی که در این دوازده روز بیفتد سرنوشت یک سالشان نیز چنین خواهد بود.یعنی دوازده روز آغاز سال نماد و نشانه همه ی سال بای آنها خواهد بود. که این اعتقاد به این شکل که چهار روز آغاز سال را نماد چهار فصل در نظر میگیرند و هر اتفاقی که از نظر شرایط آب و هوا و خیر و برکت ویا کمبود رزق و برکت باشد معتقدند در فصلهای دیگر نیز چنین خواهد بود هم چنان در بین مردم

ایران وجود دارد و نسل به نسل منتقل میشود. 

 




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :