به دخت

 




شکهایی که اگر به دستور آن عمل شود ایجاد خلل نمی کند

1-   شک در  اصل نماز:

اگر مکلّف به طورکلی شک کند نماز را انجام داده یا نه، اگر در وقت باشد باید نماز را به جا آورد.و اگر وقت نماز گذشته باشد باید اعتنا نکند.اما اگر در صحت نماز شک کند(یعنی شک کند آیا نماز را درست خواندم یا نه؟)باید اعتنا به شکش نکند و نمازش صحیح است.

1-   شک در شرایط نماز:

-قبل از شروع نماز باشد:اگر مکلّف قبل از شروع نماز در شرایط نماز شک کند، باید تلاش کند تا مطمئن شود شرایط نماز را دارد یا نه. اگرچه به کمک اصولی مانند استصحاب باشد، به طور مثال: کسی که وضو داشته و نمیداند آیا وضویش باطل شده یا نه، که در این صورت به کمک اصل استصحاب بنا میگذارد که هنوز وضو دارد.

- در بین نماز باشد: اگر مکلّف در بین نماز در شرایط نماز شک کند، باید تلاش کند تا مطمئن شود شرایط نماز را دارد یا نه. اگرچه به کمک اصولی مانند استصحاب باشد، به طور مثال: کسی که وضو داشته و نمیداند آیا وضویش باطل شده یا نه، که در این صورت به کمک اصل استصحاب بنا میگذارد که هنوز وضو دارد.

- بعد از تمام شدن نماز باشد:نمازی که خوانده و تمام شده صحیح است،ولی برای نماز بعدی باید از دارا بودن شرایط نماز مطمئن شود و یا شرایط را به دست آورد.مثلا بعد از تمام شدن نماز ظهر اگردر شرایط نماز شک کند، نماز ظهرش صحیح است ولی برای نماز عصر باید شرایط را به دست آورد.

3- شک در اجزاء نماز:

-         در  اصل انجام دادن جزئی از نماز

اگر شک قبل از وارد شدن در جزء بعدی باشد، باید آن جزء را انجام دهد.مثلا اگر در خواندن سوره شک کند قبل از ان که وارد رکوع شده باشد باید سوره را بخواند.

اگر شک بعد از وارد شدن در جزء بعدی باشد، به شکش اعتنا نکندفرقی هم نمی کند که جزء بعدی واجب و چه مستحب باشد، و هم چنین چه جزء مشکوک واجب و چه مستحب باشد.مثلا شخص وارد قنوت شده و شک در خواندن سوره برایش پیش آید، که باید به شکش اعتنا نکند و به نمازش ادامه دهد.

-         در صحیح انجام دادن جزئی از نماز

وارد جزء بعدی شده است: به شکش اعتنا نمی کند.

اگر وارد جزء بعدی نشده است:اگر جزء مشکوک از افعال نماز است، به شکش اعتنا نمی کند؛ ولی بنا بر احتیاط مستحب اگر فعل مشکوک رکن بوده است نمازش را تمام کرده و دوباره می خواند.اما اگر جزء مشکوک از قرائت و اذکار نماز است باید توجه کند که اگر جزء مشکوک تکبیرة الاحرام بوده است به شکش اعتنا نکند و اگر از بقیه اذکار یا قرائت است به شکش اعتنا نمیکند ولی احتیاط مستحب است که تدارک نماید.

خلاصه: شک در اجزاء نماز اگر در اصل انجام دادن نماز باشد و هنوز وارد جزء بعدی نشده باشد باید آن جزئ را انجام دهد و اما اگر وارد جزء بعدی شده یا شکش در صحت اجزاء باشد به شکش اعتنا نمیکند.

4-   شک در رکعتهای نماز(شکهای صحیح یعنی چاره پذیر) 




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :