به دخت

 




دوقلوها

شکل‌گیری جنین دوقلو:دوقلوهای همسان: دوقلوهای همسان زندگی را مثل یک جنین آغاز می‌کنند، یک سلول از اسپرم، تخمک (اوول) را بارور می‌کند. باروری به تشکیل یک تک سلولی جدید منجر می‌شود که تخم نام دارد و این سلول به سرعت تقسیم می‌شود.

 در مرحله‌ای از تقسیم سلولی، نیمی از سلول‌های تخم کاملاً از نیم دیگر جدا می‌شوند. حالا به جای یک تخم دو تا داریم. این دو تخم دوقلوی همسان جداگانه در جدارۀ رحم لانه‌گزینی می‌کنند و معمولاً هر کدام جفت و کیسه آب مجزا دارند. از آنجا که دوقلوهای تک تخمکی از همان تخمک اولیه بارور شده به وجود آمده‌اند صددرصد مادۀ ژنتیکی آنها مشابه هم است. به همین دلیل است که همواره جنسیت همسان دارند و اخلاقشان هم شبیه یکدیگر است.

 دوقلوهای همزاد

دوقلوهای همزاد زمانی به وجود می‌آیند که دو اسپرم مختلف دو تخمک مجزا را که هنگام تخمک‌گذاری آزاد شده‌اند، در لوله‌های رحم بارور کنند. دوقلوهای دوتخمی در اصل خواهر و برادرهای تمام‌عیاری هستند که تصادفاً در یک زمان در رحم قرار گرفته‌اند و با هم متولد می‌شوند. در این دوقلوها حدود 50% ماده ژنتیکی مشترک است. خواهر و برادرهای دیگر هم حدوداً در همین تعداد ژن با هم شریکند. جنسیت دوقلوهای همزاد ممکن است یکی باشد یا فرق کند.

 چه کسانی فرزندان دوقلو دارند؟

-         زنان از هر قومی که باشند، تقریباً به یک اندازه احتمال دارد که دوقلوی تک‌تخمکی حامله شوند.

-         عوامل زیادی بر میزان شکل‌گیری دوقلوی دوتخمی مؤثرند. این عوامل به آزادسازی بیش از یک تخمک رسیده، در هنگام تخمک‌گذاری مربوط می‌شوند.

احتمال این که دو تخمک تولید کنید و دوقلوی دوتخمکی باردار شوید، در صورتی افزایش می‌یابد که 1) خانواده مادری شما سابقۀ دوقلوزایی همزاد داشته باشد، 2) قبلاً دوقلوی دوتخمی به دنیا آورده باشید، 3) بعد از 35 سالگی باردار شوید، 4) قبلاً چندین بار حامله شده باشید، 5) در سه ماه اول ازدواج باردار شوید و یا بعد از قطع مصرف قرص‌های ضدبارداری در اولین سیکل قاعدگی طبیعی‌تان حامله شوید و در آخر این که داروهای باروری مصرف کرده باشید.

 کم‌کم به دو فرزند فکر کنید 

شاید بدنتان مدت‌ها قبل از آن که فرزندان دوقلویتان متولد شوند، به شما خبر دهد که کم‌کم باید به دو تا بودن کودکانتان عادت کنید. در حاملگی دوقلویی تغییرات طبیعی ناشی از بارداری اغلب تشدید می‌شود. ابعاد شکم دو برابر می‌گردد تا دو کودک را جا دهد.

 تغییرات جسمی

به ندرت پیش می‌آید که زنان دورۀ بارداری دوقلویی را به سادگی از سر بگذرانند و فقط در حد زنی سختی بکشند که یک قلو حامله است. افزایش هورمون بارداری ممکن است باعث شود تعداد بیشتری نشانه‌های بارداری در شما بروز کند و آنها را شدیدتر حس کنید. انتظار بعضی از این موارد را داشته باشد: تهوع در اولین حاملگی، یبوست، کمردرد، سردرد، ترش کردن، ورم دست و پا، فشار لگن خاصره و احساس کوفتگی در ناحیه لگن طی ماه آخر. اگر نگرانید، این علائم را با متخصص زایمان یا مامایتان در میان بگذارید.

 

به جای سه نفر خوردن

پیروی از الگوی غذایی بهتر در حین حاملگی به بدنتان در بازگشت به وزن پیش از حاملگی کمک می‌کند. به جای گوشت، سالاد، ماهی تن و تخم‌مرغ بخورید، به جای شیرینی، میوه و به جای سیب‌زمینی سرخ شده از سبزیجات استفاده کنید، به جای قهوه یا نوشابه، آب‌میوه و آب بنوشید، به جای سرخ کردن هم، گوشت را کباب کنید یا بپزید.

 نام‌گذاری فرزندان دوقلو 

نام‌گذاری نوزادان دوقلو پیچیده‌تر از انتخاب نام برای یک کودک است. به دقت به نام‌هایی که بر فرزندانتان می‌گذارید فکر کنید. نام دومی را فقط به این دلیل که به نام اولی بیاید انتخاب نکنید.

 گفت‌وگو با افراد دوقلوی بزرگسال نشان می‌دهد که هرچند بعضی از آنها از نام‌های جفتی متنفرند، بقیه اصلاً از این موضوع ناراحت نیستند. هنگام تصمیم‌گیری به این نکات توجه کنید.

-         نام‌های جفتی مانعی بر سر راه فردیت هستند.

-         برای دوستان، اقوام و آموزگاران دشوار است که به یاد بسپارند نام هر یک از دوقلوها چیست، به ویژه اگر نام‌ها هم‌قافیه باشند یا آهنگشان یکی باشد. این موضوع حتی در مورد دوقلوهای همزاد هم رخ می‌دهد.

-         گذاشتن شکل‌های مذکر/ مؤنث یک نام (سعید و سعیده یا حمید و حمیده) بر دوقلوها باعث می‌شود دیگران آنها را به چشم یک واحد نگاه کنند.

-         (نام‌های خودمانی) بانمک دورۀ کودکی ممکن است در بزرگسالی باب طبع فرزندانتان نباشد.

 

 




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :