به دخت

 




صداهای ناهنجار

هنگامی که کودک وارد این جهان می‌شود، صفحه و نوار ذهن و جانش خالی و پاک و آمادۀ نقش و ضبط هر گونه مطلب و صدا است. از نخستین وظایف پدر و مادر این است که بنگرند چه محیطی را برای پذیرایی از این مهمان تازه‌وارد مهیّا کرده، صفحه پاک و خالی ذهن و جان او را با چه صداها و مطالبی پُر می‌کنند.

توجه به سه نکته مهم!

 

1-    آرامش کامل، از نیازهای اولیه نوزاد: چون نوزاد، از محیطی آرام به این جهان وارد می‌شود، برای پذیرایی از او نیز باید محیطی آرام فراهم کرد. محیط ناآرام و آشفته، آرامش کودک را بر هم می‌زند و برایش زیانبار است.

2-    صداهای ناهنجار، ضربه‌ای سهمگین بر اعصاب و روان نوزاد: صداهای بلند و گوشخراش و ناهنجار و آهنگ‌های تند و مُهیّج، بر سلسله اعصاب و ذهن و روان کودک، آثاری منفی و مخرّب به جا می‌گذارند. نتیجه تحقیق یک روان شناس و متخصص انگلیسی روی هزار کودک نه ماهه تا دو ساله: «صدای بلند تلویزیون و رادیو و دستگاه‌های صوتی، سبب ایجاد اختلالات ذهنی در کودکان می‌شود ... [و] موجب می‌شود نوزادان دیرتر زبان باز کنند و در حرف زدن و بیان مقصود خود، دچار مشکلات جدّی گردند ... کودکانی که در سال‌های اولیه زندگی، در محیط‌های پرسروصدا به سر برده‌اند، پیشرفت درسی کمتری از هم‌سن و سال‌های خود دارند و بهرۀ هوشی‌شان در سطح پایین‌تری از دیگران قرار دارد ...»

3-    تغذیه ذهن و روح نوزاد با اصوات و مطالب حیات‌بخش: باید بر صفحه پاک و لطیف جان نوزاد، مطالب دلنواز و حیات‌بخشی را نگاشت که در کلّ زندگی او تأثیر مثبت و سازنده داشته باشد.

این که در اسلام توصیه شده است مادران باردار، سخنان نیکو بر زبان آورده، به کلام پاک و قرائت قرآن گوش فرا دهند و قرآن بخوانند، همچنین به هنگام تولد نوزاد، در گوش راست او اذان و در گوش چپش اقامه بگویند، به دلیل تأثیرگذاری فوق‌العاده مهم صداها است. ما باید تلاش کنیم تا آنجایی که برایمان مقدور است کودکان را در معرض زیباترین و پاک‌ترین صداها قرار دهیم.

 




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :