به دخت

 




جوانی

سحرگه به راهی یکی پیر دیدم

سوی خاک، خم گشته از ناتوانی

بگفتم چه گم کرده‌ای اندر این راه

بگفتا: جوانی، جوانی، جوانی

 

ویژگی‌های دوران جوانی

1- تنوع‌طلبی: روح و روان جوان با یکسان‌نگری سازگاری ندارد و برای او خستگی‌آور است. جوان در پوشش، آرایش، گفتگو، روش، منش، نوع غذا نیاز به تنوع دارد. هر کس با جوان سروکار دارد باید این را بپذیرد که جوان تنوع‌طلب است.

2- میل به خودنمایی:

جوان به اثبات شخصیت علاقه شدیدی دارد و می‌خواهد نشان دهد که از دیگران کمتر نیست و از نظر روان‌شناسی این یک امر عادی است. جوان در دوران جوانی، حالت نقش‌پذیری شدیدی دارد. پدران و مادران این حس خودنمایی را یک صفت منفی ندانند بلکه سعی کنند این حس را جهت دهند و آنان را تحت فشار قرار ندهند.

3- میل به خودآرایی:

جوان ذاتاً از زیبایی خوشش می‌آید، لباس زیبا، پوشش زیبا، قیافه زیبا و ...

پیامبر می‌فرماید: خداوند دوست دارد وقتی مسلمانی به دیدار برادرش می‌رود خود را بیاراید.

مقام معظم رهبری در این رابطه می‌فرمایند: انسان به خصوص جوان از زیبایی خوشش می‌آید و دلش می‌خواهد که خودش هم زیبا باشد و این هم عیبی ندارد. آن چیزی که منع شده است فتنه و فساد است.

4- شادابی و نشاط:

جوان می‌خواهد به هر نحو ممکن شاد و بانشاط باشد فقط باید ضمن پذیرش این ویژگی آن را جهت بدهیم. پیامبر(صل الله وعلیه وآله) می‌فرمایند: مؤمن شادابی‌اش در چهره‌اش است و غم و اندوهش در قلبش.

5- منطقی بودن:

جوانان سعی می‌کنند هر چیزی را به طور منطقی و با دلیل و برهان بپذیرند.

مقام معظم رهبری: نسل جوان یکی از بحران‌های بلوغش این است که هیچ چیز را نمی‌خواهد بدون دلیل بپذیرد. اگر بخواهیم مسائل خود را و اهدافمان را به زور به دانش‌آموزان و جوانان بقبولانیم موفق نخواهیم شد، چون جوان طبیعتش این است که مسائل را به صورت منطقی و استدلالی می‌پذیرد.

6- مدگرایی:

نمی‌توان این ویژگی را از جوان گرفت بلکه باید به آن جهت داد. اگر به معنا و مفهوم مد توجه شود، کسی نمی‌تواند با آن مخالفت کند. البته چیزی که الان مرسوم و معروف است چیز دیگری است و نام آن را می‌شود تقلید کورکورانه گذاشت. اما به راستی ما چه کم داریم که باید از دیگران که از لحاظ فرهنگ و تمدن ضعیف‌تر هستند تقلید کنیم؟

 




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :