به دخت

 




آموزش صبر و مقاومت و روحیه‌بخشی

روحیه مقاومت و تحمل زنان در شهادت عزیزان خود در کربلا، درس دیگر نهضت بود. اوج این صبوری و پایداری در رفتار و روحیات حضرت زینب کبری (سلام الله علیها) جلوه‌گر بود. سید بن طاووس پس از این که نقل رؤیای صادقه امام حسین (علیه السلام) درباره شهادت خود برای خواهرش حضرت زینب (سلام الله علیها) را ذکر می‌کند- در مورد توصیه امام حسین (علیه السلام) به خواهرش در مورد صبر و حفظ آرامش می‌نویسد: راوی گفت: هنگامی که حضرت زینب (سلام الله علیها) این سخن- رؤیای صادقه- را شنید، بر صورت خود سیلی زد و با صدای بلند گریست، امام حسین (علیه السلام) به او فرمود: خواهرم! آرامش خود را حفظ کن و کاری مکن که دشمن زبان به طعن و ملامت ما بگشاید.

 

در مقابل فرومایگی‌های دشمن در غارت خیام و آتش زدن آنها پس از شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) و اصحاب و یاران وفادارش، کتک زدن زنان و کودکان، تاخت و تاز دشمنان با اسب به روی اجساد مطهر شهدا و مشاهده این مناظر توسط زنان و کودکان، اسارت اهل بیت، تنهایی و کودکان، عبور کاروان اسرا از قتلگاه شهدا، رنج و تعب سفر اسارت، عبور از میدان‌های کوفه، حضور در مجلس ابن زیاد و سفر به شام و حضور در بارگاه یزید در غل و زنجیر، تنها چیزی که امیدبخش زنان و کودکان داغدار و ستمدیده بود، صبر و مقاومت زنان با تأسی بر صبر و مقاومت حضرت زینب (سلام الله علیها) و دیگر زنان اهل بیت (علیه السلام) مانند ام کلثوم  و ... بعد از امید به خداوند رحمان بود. به نمونه‌هایی از فرومایگی‌های دشمن در افزودن به رنج و تعب اهل بیت پیامبر (صل الله وعلیه وآله) اشاره می‌گردد:

 

- غارت خیام و آتش زدن خیام

سید بن طاووس می‌نویسد: لشکر ابن سعد برای غارت کردن اهل بیت پیامبر (صل الله وعلیه وآله) و نور دیدگان حضرت زهرا (سلام الله علیها) از یکدیگر سبقت می‌گرفتند، آنها حتی به چادری که زنی به کمر بسته بود، رحم نکردند و آن را گرفته و بردند. لشکر ابن سعد زنان را از خیمه‌ها خارج نمودند و خیمه‌ها را به آتش کشیدند و بانوان اهل بیت ( علیه السلام) را با ذلت و خواری اسیر کردند.

 

- پرستاری، مراقبت، حمایت

جمع‌آوری کودکان پراکنده در بیابان، آرام کردن کودکان، رسیدگی به بیماران و مداوای زخمیان، پرستاری از امام سجاد (علیه السلام)که همزمان با واقعۀ عاشورا بیمار و بستری بودند- مراقبت از جان ایشان در مقابل دشمن، حمایت از زنان در مقابل تعدی‌های دیگران به آنان و کودکان از جمله از نقش‌ها و وظایف زنان در عاشورا بالاخص حضرت زینب (سلام الله علیها) می‌باشد.

با توجه به این که اکثر افراد کاروان اسرای کربلا را زنان و کودکان تشکیل می‌دادند و تعداد مردان در این کاروان بسیار محدود- دو یا سه نفر- بوده است، لذا زنان این کاروان به طلایه‌داری حضرت زینب (سلام الله علیها) و مسؤولیت‌های خطیری به عهده داشته‌اند.

 

 

 

 



نظرات ارسال شده
Muskan
یکشنبه 19 آذر 1391


A really good answer, full of rtaiolnatiy!


0
0

ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :