به دخت

 




فرزندپروری

فرزندپروری مثل بازی فوتباله. توپ، توی بازی فوتبال، مثل حرف‌ها و کارهای ما و فرزندمون توی بازی فرزندپروریه. وقتی این کار رو می‌کنیم، مثل اینه که توپ به این سمت می‌ره و بچه متناسب با کاری که کردیم (توپی که فرستادیم) جواب می‌ده، یعنی انگار توپ رو می‌زنه و برمی‌گردونه.

 

شناخت بازیکنان: فرزند

شاید به نظر شما ساده‌ترین بخش آموزش فرزندپروری، شناخت بازیکنه، چون شما بهتر از هر کس بچه‌هاتون رو می‌شناسین. اما واقعیت اینه که شناخت بازیکن‌ها سخت‌ترین کاره. بیاین فرزند رو بشناسیم. راستی می‌دونین اونها از کجا به دنیا می‌آن؟

بچه: بابا، بچه‌ها از کجا به دنیا می‌آن؟

پدر: عزیزم، جواب این سؤال خیلی سخته، چطور برات بگم، ببین ما آدم‌ها از دو جنس زن و مرد هستیم. هر کدام با اون یکی ازدواج می‌کنه، بعد آ آ آ نمی‌دونم چطور برات توضیح بدم، ببین، ... اصلاً ببخشید، پاکش کن!!! خودت چی فکر می‌کنی؟

بچه: دوستم گفت بچه‌ها مسافر کوچولوهایی هستن که از بهشت به این دنیا اومدن و پیش پدر و مادراشون امانت هستن. گفت اون‌ها باید ما بچه‌ها رو خیلی خوب مواظبت کنن و بدونن به سؤالای ما چطور جواب بدن. گفت این‌ها رو باباش بهش گفته، راست می‌گه بابا؟

بابا: آره عزیزم.

بچه: می‌دونستم تو هم جواب سؤالام رو درست می‌دی.

کودک آماده تولد بود. نزد خداوند رفت و پرسید: «می‌گویند شما مرا به زودی به زمین می‌فرستید، اما من به این کوچکی و بدون هیچ کمکی، چگونه می‌توانم برای زندگی به آنجا بروم؟ خداوند می‌فرماید: «نگران نباش، از میان فرشتگانم، دو فرشته را برای تو در نظر گرفته‌ام. آنها از تو نگهداری خواهند کرد.»

اما کودک هنوز نگران بود. گفت: «اینجا در بهشت کاری جز خندیدن و آواز خواندن ندارم و اینها برای من کافی هستند.» خداوند لبخند زد و گفت: «دو فرشته‌ات برای تو آواز خواهند خواند و هر روز به تو لبخند خواهند زد. تو عشق آنها را احساس خواهی کرد و شاد خواهی شد.»

کودک ادامه داد: «چطور می‌توانم بفهمم مردم چه می‌گویند وقتی زبان آنها را نمی‌دانم؟» خداوند او را نوازش کرد و گفت: «دو فرشته تو زیباترین و شیرین‌ترین واژه‌هایی را که ممکن است بشنوی در گوش تو زمزمه خواهند کرد و با دقت و صبوری به تو یاد خواهند داد که چگونه صحبت کنی.» کودک با ناراحتی گفت: «وقتی می‌خواهم با شما صحبت کنم، چه کنم؟» خداوند برای این پرسش هم پاسخی داشت: «آن دو فرشته دست‌هایت را کنار هم قرار می‌دهند و به تو یاد خواهند داد که چگونه دعا کنی.» کودک سرش را گرداند و پرسید: «شنیده‌ام انسان‌های بدی هم در زمین زندگی می‌کنند. من از آنها می‌ترسم. چه کسی از من محافظت خواهد کرد؟» خداوند فرمود: «دو فرشته‌ات از تو مواظبت خواهند کرد، حتی اگر به قیمت جانشان تمام شود.»

کودک با نگرانی ادامه داد: «آیا من می‌توانم باز هم شما را ببینم؟» خداوند لبخند زد و گفت: «آن دو فرشته درباره من با تو سخن خواهند گفت و راه بازگشت نزد من را به تو خواهند آموخت. گرچه من همیشه نزد تو خواهم بود.»

در آن هنگام بهشت آرام بود، اما صداهایی از زمین به گوش می‌رسید. کودک می‌دانست که وقت سفر نزدیک است، پس از خداوند آخرین پرسش خود را پرسید: «خداوندا، نام آن دو فرشته من چیست؟» خداوند شانه‌های کوچک او را نوازش کرد و پاسخ داد: «نام آن دو فرشته اهمیتی ندارد. تو می‌توانی به راحتی آنها را مامان و بابا صدا کنی.»

همه بچه‌ها مسافر کوچولوهایی هستن که از بهشت اومدن. اونها امانت‌هایی هستن که به واسطه ما به دنیا اومدن تا به وظیفه‌شون در این دنیا عمل کنن. تا در این دنیا خوب زندگی کنن. این نکته خیلی مهمه.

مهمه بدونیم که اون‌ها مهمون ما نیستن که مدام ازشون پذیرایی کنیم. یک حیوان دست‌آموز نیستن که هر طور خواستیم بارشون بیاریم. کمک کارمون نیستن که مثل پادو مغازه ازشون کار بکشیم. اون‌ها مسافر کوچولو هستن. اما این مسافر کوچولوها برای چی به دنیا اومدن؟

خداوند اون‌ها را به امانت به ما سپرده تا تربیتشون کنیم. تا برای زندگی توی این دنیا آماده‌شون کنیم. آماده‌شون کنیم تا بتونن خوب زندگی کنن. سالم بار بیان. توی اجتماع مسؤولیت بپذیرن. خانواده تشکیل بدن و ...

 شناخت بازیکنان: والدین

یادمون نره، بازیکن خودی رو هم باید بشناسیم. منظورم شناختن پدر و مادرهاس. شاید فرصت نکرده بودین در مورد این که فرزندتون از پیش خدا اومده فکر کنین. شاید هم یادتون رفته بود. اما خودتون رو که یادتون نرفته؟ آیا فکر می‌کنین پدر و مادرها، فرشته‌هایی هستن که خداوند برای نگهداری بچه‌ها قرار داده؟

پدر و مادرها هم مسافر کوچولوهایی هستن که از بهشت اومدن. اون‌ها هم امانتی نزد پدر و مادرهاشون بودن و هستن. مهمه بدونیم ما هم مسافر کوچولو هستیم. چون ما هم تابع همون قوانینی هستیم که در تربیت مسافر کوچولوها به کار می‌ره. اگه به همون زبون بهشتی با مسافر کوچولوهامون حرف بزنیم، بهتر می‌فهمن. زبون بهشتی همون زبون انسانیه چون همه‌مون انسان هستیم. بازی فرزندپروری که گفته می‌شه، بازی‌ای برای تربیت مسافر کوچولوهاس، چه کودکمون باشه، چه کودک درون خودمون، چه کودک درون همسرمون، هر جا انسانی رو دیدین، می‌شه از این تکنیک‌ها برایش به کار برد.

 



نظرات ارسال شده
سیما فرزان
پنجشنبه 16 شهریور 1391


مرسییییییییییییییی


0
0

ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :