به دخت

 




آیا خدا هم مو و ابرو دارد؟

 

فرزند خوبم!

چه دل پاک و باصفایی داری و چقدر باهوشی که چنین پرسش‌هایی به ذهنت می‌رسد. آفرین بر تو که سؤال‌هایت را از دیگران می‌پرسی و برای یادگیری بیشتر، تلاش می‌کنی. یادت باشد که پرسیدن عیب نیست. امیرمؤمنان علی (علیه السلام) فرمودند: «بپرس تا بدانی.»

 

چه اشکالی دارد چیزهایی را که نمی‌دانیم از دیگران بپرسیم. پرسیدن، عیب نیست و حتّی پرسیدن از خدا و کارهای او نیز ایرادی ندارد.

حالا بیا با هم، جواب سؤالت را پیدا کنیم:

به من بگو ببینم آیا انگشتری که در دست مادرت قرار دارد، مو و ابرو دارد؟

آیا ستاره‌های آسمان مو و ابرو دارند؟

آیا ماه، مو و ابرو دارد؟

آیا مدادی که تو با آن می‌نویسی، مو و ابرو دارد؟

آیا پاک‌کن تو، مو و ابرو دارد؟

آیا سیبی که الان در دست تو است، مو و ابرو دارد؟

پاسخ تو به همۀ این سؤال‌ها این است که نه، هیچ کدام از این چیزها، مو و ابرو ندارند.

شاید گاهی خودمان در نقاشی‌هایمان برای بعضی چیزها مو و ابرو هم بکشیم، ولی این طور نیست که همه چیز در دنیا، مو و ابرو داشته باشد. ما گاهی در نقاشی، برای خورشید، لب و چشم و بینی و مو و ابرو می‌کشیم یا یک گلدان را طوری می‌کشیم که دو دستۀ آن، شبیه دو دست بشوند و گُلی که در آن سبز شده است، مثل مو برای گلدان باشد؛ ولی این کار، فقط در نقاشی‌ها است.

چون ما چشممان بیشتر به آدم‌ها می‌افتد و قیافۀ آدم‌ها را بیشتر می‌بینیم، فکر می‌کنیم هر چیزی شبیه قیافۀ آدم است؛ حتی گاهی که یک ماشین را می‌بینیم، چراغ‌ها را به شکل چشم و فلز بالای چراغ‌ها را شکل ابرو و آهن و پلاستیک جلوی ماشین را به شکل لب ماشین می‌بینیم.

طبیعی است که بعضی از ما خدا را هم شبیه خودمان بدانیم و فکر کنیم او هم مو و ابرویی دارد. گاهی اوقات نیز تصور می‌کنیم خدا مو دارد و موهایش هم الان ده‌ها کیلومتر بلند شده است. شاید بعضی‌ها هم خیال کنند که او مو دارد و موهایش تا حالا سفید شده است. در حالی که هیچ کدام از این فکرها درست نیست. خدا اصلاً مو و ابرو ندارد تا بلند و کوتاه و سفید و سیاه باشد.

در قرآن می‌خوانیم که: «خدا، مثل و مانندی ندارد.» پس نمی‌توانیم خیال کنیم که او شبیه یک انسان است و مو و ابرویی دارد.

اصلاً خدا به مو و ابرو نیاز ندارد. کار مو، زیبا کردن انسان و نگهداری از پوست سر است. کار ابرو هم، زیبا کردن صورت و جلوگیری از سرازیر شدن عرق پیشانی به طرف چشم است. چنین نیازهایی در خدا وجود ندارد تا به وسیلۀ مو و ابرو، این نیازها را برطرف کند.

خدا بزرگ‌تر از آن است که ما در خیال خودمان، شکلی برای او بکشیم و مو و ابرو و لب و لُپ برایش بگذاریم. خدا، جسم نیست تا برای او صورت و قدّ و وزن و حجمی در نظر بگیریم.

 

 




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :